Przejdź do treści

Ta dieta usprawnia mózg

Ta dieta usprawnia mózg
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Wielu dietetyków wskazuje południe Europy jako kolebkę jednej z najzdrowszych diet na świecie. Właśnie odkryto jej kolejne korzystne właściwości: konserwuje naszą pamięć.

Boję się starości. Gdybym miała swoje obawy doprecyzować: boję się różnych jej defektów, które z wieku wynikają, na przykład demencji. Owszem, osłabienie zdolności poznawczych jest w pewnym stopniu nieuniknione, ale można ten nieprzyjemny proces zahamować. Chociażby dietą. Tak uważają naukowcy, a opierają się, wierzę w to, na rzetelnych obserwacjach. Podpowiadają, że aby uniknąć demencji na starość, powinniśmy stosować dietę tradycyjną dla ludności zamieszkującej rejony śródziemnomorskie – bazującą przede wszystkim na roślinach, głównie owocach, warzywach, ziarnach, roślinach strączkowych, orzechach, nasionach i oliwie. Dodatkowo: owoce morza, nabiał, jaja i drób. Za to jak najmniej czerwonego mięsa i słodyczy.

Jako dowód: szczegółowe badanie neuropsychologiczne, dotyczące trzech podstawowych parametrów: pamięci, skupienia/funkcji wykonawczych i ogólnej sprawności intelektualnej, które przeprowadzili naukowcy z Madrytu. Badanych przydzielono losowo do trzech grup: a. stosującej dietę śródziemnomorską wzbogaconą oliwą z oliwek 1l/tydzień, b. dietę śródziemnomorską wzbogaconą orzechami (30 g/dobę) lub c. dietę niskotłuszczową (grupa kontrolna). Czas obserwacji wyniósł 6 lat. Uczestnicy byli poddawani szczegółowej ocenie neuropsychologicznej przed rozpoczęciem badania i po nim. W rezultacie osoby stosujące dietę śródziemnomorską lepiej wypadły w testach oceniających funkcje poznawcze i pamięć. Ogólna sprawność umysłowa była najlepsza w grupie diety śródziemnomorskiej ze zwiększonym spożyciem oliwy, na drugim miejscu była dieta z dodatkiem orzechów, a najmniej efektywna – dieta niskotłuszczowa.

Dotychczas dietę śródziemnomorską uznawano za najlepszą przede wszystkim w kontekście dobroczynnego wpływu na serce. Nowe badania rzucają światło na kolejny aspekt. To badanie, jak chwalą się autorzy, jest pierwszym na świecie, które wykazało korzystny wpływ określonych wzorców żywieniowych w porównaniu z innymi na sprawność mózgu w zaawansowanym wieku.

Cała publikacja dostępna jest w naukowym piśmie JAMA Internal Medicine.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Jak dobrze… badać piersi

Jak badać piersi?

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Mastektomia - da się wyprzedzić raka?

Mastektomia – da się wyprzedzić raka?

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

Przepis na koktajle usprawniające pracę mózgu

Nasze mózgi są połączone

Chorzy od pracy

5 negatywnych syndromów chorób, które mogą pojawić się podczas pracy

Samotność fizycznie zmienia mózg

7 najlepszych diet na 2018 rok

Patrzmy sobie w oczy w święta i od święta

Stres działa jak śmieciowe jedzenie