Przejdź do treści

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Odchudzone wersje świątecznych dań
Chora kobieta stoi z kubkiem w ręku i chusta na głowie i patrzy przez okno
Przełom w leczeniu chorób nowotworowych. „Ostatnia nadzieja dla pacjentów bez nadziei”
Kobieta w ciąży trzyma w ręku zdjęcie z badania USG
Rezygnacja z Banku Tkanek Germinalnych. Czy jest szansa dla kobiet chorych na raka?
kobieta używająca mikroskopu
Leki na cukrzycę i nadciśnienie sposobem na raka?
wegański stek wydrukowany w drukarce 3D
Wegański stek z drukarki 3D

Mówi się, że aby mieć zdrowe serce, trzeba ograniczyć przede wszystkim tłuszcz w diecie. Jednak ostatnio coraz więcej badań dowodzi, że to węglowodany, które przekształcają się w komórki tłuszczowe w organizmie, są bardziej szkodliwe dla zdrowia. Jak to więc jest?

Od dawna pokutuje pogląd, że gdy jemy tłusto, wzrasta cholesterol, tłuszcz odkłada się w organizmie, a przez to mamy większe ryzyko problemów kardiologicznych. Jak się okazuje, nie tędy droga. Osoby, które jedzą więcej tłuszczów (nawet tych nasyconych!), ale unikają węglowodanów, nie tylko chudną – mają też mniejsze ryzyko zachorowania na serce! Nie wzięto tu pod uwagę tłuszczów trans – z tych bezwzględnie powinniśmy zrezygnować (więcej o tym przeczytacie tutaj).  

Skąd taki wniosek? Przeprowadzono eksperyment, w którym przez ponad rok 150 mężczyzn i kobiet trzymało się jadłospisu ograniczającego tłuszcze lub węglowodany. Jednocześnie niezmienne pozostały ilość spożywanych kalorii oraz aktywność fizyczna. W rezultacie osoby jedzące mniej węglowodanów schudły, miały lepsze wyniki cholesterolu, niższy wskaźnik stanów zapalnych oraz znacznie mniejsze ryzyko zawału serca w ciągu kolejnych 10 lat niż reszta badanych na diecie niskotłuszczowej.

Zatem co się dzieje w organizmie, skoro to węglowodany są dla nas groźniejsze? Cukry, niezależnie czy pochodzą ze słodyczy, owoców czy pieczywa, powodują większy skok glukozy we krwi niż tłuszcze. Zaraz po zjedzeniu wysokowęglowodanowego produktu nasza trzustka zaczyna produkować insulinę – hormon, który wyłapuje glukozę z krwiobiegu i przekształca ją w glikogen. Ten z kolei jest przechowywany w wątrobie i mięśniach, jednak organizm nie jest przystosowany do magazynowania go w nieograniczonej ilości. Gdy limit na glikogen zostanie wyczerpany, nadmiar glukozy gromadzi się w postaci tłuszczu pod skórą. I oto cała filozofia. W ten właśnie sposób jedząc więcej cukru, nakłaniamy nasz organizm do odkładania tłuszczu.

Czy to oznacza, że mamy w ogóle nie jeść węglowodanów? Absolutnie nie. Nie ma nawet takiej możliwości. Węglowodany są potrzebne do wytwarzania w naszym organizmie energii, jednak ich spożycie powinno być adekwatne do tego, jaki tryb życia prowadzimy. Nie trzeba przecież nikomu tłumaczyć, że osoba pracująca fizycznie lub uprawiająca sporty potrzebuje więcej energii niż np. pracownik biurowy. Według Instytutu Żywności i Żywienia zapotrzebowanie organizmu na węglowodany powinno stanowić 45–75 proc. całkowitego zapotrzebowania człowieka na energię. Minimalna ilość węglowodanów niezbędnych dla organizmu człowieka wynosi 130 g na dobę. U kobiet ciężarnych trochę więcej: 175 g, natomiast u kobiet karmiących piersią: minimum 210 g na dobę.

Dlatego, ku rozczarowaniu wszystkich słodkolubnych, niestety… lepsza karkóweczka niż słodkie ciasteczka.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Dieta dr Dąbrowskiej – wady i zalety

Dziewczyna tańczu podczas zajęć fitness

Wskaźnik BMR. Przy odchudzaniu niezbędny

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Pizza, frytki i pierogi w wersji dietetycznej? To możliwe!

kobieta, mająca ból brzucha

Zapalenie żołądka – dieta przy uszkodzeniach błony śluzowej

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Dziecko jedzące czekoladę

Jak świadomie zmienić nawyki żywieniowe dziecka? Psycholog wyjaśnia

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

zdrowa dieta

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Kobieta trzyma się za brzuch z powodu bólu brzucha

Skąd się bierze ból żołądka po jedzeniu i jak mu zapobiegać?

Co jeść, gdy masz łuszczycę

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy chorujesz

Na stole kromki chleba, bochenek chleba

Dieta wysokowęglowodanowa wydłuża życie? Najnowsze badania a opinia dietetyka