Przejdź do treści

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Polskie nastolatki uważają się za grube. Badania pokazują co innego
Ginekolog Michał Lipa o tym, jak i kiedy można ocenić długość i wagę dziecka
Chemioterapia: kobiety silniej odczuwają skutki niż mężczyźni
Mama Ginekolog: nie sprawdzajcie w ulotkach, czy dany lek można stosować w trakcie karmienia piersią
michał domaszewski
Dr Michał Domaszewski: nie bójmy się odpoczywać, kiedy chorujemy

Kto z nas nie robi się senny po zjedzeniu solidnej porcji makaronu? Wniosek powinien być więc taki, że to węglowodany budzą w nas chęć przytulenia głowy do poduszki. Tymczasem niekoniecznie. Naukowcy sprawdzili, po czym jesteśmy najbardziej ospali w ciągu dnia.

Wiadomo, że nadmiar kilogramów źle wpływa na jakość snu (otyli częściej mają problemy z oddychaniem w nocy). To z kolei sprawia, że w ciągu dnia osłabia się czujność. Ale, jak pokazują nowe badania, nie trzeba mieć nadwagi, aby gorzej spać i być sennym w ciągu dnia. Wystarczy, że jemy zbyt dużo tłustych potraw – dowiodło australijskie badanie z udziałem 1800 mężczyzn.

Osoby, które jadły więcej tłuszczu, były o 78 proc. bardziej narażone na odczuwanie senności na co dzień niż jedzący najmniej tłuste posiłki. Naukowcy monitorowali też, czy u uczestników występuje bezdech senny, czyli zaburzenie snu, które powoduje uczucie zmęczenia w ciągu dnia. I o ile bezdech częściej związany był z wyższą wagą, to zmęczenie występowało niezależnie od masy ciała.

Jak to się dzieje?

Kierujący badaniem Yingting Cao z Uniwersytetu w Adelajdzie przypomina, że rytm dobowy, działanie hormonów oraz dieta współdziałają ze sobą, dlatego to, co jemy, działa na nasz wypoczynek, jakość snu oraz samopoczucie podczas codziennych czynności.

Poza tym trawienie tłustego posiłku (szczególnie zawierającego tłuszcze zwierzęce) jest znacznie dłuższe i bardziej wymagające niż innych składników, np. węglowodanów. I ten proces pochłania naszą energię na tyle intensywnie, że odczuwamy zmęczenie. Również w nocy organizm przytłoczony namiarem tłustego jedzenia będzie miał problem z trawieniem, co w rezultacie na pewno nie podziała dobrze na jakość snu. Nic zatem dziwnego, że kolejnego dnia czeka nas pogorszenie koncentracji i uczucie senności.

Wprawdzie naukowcy nie rozróżnili w swojej pracy tak zwanych tłuszczów dobrych i złych. Szkoda… Jednak można przypuszczać, że tłusty boczek będzie większym problemem niż np. łosoś, który dodatkowo zawiera korzystne dla koncentracji kwasy tłuszczowe omega. Potwierdza się w ten sposób prawda, że dieta powinna być przede wszystkim dobrze zbilansowana. 

Skoro więc po pochłonięciu porcji makaronu chce wam się spać, to nie obwiniajcie o to klusek, a weźcie pod lupę składniki sosu…

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Kłopotliwe zaburzenia snu

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Co jeść (a czego nie), żeby zasnąć?

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

Jedzenie przed snem – nocne BHP

5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Bezsenność – rozpracuj wroga

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Światło pogarsza sen

Światło pogarsza sen

Zły sen

Zły sen