Przejdź do treści

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy
Lato z klimą. Jak przetrwać i nie zachorować?
Fot: Unsplash
PCOS a spożywanie węglowodanów. Dietetyczka „Keep Fit In Style” objaśnia, jak powinna wyglądać dieta
Kobiecość to dla mnie… Kaja Szulczewska, założycielka „Ciałopozytyw” i jej definicja kobiecości
Komar azjatycki dotrze do Polski? Już jedno ukłucie tego owada może zabić. Entomolog wyjaśnia, jak go rozpoznać

Kto z nas nie robi się senny po zjedzeniu solidnej porcji makaronu? Wniosek powinien być więc taki, że to węglowodany budzą w nas chęć przytulenia głowy do poduszki. Tymczasem niekoniecznie. Naukowcy sprawdzili, po czym jesteśmy najbardziej ospali w ciągu dnia.

Wiadomo, że nadmiar kilogramów źle wpływa na jakość snu (otyli częściej mają problemy z oddychaniem w nocy). To z kolei sprawia, że w ciągu dnia osłabia się czujność. Ale, jak pokazują nowe badania, nie trzeba mieć nadwagi, aby gorzej spać i być sennym w ciągu dnia. Wystarczy, że jemy zbyt dużo tłustych potraw – dowiodło australijskie badanie z udziałem 1800 mężczyzn.

Osoby, które jadły więcej tłuszczu, były o 78 proc. bardziej narażone na odczuwanie senności na co dzień niż jedzący najmniej tłuste posiłki. Naukowcy monitorowali też, czy u uczestników występuje bezdech senny, czyli zaburzenie snu, które powoduje uczucie zmęczenia w ciągu dnia. I o ile bezdech częściej związany był z wyższą wagą, to zmęczenie występowało niezależnie od masy ciała.

Jak to się dzieje?

Kierujący badaniem Yingting Cao z Uniwersytetu w Adelajdzie przypomina, że rytm dobowy, działanie hormonów oraz dieta współdziałają ze sobą, dlatego to, co jemy, działa na nasz wypoczynek, jakość snu oraz samopoczucie podczas codziennych czynności.

Poza tym trawienie tłustego posiłku (szczególnie zawierającego tłuszcze zwierzęce) jest znacznie dłuższe i bardziej wymagające niż innych składników, np. węglowodanów. I ten proces pochłania naszą energię na tyle intensywnie, że odczuwamy zmęczenie. Również w nocy organizm przytłoczony namiarem tłustego jedzenia będzie miał problem z trawieniem, co w rezultacie na pewno nie podziała dobrze na jakość snu. Nic zatem dziwnego, że kolejnego dnia czeka nas pogorszenie koncentracji i uczucie senności.

Wprawdzie naukowcy nie rozróżnili w swojej pracy tak zwanych tłuszczów dobrych i złych. Szkoda… Jednak można przypuszczać, że tłusty boczek będzie większym problemem niż np. łosoś, który dodatkowo zawiera korzystne dla koncentracji kwasy tłuszczowe omega. Potwierdza się w ten sposób prawda, że dieta powinna być przede wszystkim dobrze zbilansowana. 

Skoro więc po pochłonięciu porcji makaronu chce wam się spać, to nie obwiniajcie o to klusek, a weźcie pod lupę składniki sosu…

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

Zainteresują cię również:

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Katarzyna Szmigiel dermatolog

Maseczka, peeling ani make-up nie pomagają? O tym, jak sen wpływa na wygląd naszej skóry, pisze dermatolożka Katarzyna Szmigiel

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Dlaczego źle śpimy? O bezsenności opowiada psychiatra Paweł Brudkiewicz

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

kobieta w łóżku

Jak pokonać bezsenność? Skorzystaj z naszych wskazówek

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

Kobieta siedząca przy łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

mleko księżycowe w kuflu, wokół leży cynamon, kardamon,rozsypane przyprawy

6 napojów, które pomogą ci zasnąć

Kobieta leży na łózku i je pizze

Zmęczenie wzmaga apetyt. Wyniki badań naukowców z Kolonii a opinia dietetyka

Na stole kromki chleba, bochenek chleba

Dieta wysokowęglowodanowa wydłuża życie? Najnowsze badania a opinia dietetyka

Składniki dla aktywnych

Jedzenie przed snem – czy naprawdę powinniśmy go unikać?

Tłuszcz cię usypia

Kłopotliwe zaburzenia snu

Trik na spalanie tłuszczu z węglowodanami

Węglowodany – wybieraj mądrze

Węglowodany – wybieraj mądrze

Co jeść (a czego nie), żeby zasnąć?