Przejdź do treści

Tłuszcze trans na celowniku

Tłuszcze trans na celowniku
Tłuszcze trans znajdziemy w potrawach głęboko smażonych. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie

W chwilach słabości zdarza mi się sięgnąć po ciastko, pizzę albo smażone frytki. Choć wiem, że zawierają one najgroźniejsze dla zdrowia tłuszcze trans. O ile zrobię to naprawdę od święta, to jest to grzech do wybaczenia. Ale wiele osób robi to nawet codziennie! Dlatego najlepiej tego po prostu zakazać – tak jak w USA.

Co tak naprawdę wiecie o tłuszczach trans? W Polsce świadomość zagrożenia jest bardzo mała. Nie ma nawet nakazu umieszczania informacji o nich na etykiecie. W wielu krajach wojna z tymi tłuszczami skutkowała zakazem ich stosowania w nadmiernych ilościach. Na przykład w Danii, Kanadzie, Brazylii i Argentynie groźne tłuszcze trans mogą stanowić maksymalnie 2 proc. wszystkich tłuszczów w niektórych produktach.

Teraz Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) jest bliska całkowitego zakazu stosowania sztucznych tłuszczów trans. Jak uważają specjaliści z FDA, zakaz może zapobiec 20 tys. zawałów serca i 7 tys. zgonów z powodu chorób serca tylko w Stanach. Te tłuszcze naprawdę są bardzo szkodliwe: podwyższają poziom złego cholesterolu LDL, zwiększając ryzyko chorób serca, udaru, a także cukrzycy.

Zdarza wam się na pewno coś smażyć – w ten sposób sami generujemy szkodliwe tłuszcze, np. smażąc coś długo albo, co gorsze, smażąc wielokrotnie na jednym tłuszczu – tak często przygotowuje się jedzenie w restauracjach i barach. Zakaz FDA dotyczy głównie sztucznych tłuszczów dodawanych do wielu produktów. Producenci używają ich, bo są tanie w wytworzeniu, trwałe, łatwe w użyciu. Dzięki nim potrawy mają pożądany smak i konsystencję. Prócz smażonych potraw, jak frytki czy pączki, tłuszcze trans najczęściej występują w słodyczach, chipsach, margarynach, produktach instant i fast foodach.

Ale nie są one obce ludzkiemu organizmowi. Występują naturalnie w mleku, mięsie przeżuwaczy i nawet przejściowo w tkankach człowieka. Ich ilość nie jest jednak zagrażająca zdrowiu.

Co innego sztuczne tłuszcze stosowane w przemyśle spożywczym i gastronomii. Jest ich zdecydowanie za dużo. American Heart Assiociation zaleca, aby nie spożywać więcej niż 2 gramy dziennie. Tak naprawdę wyczerpujemy limit, jedząc produkty, które naturalnie zawierają te składniki. Na sztuczne dodatki nie ma już miejsca.

Jeśli chcecie podejść do tematu zdrowiej: czytajcie etykiety (zawartość tłuszczów trans sugerować mogą określenia: tłuszcz uwodorniony, częściowo uwodorniony lub utwardzony) i wybierajcie tłuszcze wielonienasycone. Zamiast margaryny, sięgajcie po masło – zawiera mniej groźnych tłuszczów. Woda pozwoli szybciej usunąć niezdrowe substancje z organizmu – pijcie od 5 do 8 szklanek dziennie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca

Czy wiesz, czemu tyjesz?

Czy wiesz, czemu tyjesz?

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

Tłuszcze trans zakazane!

Tłuszcze trans zakazane!

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Dobre i złe tłuszcze - jak wybierać?

Dobre i złe tłuszcze – jak wybierać?

Kwas oleinowy (OA)

Kwas oleinowy (OA)

Kwas gamma-linolenowy (GLA)

Kwas gamma-linolenowy (GLA)

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Kwas dokozaheksaenowy i eikozapentaenowy (DHA i EPA)

Kwas dokozaheksaenowy i eikozapentaenowy (DHA i EPA)

5 produktów zmniejszających apetyt