Przejdź do treści

Tłuszcze trans zakazane!

Tłuszcze trans zakazane!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
para leżąca w łóku, on ją całuje w czoło
Innowacyjne prezerwatywy zabezpieczą przed infekcjami
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria

Kolejny kraj wprowadził restrykcyjne ograniczenia stosowania tłuszczy trans w żywności. Po Danii, Kanadzie, Brazylii i Argentynie, „stop” usłyszeli producenci w Stanach Zjednoczonych.

Obok tego tematu nie można przejść obojętnie. Badania mówią jasno, że tłuszcze trans to najgroźniejsze tłuszcze, jakie możemy znaleźć w jedzeniu. Podwyższają poziom złego cholesterolu LDL, zwiększając ryzyko chorób serca, udaru, a także cukrzycy. A jak oszacowała Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA), zakaz ich stosowania przez producentów żywności może zapobiec rocznie 20 tys. zawałów serca i 7 tys. zgonów z powodu chorób serca tylko w Stanach!

Stąd kraj ten dołączył do listy państw zakazujących i ograniczających ich stosowanie w przemyśle spożywczym, nakładając całkowite wyeliminowanie ich z produkcji do 2018 roku. A jest z czym walczyć, bo jak obliczyła pozarządowa amerykańska organizacja Enviromental Working Group, aż 37 proc. produktów spożywczych w sklepach zawiera tłuszcze trans. Co więcej, na wielu z nich nie ma tej informacji na etykiecie. W Polsce na przykład nie ma nawet obowiązku informowania konsumentów o ich zawartości!  

Naszą czujność powinny wzbudzić określenia: tłuszcz uwodorniony, częściowo uwodorniony lub utwardzony – sugerują obecność tych najgroźniejszych związków. Zdecydowanie lepiej wybierać tłuszcze wielonienasycone. Zamiast "twardej" margaryny, masło lub "miękką" margarynę – zawierają mniej groźnych tłuszczów. A woda pozwoli szybciej usunąć niezdrowe substancje z organizmu, zalecana ilość to 8 szklanek dziennie. Póki w naszym kraju pod względem stosowania trans tłuszczy występuje wolnoamerykanka, najlepiej sami przejmijmy świadomą kontrolę nad tym, co kupujemy i zjadamy. 

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca

Czy wiesz, czemu tyjesz?

Czy wiesz, czemu tyjesz?

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Dobre i złe tłuszcze - jak wybierać?

Dobre i złe tłuszcze – jak wybierać?

Tłuszcze trans na celowniku

Tłuszcze trans na celowniku

Kwas oleinowy (OA)

Kwas oleinowy (OA)

Kwas gamma-linolenowy (GLA)

Kwas gamma-linolenowy (GLA)

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Kwas dokozaheksaenowy i eikozapentaenowy (DHA i EPA)

Kwas dokozaheksaenowy i eikozapentaenowy (DHA i EPA)

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!