Przejdź do treści

Tłuszcze: zła transformacja

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
gettyimages
Jak pozbyć się cellulitu? Kosmetolożka zdradziła swój sekret
istockphoto.com
„Gdy kobieta pokazuje światu spoconą pachę to przeważnie jest to nieestetyczne” – dwie aktywistki poruszyły ważny temat
istockphoto.com
Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!
istockphoto.com
Jak polubić swoją pracę?
Nie uciekaj od smutku

Nie wszystkie tłuszcze są złe, ale te trans z całą pewnością. Chcesz być zdrowy i jeść świadomie? Ogranicz je w swojej diecie do minimum. Mamy dla ciebie konkretne wskazówki.

Można się spierać o wiele spraw, jeśli chodzi o dietę. Jednak jest temat, co do którego wszyscy dietetycy, specjaliści ds. żywienia i trenerzy się zgodzą – szkodliwość tłuszczów trans. Które są naprawdę niebezpieczne, a z którymi ostatecznie możemy się zaprzyjaźnić?

Tłuszcze trans dzielą się na sztuczne i naturalne. Te pierwsze to utwardzone tłuszcze pochodzenia roślinnego (uwodornione). W trakcie procesu powstawania tłuszcze roślinne są nasycane cząsteczkami wodoru i poddawane wysokiej temperaturze. To ten proces sprawia, że z postaci płynnej zamieniają się w smarowną i zyskują stabilność, co oznacza dłuższy termin przydatności do spożycia i lepszy smak. Nie ma w nich nic dobrego dla twojego zdrowia. Jeśli już tłuszcze trans, to tylko te naturalne, choć trzeba przyznać, że dziś znalezienie ich nie należy wcale do łatwych. Mowa bowiem o naturalnym mleku czy mięsie zwierząt przeżuwających.

Co powinno znaleźć się na czarnej liście?

– margaryny (jeśli musisz je kupować, szukaj takich, w których składzie jest mniej niż 1g tłuszczów trans na 100g produktu).
– słodycze, zwłaszcza wafelki, ciastka, herbatniki, biszkopty, chipsy, krakersy, pączki czy słodkie bułki i sklepowe ciasta. Tu istnieje podwójne niebezpieczeństwo, bo producenci często nie informują o dokładnym składzie.
– fast food’y. To również wszelkiego rodzaju „chińskie dania”, zupki instant, frytki, śmietanki i inne szybkie, gotowe rozwiązania – prawie na pewno zawierają znacznie więcej tłuszczów trans niż dozwolona dla zdrowia ilość. Rozwiązanie? Wybieraj wersję slow i jedz jak najbardziej naturalnie.

W Polsce do tej pory nie ma rozwiązań prawnych, które zmierzałyby do ograniczenia tłuszczów trans. Przechodząc ostatnio po szkolnej stołówce (gimnazjum i podstawówka), zauważyliśmy, że do kupienia były prawie same produkty zawierające tłuszcze trans. Niestety mimo prób nic się w tym temacie nie zmieniło.
Czemu tłuszcze trans szkodzą? Bo rozkładają się w ciele bardzo długo, zalegając w naczyniach, błonach komórkowych i przyczyniają się do powstawania nowotworów, miażdżycy oraz otyłości. Przyśpieszają także starzenie się telomerów, czyli elementów chromosomów, które chronią przed uszkodzeniami DNA podczas podziałów komórkowych. Wybierajmy więc świadomie to, co ląduje na naszych talerzach.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Unsplash

Węglowodany i tłuszcze są złe? Robisz wszystko, by ich unikać? Specjalistka ds. żywienia obaliła dietetyczne mity

Unsplash

Dlaczego warto jeść tłuste ryby? Specjaliści z „Czytamy etykiety” wyjaśniają

insulinooporność

5 faktów o insulinooporności, które powinnaś znać

Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?

Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Tłuszcz cię usypia

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca

Na jakim tłuszczu smażyć?

Na jakim tłuszczu smażyć?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Dieta, która daje moc

Dieta, która daje moc

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

Olej kokosowy - zdrowy tłuszcz

Olej kokosowy – zdrowy tłuszcz

Tłuszcze trans zakazane!

Tłuszcze trans zakazane!

Niska temperatura sprzyja chudnięciu

Niska temperatura sprzyja chudnięciu

Kalorie odstaw na bok

Kalorie odstaw na bok

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Płukanie ust olejem – po co to robić?

Płukanie ust olejem – po co to robić?

Gruszki mają lepiej

Gruszki mają lepiej

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Potas, magnez, wapń i sód ‒ elektrolity w akcji

Fakty i mity: Aspiryna zapobiega zawałowi serca

Fakty i mity: Aspiryna zapobiega zawałowi serca

Mężczyzna i kobieta uprawiają seks, mężczyzna leży na kobiecie

Pochwica – zaburzenie, które dotyka kobiet. Przyczyny, objawy oraz sposoby radzenia sobie z pochwicą

Rodzic układa serce z dłoni, w nim są stopy dziecka

Artrogrypoza, czyli wrodzona sztywność stawów – przyczyny, objawy, leczenie