Przejdź do treści

Tłuszcze: zła transformacja

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer
Amy Schumer jest w ciąży. Zdradziła to w niecodzienny sposób
Marta Lech-Maciejewska: kto rozsiewa mit o tym, że macierzyństwo to bułka z masłem?
Krwawią, pocą się i mają próchnicę. Fantomy pacjentów pomagają w nauce medycyny
kobieta myjąca zęby
Dbaj o zęby! Higiena jamy ustnej wpływa też na ciśnienie krwi
Tabletki
Dobre wiadomości dla chorych na szpiczaka, nadciśnienie płucne i łuszczycę

Nie wszystkie tłuszcze są złe, ale te trans z całą pewnością. Chcesz być zdrowy i jeść świadomie? Ogranicz je w swojej diecie do minimum. Mamy dla ciebie konkretne wskazówki.

Można się spierać o wiele spraw, jeśli chodzi o dietę. Jednak jest temat, co do którego wszyscy dietetycy, specjaliści ds. żywienia i trenerzy się zgodzą – szkodliwość tłuszczów trans. Które są naprawdę niebezpieczne, a z którymi ostatecznie możemy się zaprzyjaźnić?

Tłuszcze trans dzielą się na sztuczne i naturalne. Te pierwsze to utwardzone tłuszcze pochodzenia roślinnego (uwodornione). W trakcie procesu powstawania tłuszcze roślinne są nasycane cząsteczkami wodoru i poddawane wysokiej temperaturze. To ten proces sprawia, że z postaci płynnej zamieniają się w smarowną i zyskują stabilność, co oznacza dłuższy termin przydatności do spożycia i lepszy smak. Nie ma w nich nic dobrego dla twojego zdrowia. Jeśli już tłuszcze trans, to tylko te naturalne, choć trzeba przyznać, że dziś znalezienie ich nie należy wcale do łatwych. Mowa bowiem o naturalnym mleku czy mięsie zwierząt przeżuwających.

Co powinno znaleźć się na czarnej liście?

– margaryny (jeśli musisz je kupować, szukaj takich, w których składzie jest mniej niż 1g tłuszczów trans na 100g produktu).
– słodycze, zwłaszcza wafelki, ciastka, herbatniki, biszkopty, chipsy, krakersy, pączki czy słodkie bułki i sklepowe ciasta. Tu istnieje podwójne niebezpieczeństwo, bo producenci często nie informują o dokładnym składzie.
– fast food’y. To również wszelkiego rodzaju „chińskie dania”, zupki instant, frytki, śmietanki i inne szybkie, gotowe rozwiązania – prawie na pewno zawierają znacznie więcej tłuszczów trans niż dozwolona dla zdrowia ilość. Rozwiązanie? Wybieraj wersję slow i jedz jak najbardziej naturalnie.

W Polsce do tej pory nie ma rozwiązań prawnych, które zmierzałyby do ograniczenia tłuszczów trans. Przechodząc ostatnio po szkolnej stołówce (gimnazjum i podstawówka), zauważyliśmy, że do kupienia były prawie same produkty zawierające tłuszcze trans. Niestety mimo prób nic się w tym temacie nie zmieniło.
Czemu tłuszcze trans szkodzą? Bo rozkładają się w ciele bardzo długo, zalegając w naczyniach, błonach komórkowych i przyczyniają się do powstawania nowotworów, miażdżycy oraz otyłości. Przyśpieszają także starzenie się telomerów, czyli elementów chromosomów, które chronią przed uszkodzeniami DNA podczas podziałów komórkowych. Wybierajmy więc świadomie to, co ląduje na naszych talerzach.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Męski „PMS”, czyli Syndrom Poirytowanego Samca

Męski „PMS”, czyli Syndrom Poirytowanego Samca

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

Natura antydepresyjna

Natura antydepresyjna

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi?