Przejdź do treści

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Kobieta siedzi przy biurku
Trening mózgu - ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Liposukcja kawitacyjna – co to, efekty, przeciwwskazania
Kobieta w laboratorium
Genetyczka o decyzji TK: w kilka godzin dorobek naukowy w dziedzinie genetyki (czyli diagnostyki prenatalnej) został zrównany z ziemią
Znasz to uczucie, kiedy oblewa cię fala wstydu? Psycholożka Anna Cyklińska wyjaśnia, jak możesz pracować z tą emocją
Kobieta
Medycy grzmią: nie możemy odgórnie zakładać, że każda pacjentka poradzi sobie z ciążą wysokiego ryzyka, traumą porodu chorego dziecka oraz dalszą heroiczną opieką nad nim
ciąża, powikłania, poronienie
„Chciałabym, żeby mamy chorych dzieci miały siłę je kochać i miały siłę, żeby żyć”. Położna o brakach systemu, który rodziców w trudnych przypadkach zostawia samych

Trening dla mózgu to ćwiczenia, które poprawiają jego pracę i pomagają zachować sprawność umysłu na dłużej. Trenowanie mózgu jest ważne bez względu na wiek i nigdy nie jest za późno, by polepszyć swoje zdolności poznawcze. Tylko jak to zrobić? Z pomocą przychodzą aplikacje na telefon i książki, ale trening mózgu równie dobrze może być całkiem darmowy. Nieodłącznym elementem jest także aktywność fizyczna – czyli połączenie treningu umysłu i ciała.

Trening mózgu – dlaczego jest ważny?

Systematyczny trening mózgu jest niezwykle ważny, ponieważ pobudza mózg do aktywności, dzięki której tworzą się nowe komórki nerwowe i połączenia miedzy neuronami. Temu procesowi zawdzięczamy kształtowanie pamięci, czyli zdolności do gromadzenia informacji o rzeczach, wydarzeniach i doświadczeniach. Ćwicząc umysł poprawiamy koncentrację, spostrzegawczość, podzielność uwagi i logiczne myślenie. W treningu mózgu, tak jak i w treningu fizycznym, konieczna jest systematyczność.

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Trening dla mózgu – ćwiczenia

Aby trenować mózg nie potrzebujesz żadnych specjalnych narzędzi, wystarczą jedynie chęci i regularność. Sprawdź nasze patenty na efektywny trening mózgu.

  1. Aktywność mózgu pobudza wykonywanie nowych rzeczy – może to być nauka języka obcego, kurs tańca, gra na instrumencie, rysowanie albo czytanie książki. Jeśli chcesz sprawdzić, jak szybko uczy się twój umysł, spróbuj wykonać czynność, której dotąd nie podejmowałaś. Możesz np. zacząć myć zęby albo czesać włosy trzymając szczotkę w lewej ręce (jeśli jesteś praworęczna) i śledzić swoje postępy po kilku takich próbach. Inną ciekawą opcją jest pisanie mniej sprawną ręką. Początkowo może wydac się to bardzo trudne, ale trening czyni mistrza. Przy okazji warto wiedzieć, że pisanie ręczne, od którego niestety już prawie całkiem odeszliśmy, istotnie poprawia pamięć i skupienie. Jeśli czeka cię ważny egzamin lub wystąpienie, z ręcznych notatek łatwiej będzie przyswoić wiedzę, niż z wydrukowanego tekstu.
  2. Mózg lubi wyzwania, warto więc zacząć rozwiązywać krzyżówki i łamigłówki takie jak sudoku czy wykreślanki.
  3. Kolejny element ćwiczenia mózgu wymaga nieco więcej zaangażowania, ale też pozytywnie wpływa na cały organizm. Mowa tu o poznawaniu nowych osób. Dzięki nowym znajomościom redukujemy poziom stresu i zmniejszamy wydzielanie kortyzolu, co skutecznie spowalnia proces starzenia się mózgu.
  4. Z pomocą przychodzą nam także aplikacje na telefon, które zachęcają do trenowania mózgu, a jest ich naprawdę mnóstwo. Trening  wykonujemy grając w gry, których poziom wzrasta wraz z dokonywaniem postępów i osiąganiem lepszych wyników. Dzięki aplikacjom jesteśmy motywowani do systematyczności – powiadomienia przypominają nam o codziennym treningu, możemy porównywać nasze wyniki z innymi i odbierać trofea za najlepsze wyniki.

Jak trenować mózg? Ważny jest też sport

Aktywność fizyczna i sprawne działanie mózgu idą ze sobą w parze i są od siebie zależne. Wielu z was ćwiczy po to, aby schudnąć, poprawić stan zdrowia, wystartować w zawodach czy popracować nad kondycją. Prawda jest jednak taka, że jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego powinniście trenować. Systematyczna aktywność ma ogromne znaczenie dla pracy mózgu, co w efekcie wpływa  na poprawę pamięci i nie tylko.

Nie wyssaliśmy tych informacji z palca. Według badań przeprowadzonych za pomocą rezonansu magnetycznego osoby systematycznie trenujące wykazują wzrost objętości hipokampa (część mózgu odpowiedzialna za procesy związane z pamięcią). Jednym z mechanizmów odpowiedzialnych za ten efekt jest zwiększenie utlenienia krwi poprzez aktywność fizyczną oraz poprawa ukrwienia mózgu poprzez rozbudowę sieci naczyń krwionośnych. Podobne badania opublikowano w „Brain Research” i „Medicine and Science in Sports and Exercise„. Według nich aktywne fizycznie dzieci mają lepsze wyniki w testach pamięciowych, są bardziej skoncentrowane oraz szybciej wyłapują błędy.

Nie sprecyzowano dokładnie, która aktywność fizyczna wpływa najkorzystniej na pracę mózgu. Stwierdzono jednak, że wzrost intensywności nie ma na to wpływu. Większość badaczy poleca ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej intensywności, które dodatkowo wpływają na koordynację oraz równowagę, np. jogging, pływanie, jazda na rowerze. Podobne efekty przynosi także zwiększona aktywność dnia codziennego, na przykład zwykłe spacery. Wiadomo także, że aktywność u osób starszych z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi poprawia ich pamięć wizualną.

Bibliografia:

[1] A. Grabowska, “Plastyczny mózg -„używaj albo trać””, Tydzień mózgu, vol. 117, no. 1–3, pp. 20–28, 2016.

[2] L. Zając-Lamparska, “Możliwości wspomagania pamięci osób starszych poprzez trening”, Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy, 2010.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Dieta dla mózgu. Co jeść, by mieć dobrą pamięć i sprawny umysł?

Twój mózg też chce dobrze zjeść! Czego nie może zabraknąć w diecie dla mózgu?

Kobieta pracuje w laboratorium

Polscy naukowcy opracowali test na koronawirusa, którego wynik otrzymamy po godzinie!

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

„Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

wyspadek samochodowy

Wstrząs mózgu – przyczyny, objawy, pierwsza pomoc, leczenie

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Kobieta przed monitorem

Dziwne uczucie w głowie – przyczyny. Co to oznacza?

„Nie ma jednej definicji kobiecości”. Czego jeszcze nauczyłyśmy się od naszych nauczycielek?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Znieczulenie, czyli w oparach eteru

Eter dietylowy – co to, działanie. Inne środki znieczulające

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

6 skutecznych sposobów na sprawny umysł i poprawę pamięci

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Kobieta w lesie

Kleszczowe zapalenie mózgu – jak się objawia, czym jest spowodowane, jak wygląda leczenie?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?