Przejdź do treści

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Kobieta siedzi przy biurku
Trening mózgu - ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta czesze córkę przed lustrem
Myjesz dziecku włosy raz w tygodniu? Ekspert Kosmetyczny ostrzega: droga do łupieżu, świądu jest krótka, a konsekwencją może być nadmierne wypadanie
Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Anna Boenish apeluje: przerwijmy milczenie na temat gwałtów. Nie ma zgody na obwinianie ofiar i wybielanie przestępców. I nigdy nie będzie
Anna Boenish apeluje: przerwijmy milczenie na temat gwałtów. Nie ma zgody na obwinianie ofiar i wybielanie przestępców
Kobieta podaje drugiej podpaskę
Szkocja pierwszym krajem, w którym środki higieniczne używane podczas okresu będą bezpłatne
dziewczyna z kręconymi włosami
Co musi się znaleźć w szamponie na porost włosów, żeby działał?

Trening dla mózgu to ćwiczenia, które poprawiają jego pracę i pomagają zachować sprawność umysłu na dłużej. Trenowanie mózgu jest ważne bez względu na wiek i nigdy nie jest za późno, by polepszyć swoje zdolności poznawcze. Tylko jak to zrobić? Z pomocą przychodzą aplikacje na telefon i książki, ale trening mózgu równie dobrze może być całkiem darmowy. Nieodłącznym elementem jest także aktywność fizyczna – czyli połączenie treningu umysłu i ciała.

Trening mózgu – dlaczego jest ważny?

Systematyczny trening mózgu jest niezwykle ważny, ponieważ pobudza mózg do aktywności, dzięki której tworzą się nowe komórki nerwowe i połączenia miedzy neuronami. Temu procesowi zawdzięczamy kształtowanie pamięci, czyli zdolności do gromadzenia informacji o rzeczach, wydarzeniach i doświadczeniach. Ćwicząc umysł poprawiamy koncentrację, spostrzegawczość, podzielność uwagi i logiczne myślenie. W treningu mózgu, tak jak i w treningu fizycznym, konieczna jest systematyczność.

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Trening dla mózgu – ćwiczenia

Aby trenować mózg nie potrzebujesz żadnych specjalnych narzędzi, wystarczą jedynie chęci i regularność. Sprawdź nasze patenty na efektywny trening mózgu.

  1. Aktywność mózgu pobudza wykonywanie nowych rzeczy – może to być nauka języka obcego, kurs tańca, gra na instrumencie, rysowanie albo czytanie książki. Jeśli chcesz sprawdzić, jak szybko uczy się twój umysł, spróbuj wykonać czynność, której dotąd nie podejmowałaś. Możesz np. zacząć myć zęby albo czesać włosy trzymając szczotkę w lewej ręce (jeśli jesteś praworęczna) i śledzić swoje postępy po kilku takich próbach. Inną ciekawą opcją jest pisanie mniej sprawną ręką. Początkowo może wydac się to bardzo trudne, ale trening czyni mistrza. Przy okazji warto wiedzieć, że pisanie ręczne, od którego niestety już prawie całkiem odeszliśmy, istotnie poprawia pamięć i skupienie. Jeśli czeka cię ważny egzamin lub wystąpienie, z ręcznych notatek łatwiej będzie przyswoić wiedzę, niż z wydrukowanego tekstu.
  2. Mózg lubi wyzwania, warto więc zacząć rozwiązywać krzyżówki i łamigłówki takie jak sudoku czy wykreślanki.
  3. Kolejny element ćwiczenia mózgu wymaga nieco więcej zaangażowania, ale też pozytywnie wpływa na cały organizm. Mowa tu o poznawaniu nowych osób. Dzięki nowym znajomościom redukujemy poziom stresu i zmniejszamy wydzielanie kortyzolu, co skutecznie spowalnia proces starzenia się mózgu.
  4. Z pomocą przychodzą nam także aplikacje na telefon, które zachęcają do trenowania mózgu, a jest ich naprawdę mnóstwo. Trening  wykonujemy grając w gry, których poziom wzrasta wraz z dokonywaniem postępów i osiąganiem lepszych wyników. Dzięki aplikacjom jesteśmy motywowani do systematyczności – powiadomienia przypominają nam o codziennym treningu, możemy porównywać nasze wyniki z innymi i odbierać trofea za najlepsze wyniki.

Jak trenować mózg? Ważny jest też sport

Aktywność fizyczna i sprawne działanie mózgu idą ze sobą w parze i są od siebie zależne. Wielu z was ćwiczy po to, aby schudnąć, poprawić stan zdrowia, wystartować w zawodach czy popracować nad kondycją. Prawda jest jednak taka, że jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego powinniście trenować. Systematyczna aktywność ma ogromne znaczenie dla pracy mózgu, co w efekcie wpływa  na poprawę pamięci i nie tylko.

Nie wyssaliśmy tych informacji z palca. Według badań przeprowadzonych za pomocą rezonansu magnetycznego osoby systematycznie trenujące wykazują wzrost objętości hipokampa (część mózgu odpowiedzialna za procesy związane z pamięcią). Jednym z mechanizmów odpowiedzialnych za ten efekt jest zwiększenie utlenienia krwi poprzez aktywność fizyczną oraz poprawa ukrwienia mózgu poprzez rozbudowę sieci naczyń krwionośnych. Podobne badania opublikowano w „Brain Research” i „Medicine and Science in Sports and Exercise„. Według nich aktywne fizycznie dzieci mają lepsze wyniki w testach pamięciowych, są bardziej skoncentrowane oraz szybciej wyłapują błędy.

Nie sprecyzowano dokładnie, która aktywność fizyczna wpływa najkorzystniej na pracę mózgu. Stwierdzono jednak, że wzrost intensywności nie ma na to wpływu. Większość badaczy poleca ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej intensywności, które dodatkowo wpływają na koordynację oraz równowagę, np. jogging, pływanie, jazda na rowerze. Podobne efekty przynosi także zwiększona aktywność dnia codziennego, na przykład zwykłe spacery. Wiadomo także, że aktywność u osób starszych z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi poprawia ich pamięć wizualną.

Bibliografia:

[1] A. Grabowska, “Plastyczny mózg -„używaj albo trać””, Tydzień mózgu, vol. 117, no. 1–3, pp. 20–28, 2016.

[2] L. Zając-Lamparska, “Możliwości wspomagania pamięci osób starszych poprzez trening”, Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy, 2010.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Anna Golan, psycholog i seksuolog kliniczny

„Słowa uwodzą i to bardzo skutecznie. Zwracajcie uwagę, jak mówicie do swoich partnerów seksualnych” – Anna Golan o sapioseksualizmie

Zanik wieloukładowy – objawy, przyczyny, leczenie, rokowania

Hormon wzrostu (somatotropina) – efekty, badanie i cena

Rezonans magnetyczny głowy – wskazania, ile trwa, skutki uboczne

Mózg po COVID-19. Jakie zmiany mogą w nim zajść? Tłumaczy neurolożka Magdalena Wysocka-Dudziak

Mózg po COVID-19. Jakie zmiany mogą w nim zajść? Tłumaczy neurolożka Magdalena Wysocka-Dudziak

Badanie błędnika (ENG, VNG) – jak wygląda i ile kosztuje?

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Dieta dla mózgu. Co jeść, by mieć dobrą pamięć i sprawny umysł?

Twój mózg też chce dobrze zjeść! Czego nie może zabraknąć w diecie dla mózgu?

Kobieta pracuje w laboratorium

Polscy naukowcy opracowali test na koronawirusa, którego wynik otrzymamy po godzinie!

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

„Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

wyspadek samochodowy

Wstrząs mózgu – przyczyny, objawy, pierwsza pomoc, leczenie

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Kobieta przed monitorem

Dziwne uczucie w głowie – przyczyny. Co to oznacza?

„Nie ma jednej definicji kobiecości”. Czego jeszcze nauczyłyśmy się od naszych nauczycielek?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?