Przejdź do treści

Trening, który cofa czas

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?
Marihuana leczy raka. Mit czy prawda?

Sposób na długowieczność? Według naukowców istnieje trening, który odmładza nasze komórki i hamuje, a nawet odwraca zmiany związane z wiekiem.

Każdy rodzaj ruchu jest zdrowy. Jednak nie każdy działa tak samo na organizm. To badanie doskonale tego dowodzi. W pracy, która ukazała się na łamach Cell Metabolism, naukowcy przekonują, że spośród różnych aktywności to intensywny trening interwałowy (ang. High Intensity Interval Training, HIIT) naprawia szkody naturalnie pojawiające się z wiekiem w komórkach człowieka. Mówiąc inaczej, ten ruch odmładza!

W badaniu testowano trzy rodzaje aktywności: intensywny trening interwałowy bazujący na jeździe na rowerze, podnoszenie ciężarów oraz kombinację tych dwóch. Sprawdzono ich wpływ nie tylko na zmiany w komórkach człowieka, ale i masę ciała oraz mięśni, a także wrażliwość na insulinę (wskaźnik, który mówi nam o ryzyku zachorowania na cukrzycę). Osoby biorące udział w eksperymencie miały miedzy 18 a 30 lat oraz między 65 a 80 lat.

Efekt? Wręcz niesamowity. Wszystkie rodzaje aktywności poprawiły ogólną kondycję uczestników oraz ich wrażliwość na insulinę. Trening siłowy najskuteczniej podwyższył masę mięśniową, co nie jest zaskoczeniem. Interwałowy i mieszany poprawiły tzw. wydolność tlenową, czyli zdolność organizmu do długotrwałych aktywności. Jednak to HIIT najkorzystniej wpłynął na komórki organizmu badanych, a konkretnie zahamował związany z wiekiem spadek liczby mitochondriów w komórkach tkanek mięśniowych oraz zwiększył w nich wytwarzanie energii. Ponadto dzięki HIIT organizm zaczął produkować więcej białka w komórkach, odwracając tym samym proces naturalnie przebiegający z wiekiem. To wszystko oznacza, że komórki stawały się biologicznie młodsze. Brzmi bardzo obiecująco!

Nie pozostaje nic innego, jak zacząć ćwiczyć, jeśli jeszcze tego nie robicie. I nie ma zasłaniania się brakiem czasu – ten rodzaj ruchu ma to do siebie, że trwa stosunkowo krótko, jak np. 4-minutowa Tabata, którą na Hello Zdrowie pokazała trenerka Kasia Bigos.

O tym, co to jest trening interwałowy i jakie jeszcze korzyści daje, przeczytacie więcej tutaj: Kardio vs. interwały.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Ćwiczysz, ćwiczysz i nic...

Ćwiczysz, ćwiczysz i nic…

Sztanga zamiast bieżni?

Sztanga zamiast bieżni?

Ćwiczenia dla biegacza

Zaskocz swoje mięśnie!

Zaskocz swoje mięśnie!

Mama i stetoskop

Mama i stetoskop: Nie wierzcie we wszystko co znajdziecie w internecie. Jeśli jest coś, co was nurtuje, to pytajcie lekarzy

Rachel Weisz i Daniel Craig

Daniel Craig uważany za niemęskiego za noszenie dziecka w nosidełku. W Internecie rozszalała burza

Joanna Horodyńska

Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi

Keira Knightley

Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

Justyna Markowska

Pięć posiłków dziennie? Psychodietetyk obala ten mit

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Agnieszka Hyży

Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku

Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”