Przejdź do treści

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu
Zróżnicowanie treningu - jak przeciwdziałać brakowi efektów ćwiczeń? Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Liposukcja kawitacyjna – co to, efekty, przeciwwskazania
Kobieta w laboratorium
Genetyczka o decyzji TK: w kilka godzin dorobek naukowy w dziedzinie genetyki (czyli diagnostyki prenatalnej) został zrównany z ziemią
Znasz to uczucie, kiedy oblewa cię fala wstydu? Psycholożka Anna Cyklińska wyjaśnia, jak możesz pracować z tą emocją
Kobieta
Medycy grzmią: nie możemy odgórnie zakładać, że każda pacjentka poradzi sobie z ciążą wysokiego ryzyka, traumą porodu chorego dziecka oraz dalszą heroiczną opieką nad nim
ciąża, powikłania, poronienie
„Chciałabym, żeby mamy chorych dzieci miały siłę je kochać i miały siłę, żeby żyć”. Położna o brakach systemu, który rodziców w trudnych przypadkach zostawia samych

Zróżnicowanie treningu to dobry krok, jeśli ćwiczysz, ale efekty nie są już tak satysfakcjonujące jak wcześniej. Niezależnie od tego, jak świetne zaprojektowany jest twój plan treningowy, nie zachowa on swej skuteczności na zawsze – przyjdzie moment, gdy zauważysz brak efektów ćwiczeń wykonywanych w ten sam sposób od dłuższego czasu. To odpowiednia chwila na zmiany w treningu!

Przyczyny braku efektów treningu

Zróżnicowanie treningu to konieczność, jeśli chcemy robić szybkie postępy. Fizjologiczne prawo adaptacji jest jasne. Po pewnym czasie, zwykle już po 4-6 tygodniach, organizm przestaje się przystosowywać do bodźca treningowego. Ciało, które nie ma nowych wyzwań, nie musi się nich dostosowywać a przez to – nie zmienia się. Ćwiczenia stają się nieskuteczne. W tym właśnie momencie przydaje się wprowadzenie zmian i zróżnicowanie treningu.

Co daje zróżnicowanie treningu?

Ustaliliśmy już, że zróżnicowanie treningu jest potrzebne, by ćwiczenia cały czas przynosiły efekty. Różnorodność w treningu przynosi jednak również inne korzyści:

  • zapobiega znudzeniu często powtarzanym rodzajem treningu, które może skutkować niechęcią do ćwiczeń,
  • stawia przed nami nowe wyzwania i inspiruje do ciągłego rozwoju na nowych polach,
  • pomaga uniknąć sytuacji, w której brak widocznego progresu skutkuje obniżeniem motywacji do treningu.

Zróżnicowanie treningu – jak wprowadzać zmiany?

Zróżnicowanie treningu jest ważne, by zapewnić satysfakcjonujące efekty ćwiczeń. Nie ma co jednak popadać w przesadę i zmieniać koncepcję przy każdym treningu. Adaptacja do ciągle zmieniających się bodźców jest z definicji niemożliwa. Przypadkowa mieszanka ćwiczeń dezorientuje organizm przez ciągłe modyfikacje wymagań, zamiast wstrząsnąć nim tak, by wywołać konkretną adaptację. To kolejny przepis na nieskuteczny trening.

Zbyt częste „przemeblowania” treningów nie jest więc dobrą opcją, podobnie jak wykonywanie tych samych zestawów ćwiczeń przez cały czas. Dobrze jest natomiast różnicować z sesji na sesję – serie, powtórzenia i przerwy.

Sposoby na zróżnicowanie treningu

Jak wprowadzić zróżnicowanie w treningu? Zmiana może mieć charakter ilościowy, np. wzrost liczby serii czy powtórzeń albo wprowadzenie treningów cyklicznych skupionych na kształtowaniu poszczególnych cech motorycznych, tj. siła, skoczność, wytrzymałość itd. Może mieć też charakter jakościowy polegający na zastąpieniu jednych ćwiczeń innymi.

Sposoby na zmiany treningu to także:

  • zwiększenie ilości dni treningowych,
  • wprowadzenie innej kolejności ćwiczeń,
  • zmiana ilości czasu pomiędzy powtórzeniami lub seriami,
  • zmiana zakresu stosowanego obciążenia.

Jeśli czytasz naszego bloga regularnie, wiesz, że znajdziesz tu mnóstwo inspiracji i gotowych programów treningowych, które pomogą ci wprowadzić zmiany w treningowy rytm.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia

Trening na świeżym powietrzu

Kiedy trenować: rano czy wieczorem? Na czczo czy po posiłku?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?