Przejdź do treści

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

Trening w wodzie - postaw na pływanie lub aqua fitness Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ludzie na koncercie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu
Dagmara Seliga
Dagmara Seliga: w Polsce jest coraz więcej coachów, a brakuje przepisów regulujących ten zawód [WIDEO]
zima
Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić
„W oceanach ląduje ok. 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po naszych siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że to najwyższy czas, żeby zrezygnować z foliówek
„W oceanach ląduje 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że czas zrezygnować z foliówek

Trening w wodzie to sport idealny niemal dla każdego. Nie możesz trenować z powodu krótkotrwałych lub długotrwałych urazów bądź innych problemów ze zdrowiem? Nie jesteś skazany na bezruch. Wskakuj do basenu sam lub weź udział w zajęciach aqua fitnessu. Oprócz relaksu gwarantowane masz wzmocnienie mięśni i spalenie dużej ilości kalorii.

Trening w wodzie – dla kogo?

Pływanie to idealna forma ruchu właściwie dla każdego. To jasne. Na szczęście jest także doskonałym ratunkiem dla tych, którzy tradycyjnym fitnessem zająć się nie mogą. Wykonywanie różnego rodzaju ćwiczeń w wodzie aktywuje do pracy całe ciało, dzięki czemu mimo kontuzji cały czas pozostaje się w ruchu. Niewątpliwym plusem jest to, że trening w wodzie mogą wykonywać osoby w każdym wieku, o różnym poziomie sprawności fizycznej i umiejętnościach pływackich.

Pływanie zaleca się osobom, u których występują takie dolegliwości jak bóle kręgosłupa, bóle kolan, bioder lub wady postawy. Jest bezpieczne, bo woda jest w tym przypadku świetnym amortyzatorem, który zmniejsza obciążenie w stawach, dzięki czemu możecie wciąż bezpiecznie wzmacniać swoje mięśnie. Dotyczy to także osób, które mają sporą nadwagę lub są otyłe i nie mogą wykonywać wielu dynamicznych ćwiczeń właśnie ze względu na mocne obciążenia na stawy. Oprócz tego trening pływacki czy zajęcia w wodzie zwiększają pojemność płuc, co jest bardzo ważne dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę ze sportem i mają problemy z oddychaniem lub szybko się męczą.

Najczęstsze błędy w nauce pływania

Trening w basenie – dlaczego warto?

Basen jest nie tylko dobry na odciążenie stawów i kręgosłupa oraz wzmocnienie mięśni. Zajęcia w wodzie to doskonały sposób na poprawę nastroju i chwilę relaksu. Aktywność fizyczna w wodzie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych, poprawia koordynację i poczucie równowagi, zwiększa wydolność organizmu. Ponadto pływanie wywołuje efekt masażu, który działa na organizm rozluźniająco. Trenując w wodzie spalamy dużo kalorii – przykładowo osoba o wadze 70 kg pływając przez godzinę spala aż 420 kalorii!

Postaw na aqua fitness

No dobra – nie każdy może lubi pływać, dlatego równie skutecznym zamiennikiem będą zajęcia Aqua Fitness lub Aqua Aerobic. Ćwiczenia przypominają te wykonywane w klasycznym aerobiku, jest też rytmiczna muzyka. Instruktor pokazuje ćwiczenia na brzegu basenu. Tutaj ciężarem jest opór wody, który dodatkowo przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej, poprawia kondycję fizyczną i elastyczność stawów oraz ich ruchomość. Dodatkowo można korzystać z piankowym przyborów, które zwiększają opór wody i są dodatkowym obciążeniem. Godzinne zajęcia aqua fitnessu to nawet 500-700 spalonych kalorii.

koebita nurkuje w basenie

Aqua fitness posiada wiele odmian ćwiczeń:

  • aqua walking, czyli marsz w wodzie polecany jest dla osób starszych;
  • aqua jogging, czyli bieganie w wodzie wykonywany jest na głębokim basenie przy użyciu pasów wypornościowych;
  • acqua step polega na wchodzeniu i schodzeniu ze specjalnej platformy,
  • aqua joga to zestaw ćwiczeń służących rozciąganiu mięśni i więzadeł,
  • aqua cycling – polega na treningu przy użyciu specjalnego rowerka.

Dobra rada: Tak jak podczas ćwiczeń na sali fitness – na basenie także powinniście cały czas pracować na aktywnych mięśniach głębokich brzucha i spiętych pośladkach, dodatkowo zwiększy to efektywność treningu.


Bibliografia:

[1] B. Królikowska, „Aqua aerobik – prozdrowotną formą rekreacyjnej aktywności ruchowej ludzi dorosłych”, Promocja Zdrowia, t. 3; str.: 119 – 123,2005.

[2] E. Dybińska i Karolina Rafalska, “Aktywność ruchowa w środowisku wodnym w opiniach osób w wieku od 40-60 lat, aktywnych fizycznie w odniesieniu do uwarunkowań osobniczych ”, Zdrowie i jego uwarunkowania, 2016.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

dziewczyna nad morzem, sinice

Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?

Hydrofobia czy tylko strach? Jak oswoić się z wodą i nauczyć pływać, pytamy instruktorkę i psychologa

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

Kobieta pływa w basenie sportowym

6 czerwca na nowych zasadach zostaną otwarte baseny i sauny. Jak będzie wyglądała wizyta w tych miejscach?

Czym jest łokieć golfisty?

Czym jest łokieć golfisty?

Skręcenie stawu skokowego - objawy i leczenie

Skręcenie stawu skokowego – objawy i leczenie

Orteza stawu skokowego — zastosowanie, zalecenia, koszty

Orteza stawu skokowego – zastosowanie, zalecenia, koszty

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

www.istockphoto.com

Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się pływać

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

młoda kobieta na basenie

Pływanie zawsze trendy. 7 powodów, by zapisać się na basen

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Dziewczyna pływa w basenie

„Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób”. O korzyściach wynikających z pływania opowiada pływak Wojtek Mazurkiewicz

Najczęstsze błędy w nauce pływania

Pływasz i pływasz, ale nie widzisz postępów? Instruktor pływania podpowiada, jakie błędy najczęściej popełniamy na basenie

koebita nurkuje w basenie

Zanim wskoczysz do wody, sprawdź jak się zabezpieczyć. Jak dbać o higienę na basenie, żeby nie złapać infekcji?

Julia Wieniawa ma nogę w gipsie. Wiemy, co dokładnie się stało

Kontuzje na feriach: krótki poradnik szybkiego reagowania

Leczenie ruchem

Kontuzje rodzą się z bezmyślności

Techniczne bieganie

Techniczne bieganie

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona