Przejdź do treści

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Treningowe mity dotyczące odchudzania
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Mitów na temat treningu jest całe mnóstwo. Ci, którzy ćwiczą rzadko, kiedy chcą wrócić na salę treningową, szukają informacji i trafiają na takie popularne „porady”, na które my się nie godzimy. Dziś na temat dchudzania.

Niezdrowe jedzenie też może odchudzać

Inspiracją jest dziś dla mnie krążący w sieci tekst na temat Johna Cisna, nauczyciela ze szkoły w Colo w stanie Iowa, który to odchudzał się w znanej fast foodowni i cudownie schudł w 90 dni 17 kilogramów. No tak… teraz będą przekonywać, że hamburgery są zdrowe, bo się na nich chudnie. Nie są kochani ani zdrowe, ani nie działają odchudzająco. Zwłaszcza te przygotowywane w sieciówkach z gotowymi przekąskami. Niezliczone ilości E-dodatków plus ogromna ilość cukrów, niezdrowych tłuszczy i innych sztuczności nigdy nie będą działały prozdrowotnie. Koniec kropka! Nie wierzcie w takie artykuły i nie maszerujcie z uspokojonymi wyrzutami sumienia po ulubioną kanapkę. Trzymajmy się tego, co już udowodniono w kwestii niezdrowego żarcia. Ok?!

Treningi wystarczą, by schudnąć

Chcesz się odchudzać, masz pozbyć się oponki z brzucha i wyrzeźbić ładnie nogi? Główną przyczyną, dla której twoje ciało wygląda nie do końca tak, jakbyś sobie tego życzył/a jest nieprawidłowe odżywianie. Jasne, że regularne treningi są na wagę złota w procesie odchudzania, jeśli jednak nie zmienisz nawyków żywieniowych, problem będzie wrcaał jak bumerang. Praca nad ciałem w 70% jest pracą w kuchni, a w 30% pracą na sali ćwiczeń. Tak więc umówmy się: najpierw lejemy odpowiednie paliwo, a spalanie będzie takie jak trzeba.

Kardio najlepsze na spalanie

Przez lata utarł się pogląd, że to trening kardio jest najszybszym sposobem odchudzania. Właściwie szczerze dziwi mnie, że do tej pory myśli tak naprawdę wiele osób. Już dawno udowodniono, że nawet 30-minutowy trening z ciężarami spala niemalże identyczną ilość kalorii, co 30-minutowy szybki bieg. Ale i tak nie jest to choćby w połowie tak efektywne jak dobrze wykonane intensywne interwały, trening obwodowy (z ćwiczeniami złożonymi i angażującymi do pracy jak największą ilość mięśni) lub porządny trening siłowy (niekoniecznie na maszynach). Nie wspominam nawet o treningach tanecznych w zmiennym tempie bądź różnych sportach walki. Takie treningi powodują, że metabolizm przyśpiesza nawet na kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin po skończonym treningu. I o to nam chyba chodzi, prawda?

Dłuższy trening znaczy lepszy

Na siłowni bardzo często obserwuję osoby, które wpadają na salę i siedzą tam bite 2 albo 3 godziny. Nie, nie dlatego, że akurat mają konkretne plany treningowe, raczej dlatego, że zupełnie nie wiedzą, co ze sobą zrobić. Nie tylko nie mają pomysłu na trening, ale i na siebie. Wstydzą się nawet podejść do trenera. Nie zbudujesz imponującej formy, spacerując (nie za szybko) godzinę po bieżni, a później w poszukiwaniu treningowej inspiracji (czyli przemieszczając się z miejsca na miejsce), przenosząc się na rowerek. To za mało. Znacznie więcej możesz zdziałać w 30 minut – pod warunkiem, że dobierzesz dla siebie odpowiedni plan treningowy i będziesz ćwiczyć na 100%. Ba, nawet więcej. Nieraz widzę, jak moi podopieczni w trakcie zajęć tracą oddech, widzę, że nogi i ręce odmawiają im posłuszeństwa. Myślisz, że odpuszczają? Nie ma takiej opcji. Gonią dalej. I u takich ludzi od razu widać efekty.

Poszukam „spalaczy”

Oczywiście środków przyśpieszających spalanie tkanki tłuszczowej jest na rynku wiele. Prawda jest jednak taka, że odgrywają one raczej niewielką rolę w spalaniu tkanki tłuszczowej, a niestety ilość chemii, którą często zawierają, może odbić się na zdrowiu i samopoczuciu. Ich przyjmowanie ważniejsze jest dla osób bardzo aktywnych fizycznie. Dlatego też my jesteśmy fanami suplementacji przyśpieszającej regenerację organizmu. A jeśli chodzi o redukcję wagi, radzimy, by skoncentrować się raczej na odpowiednim sposobie odżywiania się i regularności spożywania posiłków. Oto cały sekret!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

5 ćwiczeń na poprawę krążenia

Fit na dzień dobry

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Dziewczyno, trenuj boks! W czym ta sztuka walki na pięści jest dobra i jak zacząć, tłumaczy instruktor boksu Dariusz Sęk

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Hipokinezja - Kobieta leżąca na kanapie z laptopem.

Hipokinezja – jakie są przyczyny i skutki zjawiska? Leczenie długotrwałej bezczynności ruchowej

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Ola Lendzion

„Niektóre mięśnie odkryjemy na nowo, jakby po raz pierwszy w życiu.” Rozmawiamy z instruktorką jogi Olą Ledzion

Młoda kobieta w ciąży siedzi na piłce do ćwiczeń i wyciąga się w górę.

Ćwiczenia fizyczne, które można bezpiecznie wykonywać w ciąży. Dlaczego wskazana jest lekka aktywność?

Maciej Grumczyk trener

Odchudzam się! Cardio czy trening siłowy? Rozmowa z trenerem personalnym Maćkiem Gmurczykiem

Dziewczynka w bluzce w paski ćwiczy wymowę z panią logopedą w żółtej bluzce, która pokazuje jej, jak nelży układać policzki do prawidłowej wymowy.

Ćwiczenia dla dzieci – logopedyczne zabawy od pierwszych lat życia. Jak wspomagają rozwój dzieci?

Kobieta w krótkiej bluzce z blizną na brzuchu trzyma po lewej stronie maleńkie dziecko w pieluszce.

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Kobieta w rudych włosach stoi oparta o piłkę i ćwiczy w półprzysiadzie. Pomaga jej trener.

Ćwiczenia po porodzie – kiedy zacząć i jakie wybrać, aby wrócić do formy sprzed ciąży?

ćwiczenia

Dlaczego warto ćwiczyć w domu? Jakie ćwiczenia ze sprzętem i bez pomogą osiągnąć piękną sylwetkę?

ćwiczenia

Stretching, czyli ćwiczenia rozciągające dla początkujących i dzieci

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

ludzie na bieżni na siłowni

„Wielu ludzi robi listę z celami tylko po to, aby mieć poczucie zmiany w swoim życiu”. Psycholog o postanowieniach noworocznych

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

ćwiczenia

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

ćwiczenia

Na czym polega sekret ćwiczeń odchudzających? Jakie ćwiczenia wykonywać, aby osiągnąć zamierzony efekt?