Przejdź do treści

Kiedy trenować: rano czy wieczorem? Na czczo czy po posiłku?

Trening na świeżym powietrzu
Kiedy powinno się ćwiczyć? Źródło: stocksnap.io Chanan Greenblatt
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ta decyzja zaprzecza dorobkowi ostatnich 40 lat polskiej medycyny rozrodu, neonatologii i pediatrii”. NIL i PTP o wyroku Trybunału Konstytucyjnego
dziewczyna, ból
„Czy wiesz, czym jest ból?”. Dr Paweł Kabata w mocnych słowach o tym, że nikt nie ma prawa do decydowania o cierpieniu innych
Przeziębienie w ciąży? Lekarka radzi, jak sobie z nim poradzić
Przeziębienie w ciąży? Lekarka podpowiada, jak sobie z nim poradzić
Personel medyczny z własnych środków stworzył „śluzę antycovidową”. Folia szklarniowa i czarne worki na śmieci mają chronić przed wirusem
Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu "Jak wychować dziewczynki"
Jak rozmawiać z dziećmi o protestach po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu „Jak wychować dziewczynki”

Kiedy trenować? Po posiłku czy na czczo? Rano czy wieczorem? Te pytania wciąż zadaje nam wiele osób. Teorie są różne, tak samo jak różne są wasze style życia, organizmy oraz uprawiane dyscypliny sportowe. Naukowcy jednak mają swoje zdanie na ten temat.

Kiedy trenować – na czczo czy po posiłku?

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Wielkiej Brytanii może pomóc w dostarczeniu odpowiedzi na tytułowe pytania. Według niego więcej tłuszczu spala się podczas ćwiczeń na pusty żołądek. Uczestnicy badania zostali podzieleni na dwie grupy – jedna z nich ćwiczyła po zjedzeniu śniadania, natomiast druga – na pusty żołądek. Wykonywali oni trening na bieżni o średniej intensywności, po którym spożywali napój regeneracyjny, a następnie lunch, którego stałym składnikiem był makaron.

Po obliczeniu energii dostarczanej wraz z pożywieniem oraz tej traconej podczas wysiłku fizycznego, okazało się, że podczas ćwiczeń na pusty żołądek spalano o 20% więcej kalorii. Jednakże, część z uczestników ćwiczących na czczo, doświadczała zawrotów głowy. Żeby temu zapobiec, najlepiej zjeść lekkie śniadanie na godzinę przed treningiem. Spożywanie posiłku tuż przed aktywnością fizyczną jest niewskazane. Po większym posiłku, zanim rozpoczniemy trening, najlepiej jest odczekać około 3-4 godzin.

Jeśli nie wyobrażasz sobie poranka bez kawy, która ma właściwości moczopędne, pamiętaj o wypiciu odpowiednio większej ilości wody. Po treningu nie zapominaj o posiłku bogatym w białko oraz węglowodany, który pomoże w regeneracji mięśni i dostarczy energii, jaką spożytkowałaś na treningu.

Trening rano czy wieczorem?

Zastanawiasz się, o jakiej porze ćwiczyć? Tak naprawdę każda pora na trening jest dobra. Pamiętaj jednak, że jeżeli chcesz zrzucić więcej kilogramów, powinnaś ćwiczyć regularnie, o tej samej porze. To samo dotyczy budowania masy mięśniowej oraz zwiększania wytrzymałości – trening o tych samych godzinach wiąże się z osiąganiem lepszych efektów.

Kiedy najlepiej ćwiczyć?

Jeżeli zastanawiasz się, kiedy trening będzie najlepszy na twoją tkankę tłuszczową, najlepiej zacząć ćwiczyć o poranku. Wynika to, z tego, że z rana zachodzi lepsza przemiana materii, dzięki czemu organizm o tej porze chroni przed magazynowaniem zbędnych kilogramów, a kalorie ulegają szybszemu spalaniu. Pamiętaj jednak, że jeżeli rozpoczynasz pracę bardzo wcześnie i masz problemy z wstawaniem, nie ma sensu ćwiczyć rano – lepiej zaplanować trening po południu lub wieczorem. Przy okazji pozwoli ci on rozładować napięcie oraz odstresować się po dniu pełnym wyzwań.

 

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5481716/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019516/

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Kobieta ćwiczy na rolce do ćwiczeń

Rolka do ćwiczeń – jak wybrać, jak ćwiczyć, jakie są efekty?

Żuraw - ćwiczenie w jodze

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Kobieta wchodzi do morza

Problemy z kręgosłupem? Wypróbuj ćwiczenia na pośladki!

TBC – na czym polegają zajęcia?

TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć?

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

kobieta wykonująca martwy ciąg

Martwy ciąg – technika ćwiczenia, jakich błędów unikać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku