Przejdź do treści

Kiedy trenować: rano czy wieczorem? Na czczo czy po posiłku?

Trening na świeżym powietrzu
Kiedy powinno się ćwiczyć? Źródło: stocksnap.io Chanan Greenblatt
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dominika Cibulkova
Tenisistka zaszczepiła się poza kolejnością. By „odpracować” swój błąd, zgłosiła się do pomocy jako wolontariuszka
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz
Matka z córką rzucają confetti
Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”
męska grypa
„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron

Kiedy trenować? Po posiłku czy na czczo? Rano czy wieczorem? Te pytania wciąż zadaje nam wiele osób. Teorie są różne, tak samo jak różne są wasze style życia, organizmy oraz uprawiane dyscypliny sportowe. Naukowcy jednak mają swoje zdanie na ten temat.

Kiedy trenować – na czczo czy po posiłku?

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Wielkiej Brytanii może pomóc w dostarczeniu odpowiedzi na tytułowe pytania. Według niego więcej tłuszczu spala się podczas ćwiczeń na pusty żołądek. Uczestnicy badania zostali podzieleni na dwie grupy – jedna z nich ćwiczyła po zjedzeniu śniadania, natomiast druga – na pusty żołądek. Wykonywali oni trening na bieżni o średniej intensywności, po którym spożywali napój regeneracyjny, a następnie lunch, którego stałym składnikiem był makaron.

Po obliczeniu energii dostarczanej wraz z pożywieniem oraz tej traconej podczas wysiłku fizycznego, okazało się, że podczas ćwiczeń na pusty żołądek spalano o 20% więcej kalorii. Jednakże, część z uczestników ćwiczących na czczo, doświadczała zawrotów głowy. Żeby temu zapobiec, najlepiej zjeść lekkie śniadanie na godzinę przed treningiem. Spożywanie posiłku tuż przed aktywnością fizyczną jest niewskazane. Po większym posiłku, zanim rozpoczniemy trening, najlepiej jest odczekać około 3-4 godzin.

Jeśli nie wyobrażasz sobie poranka bez kawy, która ma właściwości moczopędne, pamiętaj o wypiciu odpowiednio większej ilości wody. Po treningu nie zapominaj o posiłku bogatym w białko oraz węglowodany, który pomoże w regeneracji mięśni i dostarczy energii, jaką spożytkowałaś na treningu.

Trening rano czy wieczorem?

Zastanawiasz się, o jakiej porze ćwiczyć? Tak naprawdę każda pora na trening jest dobra. Pamiętaj jednak, że jeżeli chcesz zrzucić więcej kilogramów, powinnaś ćwiczyć regularnie, o tej samej porze. To samo dotyczy budowania masy mięśniowej oraz zwiększania wytrzymałości – trening o tych samych godzinach wiąże się z osiąganiem lepszych efektów.

Kiedy najlepiej ćwiczyć?

Jeżeli zastanawiasz się, kiedy trening będzie najlepszy na twoją tkankę tłuszczową, najlepiej zacząć ćwiczyć o poranku. Wynika to, z tego, że z rana zachodzi lepsza przemiana materii, dzięki czemu organizm o tej porze chroni przed magazynowaniem zbędnych kilogramów, a kalorie ulegają szybszemu spalaniu. Pamiętaj jednak, że jeżeli rozpoczynasz pracę bardzo wcześnie i masz problemy z wstawaniem, nie ma sensu ćwiczyć rano – lepiej zaplanować trening po południu lub wieczorem. Przy okazji pozwoli ci on rozładować napięcie oraz odstresować się po dniu pełnym wyzwań.

 

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5481716/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019516/

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm