Przejdź do treści

Trenuj z cukrzycą

Trenuj z cukrzycą
Trenuj z cukrzycą - ćwiczenia fizyczne przyśpieszają regulację poziomu insuliny we krwi. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie
Masaż blizn. Mama Kosmetolog pokazuje jak go wykonywać prawidłowo
Zadbaj o własne piersi. Ruszyła kampania Fundacji Rak’n’Roll
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne? Dr Michał Lipa uspokaja

Czy pojawieniu się cukrzycy można przeciwdziałać? A jeśli się pojawi, to jakie podejmować kroki, by móc normalnie funkcjonować? Na oba pytania odpowiedź jest jedna – odżywiaj się odpowiednio i prowadź aktywny tryb życia.

Cukrzyca to stan utraty przez organizm zdolności do właściwego metabolizowania cukru. Do powikłań związanych z cukrzycą zalicza się: częste wydalanie moczu, choroby serca, niewydolność nerek i problemy z krążeniem krwi w kończynach, a także choroby wzroku. Przy cukrzycy trzustka nie jest w stanie wytworzyć wystarczającej ilości insuliny czyli hormonu, który kontroluje poziom cukru we krwi. Czy w związku z chorobą można uprawiać sport? Nawet trzeba.

Cukrzyca – uprawiaj sport!

Dla osób mających problem z cukrzycą (dużo zależy tu także od wieku) ważne jest, aby ćwiczenia zaczynać stopniowo, unikając zbyt długiego wysiłku. Dotyczy to osób, których kondycja pozostawia jeszcze dużo do życzenia. Organizm musi przyzwyczaić się do zmiany funkcjonowania fizycznego. Na początek polecam jazdę na rowerze, jogging, pływanie, nordic walking, długie spacery oraz zajęcia wzmacniające, jak joga, pilates czy zdrowy kręgosłup. Ile? Przynajmniej trzy razy w tygodniu i za każdym razem co najmniej czterdzieści minut. Przykładowa aktywność fizyczna poprawia tolerancję na glukozę, a nadmiar insuliny, czyli ten czynnik, który odpowiedzialny jest za niedocukrzenie krwi i otyłość znacznie się zmniejsza. Krótko mówiąc, ćwiczenia fizyczne przyśpieszają regulację poziomu insuliny we krwi. Oprócz tego, dzięki wysiłkowi fizycznemu reguluje się nadciśnienie tętnicze oraz poziom cholesterolu. A co z siłownią? Wskazane jest wykonywanie ćwiczeń siłowych 2-3 razy w tygodniu. Warto wybrać 8-10 ćwiczeń, które angażują różne grupy mięśniowe. Ćwiczenia wykonuje się wówczwas po 10-12 powtórzeń w 3 seriach. Tu, tak samo jak w przypadku osób zdrowych wiele zależy od poziomu wytrenowania. Chcę przez to powiedzieć, że cukrzycy mogą, a nawet powinni ćwiczyć. 

Cukrzyca – dbaj o to, co jesz

Sama aktywność fizyczna nie przyniesie poprawy zdrowia, jeżeli nie wspomożemy jej odpowiednimi nawykami żywieniowymi. To, co jemy, ma istotny wpływ na to, jak się czujemy. Dla osób z cukrzycą zmiana diety to podstawa! Stosowanie nadmiernej ilości rafinowanego, białego cukru i innych cukrów prostych przyczynia się do rozwoju cukrzycy, ponieważ jego nadmiar przekształca się w organizmie w tłuszcz. Warto zastosować przez kilka tygodni dietę niskotłuszczową, która oparta jest na węglowodanach złożonych, takich jak nierafinowane zboża, warzywa i rośliny strączkowe.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

5 sygnałów, że trzeba zbadać cukier we krwi

5 sygnałów, że należy zbadać cukier we krwi

Trzymasz insulinę w lodówce? Sprawdź, czy jej (i sobie) nie szkodzisz

Zielona tarta z awokado w wersji raw

9 produktów, które regulują poziom cukru

Kiedy sport osłabia odporność?

Czy to już choroba?

Odchudzanie cukrzyka bez błędów

Top 8 produktów na lepszą odporność

Top 8 produktów na lepszą odporność

Uśpione komórki do zadań specjalnych

Szczepić czy nie szczepić?

Szczepić czy nie szczepić? W rozmowie z Izabelą Filc-Redlińską

Co pić podczas przeziębienia i grypy?

6 chorób, których objawem jest zmęczenie

Supermisja na zimę: wzmacniamy odporność!