Przejdź do treści

Zalety treningu z linami

Trenuj z liną
Trening z liną fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny
Pot na czole
Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej
5 ćwiczeń, które zredukują stres
Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające
Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?

Czasem oprócz tradycyjnego treningu warto spróbować czegoś innego. Nowe bodźce wpływają nie tylko na wygląd naszego ciała, ale także na jego zdolności. Do zalet treningu z linami zalicza się: lepsza wytrzymałość, niskie ryzyko kontuzji, poprawa kondycji.

Szukacie sportowych inspiracji? W tej dziedzinie, jak zresztą w każdej innej, panują różne trendy. Jednym z nich jest koncepcja treningowa opracowana przez Johna Brookfielda (USA), który chcąc wzbogacić swój trening, natknął się na grubą linę, którą zaczął wykorzystywać w swoich ćwiczeniach. Szybko odkrył, że lina doskonale buduje siłę, kondycję i wytrzymałość.

Trening z linami jest zresztą dość popularny. Wykorzystuje się go obecnie w przygotowaniu fizycznym takich dyscyplin jak: sztuki walki, amerykańskie ligi zawodowe NFL, NBA, NHL. Dlaczego akurat lina?

Oto jej zajwiększe zalety:

– angażuje do pracy całe ciało;
– w treningu biorą udział wszystkie mięśnie, również głębokie;
– niskie ryzyko kontuzji;
– jest to trening interwałowy, który doskonale nakręca metabolizm;
– możemy go wykonywać w każdym miejscu;
– buduje siłę funkcjonalną;
– poprawia kondycję i wytrzymałość.

Taki trening może wykonać każdy, niezależnie od stopnia wytrenowania. Liny różnią się pod względem grubości czy długości, co bezpośrednio wpływa na ich wagę. Trenują na nich dzieciaki, osoby starsze i wspomniani już zawodowcy. Dużym plusem jest to, że taki trening może być również dobrą zabawą, bo ruchy opanowuje się bez większego problemu, a efekty treningu widoczne są naprawdę szybko.

Pierwsze kroki

W dużym stopniu trening z linami będzie zależał od waszej inwencji twórczej, bo kombinacji jest naprawdę mnóstwo. Aby trenować efektywnie, wystarczy tylko przestrzegać podstawowych kwestii bezpieczeństwa i przywiązywać dużą uwagę do utrzymywania prawidłowych pozycji.

Ćwiczenia wykonujcie w pozycji stojącej lub w półprzysiadzie. Stopy rozstawcie trochę szerzej niż biodra (powinny być lekko skierowane na zewnątrz). Plecy są proste, łopatki ściągnięte, a mięśnie pośladkowe oraz brzuch cały czas napięte. A teraz do rzeczy. Najprostszym ćwiczeniem jest unoszenie i opuszczanie ramion. Ruch wykonujcie oburącz lub naprzemianstronnie (góra, dół). Intensywność zależy od was samych. Kolejnym ruchem może być trzymanie liny i wykonywanie z nią krążeń na zewnątrz lub do środka. Dodatkowo możecie w tym przypadku robić przysiad, co podniesie poziom trudności tego ćwiczenia.

Ile trenować?

Na początku najlepiej zacząć od 20 sekund pracy z 20 sekundową przerwą i w miarę możliwości zwiększać czas pracy. Schemat powtórzcie 5 razy. Między ćwiczenia z linami możecie wpleść także inne ćwiczenia, które podniosą nieco poprzeczkę. Ale chyba, koniec końców, o to nam chodzi!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

4 ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

Czy owoce faktycznie tuczą?

Czy owoce faktycznie tuczą?

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Domowy trening z kettlebells

Trening na drabince koordynacyjnej

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Cała prawda o interwałach

Jak trenować z kettlebells?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal

Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Krok po kroku

Trening z gumami – wielki powrót

Ćwicz i... śpij dobrze!

Ćwicz i… śpij dobrze!

Stres powoduje nadwagę!

Stres powoduje nadwagę!

Świąteczna rozpiska treningowa

Stretching na rozgrzewkę?

Domowy trening biegacza

Ćwiczenia na pośladki w ciąży

Trening na lunch

Błędy interwałowe

Trening do biegów z przeszkodami, część druga

Kontuzje rodzą się z bezmyślności