Przejdź do treści

Trenujesz? Badaj się!

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół

Badania krwi powinny być stałym elementem kontrolnym u osoby aktywnej fizycznie, ponieważ informują o prawidłowym lub nieprawidłowym funkcjonowaniu ciała. Co więcej, mogą ułatwić nam drogę do osiągnięcia treningowego celu.

Cieszy nas trend bycia fit i cieszy fakt, że coraz więcej osób trenuje. Niestety sport nie zawsze idzie w parze ze zdrowiem. Zbyt duże obciążenia treningowe mogą zakłócić np. pracę układu hormonalnego czy trawiennego, w efekcie czego mogą pojawić się stany chorobowe.

Jeśli prowadzicie intensywny tryb życia, macie siedzącą i stresującą pracę, jecie posiłki w pośpiechu lub nie dojadacie, wybieracie pożywienie złej jakości, a do tego serwujecie sobie dużą intensywność treningową, wasz organizm jest wyeksploatowany. Oznacza to, że potrzebuje swego rodzaju przeglądu i naprawy pewnych systemów.

Do podstawowych badań osoby aktywnej fizycznie należą badania krwi oraz moczu, które powinny być wykonywane minimum dwa razy w roku. Natomiast osoba trenująca amatorsko, ale na poziomie zawodowym, powinna badać się nawet co trzy miesiące w określonych fazach programowania treningowego. To ułatwi monitorowanie tego, co się dzieje z organizmem przy konkretnych jednostkach treningowych.

Kolejnym podstawowym badaniem jest badanie krzywej cukrowej w celu kontroli gospodarki węglowodanowej (zawartości i „zachowania się” glukozy oraz insuliny).

Prawidłowe wartości laboratoryjne

Glukoza:

Na czczo: 75-85 mg/dl
Po 1 godzinie od posiłku – do 140 mg/dl
Po 2 godzinach od posiłku – maksymalnie 100 mg/dl

Insulina:

Na czczo <10
Po 1 godzinie od posiłku -20-25
Po 2 godzinach od posiłku – ok. 10 maksymalnie do 15

A także lipidogram, czyli całkowita zawartość cholesterolu we krwi z podziałem na HDL, LDL oraz poziom trójglicerydów.

Prawidłowe wartości laboratoryjne:

Cholesterol całkowity < 190mg/dL
Cholesterol LDL <100 mg/dL
Cholesterol HDL >60 mg/dl
Trójglicerydy  < 150 mg/dL

Trzeba pamiętać, że podczas interpretacji badań laboratoryjnych należy wspomnieć o aktywności fizycznej i jej częstotliwości, bo może mieć to bezpośredni wpływ na wynik badania. Dotyczy to także kobiet, które są w ciąży.

Dlatego każde badanie powinno być wykonane na czczo, a ostatni posiłek zjedzony na ok. 12 godzin przed badaniami. Warto dodać, że kolacja powinna być lekkostrawna, bez zbyt dużej ilości cukrów, gdyż może nam podwyższyć wyniki glukozy. Jeżeli chodzi o aktywność fizyczną, dzień przed badaniem powinniśmy zrobić sobie przerwę treningową, gdyż intensywny trening może podnieść kortyzol lub kinazę keratynową, co lekarz może zinterpretować jako poważne problemy zdrowotne. Z tego powodu należy wcześniej poinformować go o wykonanym treningu.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Zły odczyt wyników badań

Morfologia krwi – jak interpretować wyniki?

Morfologia krwi – jak interpretować wyniki?

Wiesz, czy nie wiesz: do czego służy krew?

Wiesz, czy nie wiesz: do czego służy krew?

8 powodów, dla których warto badać krew

8 powodów, dla których warto badać krew

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania