Przejdź do treści

Przepis na witaminowe koktajle usprawniające pracę mózgu

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczupła dziewczyna
Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny
cienie pod oczami
Worki i cienie pod oczami ‒ jak się ich pozbyć? Pomóc mogą domowe sposoby
Bóle menstruacyjne - jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Bóle menstruacyjne – jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dlaczego wypadają ci włosy i jak temu zaradzić? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Dlaczego wypadają ci włosy i jak temu zaradzić? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Kolacja - jeść, czy nie?/iStock
Co z tą kolacją? Jeść, czy nie jeść? A jeśli jeść, to o której?

Pracujemy coraz ciężej, stawiamy sobie nowe, wygórowane cele, pędzimy. I w całym tym wyścigu często zapominamy o sobie. Nie ma kiedy się zrelaksować czy zredukować stres, co w efekcie osłabia nie tylko pracę mózgu, ale również pogarsza ogólne funkcjonowanie ciała. Aby usprawnić pracę mózgu należy dostarczać organizmowi niezbędnych witamin.

Aby to wszystko mieć pod kontrolą, warto wprowadzić w życie trzy ważne kwestie:
– odpowiednie odżywianie,
– proste ćwiczenia fizyczne, które zapobiegają kurczeniu się mózgu,
– dobrej jakości sen.

Dzisiaj skupimy się na pierwszym temacie. Odpowiednie odżywianie to klucz do witalności. Ogromną rolę będę pełnić tu witaminy i minerały, które chronią mózg. Na które z nich zwrócić szczególną uwagę?

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!

Witamina E

Neutralizuje wolne rodniki i chroni komórki mózgowe. Przykład jej działania opisują holenderscy badacze, którzy przeanalizowali diety 5395 osób w średnim wieku. Kontrolowali  oni przez okres dziesięciu lat ilość przyjmowania witaminy E z pożywienia. Okazało się, że te osoby, które przyjmowały jej najwięcej, obniżyły ryzyko zachorowań na Alzheimera i inne formy demencji o około dwadzieścia pięć procent.

Witaminę E znajdziemy w: brokułach, szpinaku, słodkich ziemniakach, mango, awokado, orzechach włoskich, migdałach, nasionach słonecznika czy sezamie.

Witaminy z grupy B i kwas foliowy

W 2009 roku zespół badaczy z Singapuru stwierdził, że ludzie, którzy mają więcej witaminy B12 we krwi, wykazują się lepszą koncentracją i pamięcią. Część naukowców twierdzi, że homocysteina w połączeniu z metalami ciężkimi (miedz, cynk) i dużą ilością  złego cholesterolu niszczy komórki mózgowe. Homocysteina to produkt uboczny, który powstaje w momencie budowy białka przez nasze komórki. To właśnie witaminy B6 i B12 oraz kwas foliowy, działając zespołowo, pomagają pozbyć się jej z organizmu, co między innymi chroni naszą pamięć.

Najlepsze źródła kwasu foliowego to: brokuły, szpinak, szparagi i inne zielone liściaste warzywa.

Najlepsze źródła witaminy B6 i B12 to: pełne ziarna, fasola, słodkie ziemniaki, orzechy.

Najlepszą – naturalną – opcją uzupełniania dziennej dawki witamin są koktajle warzywno-owocowe. Potrzebujecie tylko jednego sprzętu – jest nim blender.

Szparag daje radę!

Propozycja 1. Koktajl orzechowy

Oprócz witamin zawiera także tłuszcze, dzięki czemu daje uczucie szybkiego nasycenia.

– 1/2 szklanki ugotowanej kaszy jaglanej
– garść migdałów (wcześniej namoczonych w zimnej wodzie)
– 1/2 mango
– szklanka mleka ryżowego
– odrobina miodu

Sposób przygotowania jest bardzo prosty. Odcedzamy migdały i wszystko razem miksujemy.

Propozycja 2. Koktajl witaminowy

– ½ awokado
– banan
– siemię lniane
– garść szpinaku
– garść jarmużu
– 300 ml wody niegazowanej

Wszystko po kolei wrzucamy do kielicha blendera i miksujemy.

Przygotowanie takiego koktajlu zajmuje zwykle kilka minut. Jest pożywny i stanowi prawdziwą witaminową bombę dla naszego ciała i mózgu. Niestety, nie zawsze warzywa i owoce wystarczą. Dlatego u osób, którym witamin brakuje, niezbędna może się okazać odpowiednia suplementacja.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Miksujemy: koktajl na odchudzanie

Koktajle odchudzające – przepisy. Jak zrobić koktajl na odchudzanie?

Koktajl z natką pietruszki

Pietruszka – jakie ma witaminy, co zrobić z natki pietruszki?

6 skutecznych sposobów na sprawny umysł i poprawę pamięci

Koktajl po treningu. Przepis na odżywczy shake białkowy

Kobieta w lesie

Kleszczowe zapalenie mózgu – jak się objawia, czym jest spowodowane, jak wygląda leczenie?

Lecytyna sojowa (E322) - czym jest i gdzie się ją stosuje?

Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie się ją stosuje?

Dłonie starszej kobiety z czarno-białymi zdjęciami

Choroba Alzheimera – etapy, objawy, leczenie. Jakie są jej przyczyny?

Kobieta cierpiąca na epilepsję siedzi na łóżku z przymkniętymi oczami.

Padaczka – objawy, przyczyny, leczenie u dorosłych i dzieci

Miksujemy: koktajl na anemię

Soki na anemię. Przepis na koktajl bogaty w żelazo

lekarz intrepretujący badania mózgu

Glejak mózgu – objawy, przyczyny, leczenie, rokowania

kobieta trzymająca się za głowę

Zapalenie opon mózgowych – przyczyny, objawy i leczenie

Słodka prawda o gorzkiej czekoladzie

Czekolada a magnez. Słodka prawda o gorzkiej czekoladzie

Śpiączka. Jak naprawdę wygląda przebudzenie?

Śpiączka. Jak naprawdę wygląda przebudzenie?

Witamina E / istock

Witamina E. Co warto wiedzieć o tym ważnym przeciwutleniaczu?

Joanna Moro, Katarzyna Zielińska, Anna Dereszowska

Poznaj lepiej guza. Gwiazdy w kampanii poświęconej glejakowi

Witamina E / istock

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. Gdzie występuje witamina E?

Miksujemy: koktajl na przyrost wagi

Szejki na masę. Przepis na koktajl na przyrost wagi

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Choroby układu nerwowego - najczęstsze (i rzadsze) choroby

Choroby układu nerwowego – najczęstsze (i rzadsze) choroby

Kobieta leży na kanapie i słucha muzyki przez słuchawki

Jak spowolnić starzenie się mózgu? Wyjaśnia neurolożka

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?