Przejdź do treści

Przepis na koktajle usprawniające pracę mózgu

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
10 rzeczy, które możesz zrobić, aby łatwiej osiągnąć orgazm
Orgazm? Proszę bardzo! Poznaj 10 sposobów, aby łatwiej go osiągnąć
zakochana para
„Nieszczerość tylko pozornie oszczędza komuś przykrości. W rzeczywistości dostarcza jej w nadmiarze, ale z opóźnionym zapłonem”. O szczerości w relacjach rozmawiamy z psycholog Katarzyną Łapińską
Desery
Szefowie kuchni kontra rak piersi. Pink Pudding Challenge promuje zdrowe jedzenie i zapobiega nowotworom
młoda kobieta w czarnych ciuchach stoi na scenie podczas konferencji tedx
„Rak szyjki macicy jest winą chorej” – mocne słowa artystki, której choroba zmieniła życie
„Cała prawda o programie SZMATA 4+” – obrzydliwy mem, który uderza we wszystkie matki

Pracujemy coraz ciężej, stawiamy sobie nowe, wygórowane cele, pędzimy. I w całym tym wyścigu często zapominamy o sobie. Nie ma kiedy się zrelaksować czy zredukować stres, co w efekcie osłabia nie tylko pracę mózgu, ale również pogarsza ogólne funkcjonowanie ciała. Aby usprawnić pracę mózgu należy dostarczać organizmowi niezbędnych witamin.

Aby to wszystko mieć pod kontrolą, warto wprowadzić w życie trzy ważne kwestie:
– odpowiednie odżywianie,
– proste ćwiczenia fizyczne, które zapobiegają kurczeniu się mózgu,
– dobrej jakości sen.

Dzisiaj skupimy się na pierwszym temacie. Odpowiednie odżywianie to klucz do witalności. Ogromną rolę będę pełnić tu witaminy i minerały, które chronią mózg. Na które z nich zwrócić szczególną uwagę?

Witamina E

Neutralizuje wolne rodniki i chroni komórki mózgowe. Przykład jej działania opisują holenderscy badacze, którzy przeanalizowali diety 5395 osób w średnim wieku. Kontrolowali  oni przez okres dziesięciu lat ilość przyjmowania witaminy E z pożywienia. Okazało się, że te osoby, które przyjmowały jej najwięcej, obniżyły ryzyko zachorowań na Alzheimera i inne formy demencji o około dwadzieścia pięć procent.

Witaminę E znajdziemy w: brokułach, szpinaku, słodkich ziemniakach, mango, awokado, orzechach włoskich, migdałach, nasionach słonecznika czy sezamie.

Witaminy z grupy B i kwas foliowy

W 2009 roku zespół badaczy z Singapuru stwierdził, że ludzie, którzy mają więcej witaminy B12 we krwi, wykazują się lepszą koncentracją i pamięcią. Część naukowców twierdzi, że homocysteina w połączeniu z metalami ciężkimi (miedz, cynk) i dużą ilością  złego cholesterolu niszczy komórki mózgowe. Homocysteina to produkt uboczny, który powstaje w momencie budowy białka przez nasze komórki. To właśnie witaminy B6 i B12 oraz kwas foliowy, działając zespołowo, pomagają pozbyć się jej z organizmu, co między innymi chroni naszą pamięć.

Najlepsze źródła kwasu foliowego to: brokuły, szpinak, szparagi i inne zielone liściaste warzywa.

Najlepsze źródła witaminy B6 i B12 to: pełne ziarna, fasola, słodkie ziemniaki, orzechy.

Najlepszą – naturalną – opcją uzupełniania dziennej dawki witamin są koktajle warzywno-owocowe. Potrzebujecie tylko jednego sprzętu – jest nim blender.

Propozycja 1. Koktajl orzechowy

Oprócz witamin zawiera także tłuszcze, dzięki czemu daje uczucie szybkiego nasycenia.

– 1/2 szklanki ugotowanej kaszy jaglanej
– garść migdałów (wcześniej namoczonych w zimnej wodzie)
– 1/2 mango
– szklanka mleka ryżowego
– odrobina miodu

Sposób przygotowania jest bardzo prosty. Odcedzamy migdały i wszystko razem miksujemy.

Propozycja 2. Koktajl witaminowy

– ½ awokado
– banan
– siemię lniane
– garść szpinaku
– garść jarmużu
– 300 ml wody niegazowanej

Wszystko po kolei wrzucamy do kielicha blendera i miksujemy.

Przygotowanie takiego koktajlu zajmuje zwykle kilka minut. Jest pożywny i stanowi prawdziwą witaminową bombę dla naszego ciała i mózgu. Niestety, nie zawsze warzywa i owoce wystarczą. Dlatego u osób, którym witamin brakuje, niezbędna może się okazać odpowiednia suplementacja.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Kobieta cierpiąca na epilepsję siedzi na łóżku z przymkniętymi oczami.

Epilepsja, czyli powtarzające się napady padaczkowe – objawy i leczenie choroby

mózg w 3D

Objaw Kerniga – jak wygląda i o czym świadczy? Znaczenie w diagnostyce zakażenia opon mózgowo-rdzeniowych

dziewczynka rozmawiająca z kobietą

Czym jest jąkanie? Rodzaje i przyczyny zaburzenia płynności mowy

mózg w 3D

Oponiak – czy jest groźny? Objawy, leczenie oraz rokowania w chorobie

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta w białej bluzce w dużym pokoju leży i trzyma się za głowę.

Czym jest utrata przytomności? Udzielanie pierwszej pomocy przy omdleniu

Kobieta po udarze w trakcie rehabilitacji prowadzonej przez fizjoterapeutkę

Jak przebiega rehabilitacja po udarze? Kiedy należy ją wdrożyć i dlaczego jest niezbędna?

wyspadek samochodowy

Wstrząs mózgu – jakie są objawy i ile trwa jego leczenie? | HelloZdrowie

projekcja mózgu człowieka

Mózg człowieka – anatomia i fizjologia organu

kobieta z bólem głowy

Wstrząśnienie mózgu – objawy wzbudzające niepokój

bakterie, wywołujące zapalenie opon mózgowych

Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych. Przyczyny, objawy i leczenie choroby

ból głowy

Wirusowe zapalenie opon mózgowych – przyczyny, objawy i leczenie