Przejdź do treści

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Wegańska sałatka z papają
Zdjęcie: Karolina Wiercigroch | www.dine-dash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?
Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?
Sandra Kubicka o swojej chorobie: Dzisiaj mijają 2 miesiące odkąd dowiedziałam się, że mam PCOS. Efekty? Da się? DA SIĘ!
Czy stres ma wpływ na alergię?
Jak powstają rozstępy? Dostałyśmy je od tygrysicy! Zobacz świetną animację
Nie radzisz sobie ze stresem? Polub się z adaptogenami!

Popularna sałatka z papają pochodzi z Laosu, ale różne wersje znajdziemy w wielu krajach Azji Południowo-Wschodniej. Jeśli jesteście sałatożercami, a popularna „grecka” już wam się przejadła, pora na eksperyment z papają w roli głównej!

Do najbardziej znanej sałatki z papają, tajskiej som tam, dodaje się suszone krewetki albo solone mięso kraba, w Wietnamie podaje się ją natomiast z plastrami smażonej wołowiny. Łatwo przygotować wegańską wersję sałatki, rezygnując z rybnych lub mięsnych dodatków, a tradycyjnie dodawany do dressingu sos rybny zastępując sojowym. W dzisiejszym przepisie zamieniłam również zieloną papaję na jej złotą odmianę. Sałatka jest świetna jako samodzielne danie, dobrze sprawdzi się również jako część orientalnej uczty. Jeśli chcecie, żeby była bardziej sycąca, możecie dodać ugotowane nitki makaronu ryżowego.

Dlaczego warto sięgać po papaję? Ten owoc jest znakomitym źródłem kwasu foliowego, błonnika, magnezu, miedzi, potasu oraz witamin A, C, E i K. Ze względu na wysoką zawartość witamin A i C, papaja korzystnie wpływa na wygląd włosów i cery, wspomagając produkcję sebum nawilżającego włosy oraz kolagenu. Zawarty w papai błonnik stymuluje pracę układu trawiennego oraz zapobiega zaparciom, a enzym papaina pomaga organizmowi w trawieniu pokarmów białkowych. Zawarte w papainie carpainy pomagają w utrzymaniu dobrej kondycji serca. Papaja jest bogata również w fibryny, które usprawniają proces krzepnięcia krwi, oraz likopen, przeciwutleniacz zmniejszający ryzyko zawału i rozwoju nowotworów.

Na bogato: obiad za trzy dychy

Bardzo zdrowe są również nasiona papai: chronią przed infekcjami, wspomagają detoksyfikację wątroby, wykazują działanie przeciwpasożytnicze i przeciwzapalne w układzie pokarmowym. Są również dobrym źródłem papainy. Nie warto ich więc wyrzucać. Część surowych nasion proponuję dodać do sałatki, a resztę przechowywać w lodówce i dodawać do smoothies i koktajli, albo wysuszyć. Nasiona papai mają smak lekko zbliżony do zielonego pieprzu, po wysuszeniu możemy używać ich więc jako przyprawy. (Uwaga: Nasiona papai nie są wskazane dla kobiet w ciąży.)

Sałatka z papają

Zdjęcie: Karolina Wiercigroch | www.dine-dash.com

Składniki (2 porcje):

– 2 małe złote papaje
– średnia marchewka
– 5-6 pomidorków koktajlowych
– 100 g fasolki szparagowej
– duża garść orzechów ziemnych, uprażonych na suchej patelni
– kilka gałązek kolendry
– kilka gałązek mięty
– 2-3 łodyżki zielonej cebulki
– łyżeczka posiekanego czerwonego chilli

Sos:

– 2 czerwone papryczki chilli
– łyżka cukru muscovado
– sok z 2 limonek
– 2 łyżeczki sosu sojowego

Przygotowanie:

W moździerzu rozgnieć pokrojone w plastry papryczki z cukrem. Dodaj sok z limonki i sos sojowy, wymieszaj. Lekko obgotuj fasolkę we wrzącej wodzie – około 3-4 minuty (powinna pozostać chrupiąca) i ostudź, zalewając zimną wodą.

Pomidorki pokrój na połówki lub ćwiartki. Marchewkę i część papai pokrój w cienkie paseczki (najłatwiej za pomocą obieraczki julienne). Jeśli papaja jest dojrzała i miękka, części miąższu nie będzie się dało pokroić – tę część porozgniataj. Nasiona opłucz i osusz.

Zieloną cebulkę pokrój w cienkie paski, lekko posiekaj połowę mięty i kolendry. Przygotowane składniki wymieszaj z sosem. Na tym etapie możesz zostawić sałatkę w lodówce, żeby smaki się połączyły. Przed podaniem posyp uprażonymi orzeszkami ziemnymi, nasionami papai oraz listkami mięty i kolendry.


Karolina Wiercigroch – fotografka i stylistka kulinarna, autorka bloga Dine&Dash. Miłośniczka prostego i pięknego jedzenia, bogatych w nowe smaki podróży, sauny i hot jogi. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czarny bez – sprawdź jakie pyszne rzeczy możesz z niego zrobić

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

Bruschetta z brzoskwiniami

Bruschetta z brzoskwiniami

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Wegetariańskie leczo - papryka górą!

Przepis na wegetariańskie leczo z papryką

Mrożone batony z malinami

Idealny na upał: napój herbaciany. Nawilży, schłodzi ciało i nasyci

Sałatka z pomidorów z melasą z granatów

Kisiel brzoskwiniowy z ksylitolem. Idealny na letnie wieczory

Pieczone brzoskwinie z marcepanem. Doskonałe na upały

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami. Idealna przekąska na letni wieczór

Wegański jaglany sernik z malinami

Wegański jaglany sernik z malinami

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy

Czas na desery w zimnej odsłonie. Wegański sernik na zimno z owocami to idealna propozycja na upalny dzień

Idealny na upał: napój arbuzowy

Lody zamiast… śniadania! Pogoda dopisuje, więc czemu nie

Mrożone tartaletki z awokado

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek ale z zaskakującymi dodatkami

Krakersy – chrupnij sobie!

Przepis na domowe krakersy ziołowe. Chrupnij sobie na zdrowie!

Wegańskie ciasto z rabarbarem

Ciasto z rabarbarem. Wegańska i zdrowsza wersja niż klasyczna

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Tajska zupa rybna z łososiem. Alternatywa dla rosołu

Przewodnik dla kawoszy: aeropress

Aeropress – zdrowa metoda parzenia kawy. Doskonale sprawdzi się i w domu, i w plenerze!