Przejdź do treści

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Zdjęcie: Marianna | Coutellerie
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W jakiej pozycji spać, żeby się wyspać?
W jakiej pozycji spać, żeby się dobrze wyspać? Podpowiadamy
Dziewczyna przed komputerem
Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim
Wypadanie włosów: jakie są najważniejsze przyczyny?
wielkanoc rodzina
Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych
matka zmęczona dzieci
Jej deficyt może być przyczyną ciągłego zmęczenia. Poznaj 7 sygnałów niedoboru witaminy B12

Chodzą słuchy, że w tym sezonie najmodniejsze będą stoły wielkanocne zapełnione roślinami! Najważniejsza stanie się obecność roślin także na talerzach. W tegorocznym wielkanocnym menu nie może zabraknąć wegańskiego pasztetu. Będzie zdrowo, ekologicznie i bardzo smacznie!

Święta wielkanocne zbliżają się wielkimi krokami, a wraz z nimi coroczne wyzwanie zaplanowania wspaniałego menu. Na początek, szczególnie jeśli temat jest dla nas nowy, warto spróbować wegańskiego pasztetu, rozsmarowanego na kromce chleba niczym najprawdziwsze foie gras. Pochodzące z orzechów i sosu sojowego umami, w które obfituje, sprawia, że jego smak zadowoli każdego mięsożercę. Będzie to przy okazji rozwiązanie ekologiczne – oprócz tego, że podziękuje nam za nie Ziemia, wdzięczne będą też nasze organizmy. Wegański pasztet dostarczy im bowiem nieporównywalnie więcej wartości odżywczych niż mięsny.

wielkanoc rodzina

Fasola jaś, która jest jego bazą, w 100 g zawiera ponad 20 g białka! To zdecydowanie więcej niż kiełbaski i wędliny tradycyjnie goszczące na wielkanocnym stole. Co więcej, białko to dostarczy nam witamin z grupy B, wspierających pamięć, sprawność intelektualną oraz system odpornościowy organizmu (co jest szczególnie istotne w zdradliwym okresie przedwiosennym). Fasola jest też bogata w składniki mineralne, przede wszystkim potas, wapń i fosfor, a także w rozpuszczalny błonnik.

Z kolei orzechy włoskie, drugi główny składnik pasztetu, dostarczą nam zdrowych wielonienasyconych tłuszczów. Te wpływają zbawiennie na układ krążenia – regulują poziom cholesterolu we krwi, obniżają zbyt wysokie ciśnienie i działają przeciwzapalnie.

Wesołych, roślinnych Świąt!

Wegańskie “foie gras” – wielkanocny pasztet z fasoli i orzechów

weganskie-foie-gras

Zdjęcie: Marianna | Coutellerie

Składniki (8-12 porcji):

– 200 g suchej białej fasoli, np. piękny jaś
– 150 g orzechów włoskich
– 200 g pieczarek
– 2 nieduże białe cebule
– 2 ząbki czosnku
– 2 łyżki oliwy
– 2 łyżki oleju kokosowego
– 2 gałązki świeżego rozmarynu
– spora szczypta świeżego tymianku
– sok z 1/2 cytryny
– 2 łyżki sosu sojowego
– 1 łyżeczka cukru trzcinowego
– 1/2 łyżeczki chili lub pieprzu kajeńskiego
– sól morska

Mazurek być musi!

Przygotowanie:

Wieczorem poprzedniego dnia zalej fasolę dużą ilością zimnej wody i zostaw do namoczenia. Rano przepłukaj, umieść w garnku, zalej świeżą wodą i ugotuj do miękkości (około 1 godziny), w razie potrzeby uzupełniając odrobiną wody, żeby wszystkie fasolki były przykryte. Po wyłączeniu ognia, posól i wymieszaj.

W międzyczasie wysyp orzechy włoskie na suchą patelnię i upraż je na niedużym ogniu, często mieszając. Przesyp do miski i odstaw do przestudzenia. Następnie umyj pieczarki i pokrój je na plasterki. Posiekaj w kostkę cebulę oraz czosnek. Na tej samej, już rozgrzanej patelni rozpuść oliwę i olej kokosowy. Dodaj przygotowane warzywa ze szczyptą soli, rozmarynem i tymiankiem. Duś do miękkości, około 15 minut, co jakiś czas mieszając.

Zdejmij z ognia i przełóż do naczynia blendera lub malaksera. Dodaj sos sojowy, cukier, chili i sok z cytryny, a także odsączoną (najlepiej wciąż gorącą) fasolę oraz uprażone orzechy. Miksuj wszystko razem na najwyższych obrotach, aż do osiągnięcia pożądanej konsystencji – pasztet może być gładki niczym foie gras, lub zachować teksturę, dzięki połączeniu maślanej fasoli i chrupiących orzechów. W obu wersjach będzie przepyszny!

Podawaj na kanapkach z ulubionymi dodatkami, np. kiszonym ogórkiem, żurawiną, rzeżuchą, czy ćwikłą.


Marianna –  przyszła historyczka sztuki, kucharka na etacie i w czasie wolnym. Kocha jeść, ale oprócz zawartości talerza interesuje ją to, czego na nim nie widać – autor, historia, przepis, składnik, towarzystwo przy stole. Ma słabość do wszystkiego co francuskie. Wrażeniami dzieli się na blogu, który mógłby nazywać się Sztućce – ale że sprawy mają się tak, nie inaczej – jest Coutellerie

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny

Podziel się posiłkiem z Bezdomnymi

Nie jesz mięsa? Niektórzy nie jedzą niczego. Ruszyła kampania „Podziel się Posiłkiem z Bezdomnymi”

pesto

Znudziło ci się tradycyjne pesto? Zaszalej ze składnikami i odkryj jego smak na nowo!

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

@lekarkanaroślinach

Czym zastąpić mięso w diecie? Czy dieta wegetariańska jest zupełnie bezpieczna? O wpływie czerwonego mięsa na zdrowie, pisze lekarka Magdalena Jutrzenka

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Sernik lekki jak piórko

Przepis na sernik jogurtowy z malinami

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy?

Przepis na owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

Sałatka z batatami i brokułem. Smakowita i oryginalna propozycja na kolację

Stół wielkanocny

„Nie wymagajmy od bliskich, by całkowicie zmieniali swoje przyzwyczajenia specjalnie dla nas”. Jak przeżyć Wielkanoc stosując dietę eliminacyjną?

jajko wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Kolorowe jajka – naturalnie! Sięgnij po barwniki, które masz w kuchni

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

bakłażan nadziewany

Bakłażan nieźle nadziany. Dyniowo-jarmużowy farsz to strzał w dziesiątkę!

Trzy razy jajka!

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Onigirazu – „sushi kanapka” ze szparagami

Gryczane kaszotto z zielonym groszkiem. Może nie wygląda, ale smakuje obłędnie!

Zakwas – guru wielkanocnego żuru

Zakwas na żurek – guru Wielkanocy. Jak go dobrze zrobić?

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!