Przejdź do treści

Wiosenne tagliatelle ze szparagów

Zdjęcie: Karolina Piwowar | Vegeaddicted
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta w trakcie szczepienia
Powinniśmy znać kalendarz szczepień dla dorosłych!
Tabletki na stole spadają z góry
Jak odpowiednio brać antybiotyki? Insta Pediatra: jeśli nie będziemy tego dobrze robić, to antybiotyki przestaną być skuteczne, a my zostaniemy bez broni w walce z bakteriami
Trzy pomarańcze i nóż leżą na talerzy pokrytym ścierką
Nie jedz skórki z cytrusów! Może zawierać niebezpieczne substancje! Ostrzega Mama Chemik
Dr Michał Czapla / Instagram.com
Dr Michał Czapla: regularna aktywność fizyczna jest podstawą skutecznej profilaktyki chorób serca
Jedzenie słodyczy / istockphoto.com
Chcesz skończyć z jedzeniem słodyczy? Zadaj sobie kilka pytań, a odpowiedzi spisz na kartce. To sposób dietetyczki Darii Rybickiej

Wiosna wybuchła jak szalona! Dla mnie wiosnę zwiastuje nie tylko budząca się do życia przyroda, ale również… szparagi. I myślę sobie, że matka natura dobrze to sobie wymyśliła, że po ciężkiej zimie to właśnie one wkraczają na stół. Czemu? Bo choć niepozorne, to mają mnóstwo witamin, których nasze organizmy są tak bardzo o tej porze roku spragnione.

Szparagi zawierają przede wszystkim kwas foliowy, który spowalnia procesy starzenia, wspiera regenerację organizmu, w tym pracę układu krążenia. Jest też pierwiastkiem niezbędnym dla kobiet planujących ciążę. Dodatkowo szparagi bogate są w witaminę C, Ebeta-karoten, czyli witaminową bombę dla skóry, włosów i paznokci, które często wymagają wsparcia po zimie. Dodajmy do tego wspomagający odporność glutanion i mamy receptę nie tylko na urodę, ale i na zdrowie.

Niska kaloryczność szparagów sprawia, że są one idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy wielkimi krokami przygotowują się na „sezon bikini”. I to właśnie zarówno z myślą o nich, jak i o wielbicielach szparagów powstał przepis na tagliatelle ze szparagów. Brzmi jak długie godziny w kuchni spędzone na zagniataniu, wałkowaniu i krojeniu makaronu? Nic bardziej mylnego, bo nasz wiosenny makaron to po prostu zielone wstążki ze szparagów podane z groszkiem, bobem i pomidorkami koktajlowymi. Do tego najlepszy towarzysz szparagów, czyli jajko po benedyktyńsku, oraz sos aioli i zielone pesto.

Wiosenne tagliatelle ze szparagów

tagliatelle-ze-szparagow

Zdjęcie: Karolina Piwowar | Vegeaddicted

Składniki:

– pęczek zielonych szparagów
– kilka pomidorków koktajlowych
– garść groszku i/lub bobu
– 1 jajko
– parmezan (w kawałku)
– ząbek czosnku
– oliwa z oliwek
– łyżka octu jabłkowego bio
– świeżo mielony pieprz
– szafran (opcjonalnie)

sos aioli:

– 100 ml majonezu
– 1 główka czosnku
– łyżeczka soku z cytryny
– oliwa z oliwek
– sól morska
– świeżo mielony pieprz

pesto z bazylii:

– pęczek bazylii
– 70 ml oliwy z oliwek
– 1 ząbek czosnku
– 2 łyżki pestek słonecznika (zrumienionych na suchej patelni)
– sok z ½ cytryny
– sól morska i świeżo zmielony czarny pieprz do smaku

Przygotowanie:

Zaczynamy od przygotowania sosów. Na początek ten bardziej wymagający, czyli aioli. Pierwszy krok to upieczenie czosnku. W tym celu całą jego główkę zawijamy w folię aluminiową, dodajemy odrobinę oliwy z oliwek i szczyptę soli. Tak przygotowany pieczemy przez 60 minut w piekarniku rozgrzanym do 220 stopni. Po tym czasie pozostawiamy czosnek do lekkiego przestygnięcia, a następnie wyciskamy z łupinek. Mieszamy z pozostałymi składnikami sosu i doprawiamy pieprzem i solą. Jeśli chcemy, żeby danie było bardziej fit, możemy poprzestać jedynie na dodatku pesto.

Kolejno przygotowujemy pesto z bazylii. W tym celu łączymy wszystkie składniki i po prostu blendujemy w rozdrabniaczu. Na koniec przyprawiamy pieprzem i solą.

Teraz czas na tagliatelle, które możemy przygotować na dwa sposoby: w wersji raw (surowej) bądź lekko zblanszowane na patelni. Zaczynamy od przygotowania szparagów, czyli odłamania twardych końcówek i obrania. Następnie za pomocą obieraczki robimy wstążki ze szparagów. Jeśli wybieramy wersję raw, to baza naszego dania jest już gotowa. Możemy jednak lekko zblanszować szparagi na oliwie z dodatkiem czosnku, pamiętając, by nie trwało to dłużej niż 3 minuty, żeby szparagi pozostały lekko chrupiące. Następnie przygotowujemy zielone dodatki, czyli groszek i bób. Ja korzystałam jeszcze z mrożonek, więc po prostu wrzuciłam ich garść na 5 min do gotującej się wody, żeby dosłownie lekko zmiękły, ale nie straciły świeżości.

Gdy warzywny makaron i wszystkie dodatki są już gotowe, pozostaje nam tylko przygotować jajko po benedyktyńsku. Zaczynamy od zagotowania wody w niewielkim rondlu. Gdy wrze, dodajemy do niej łyżkę octu jabłkowego i szczyptę soli. Następnie za pomocą zwykłej łyżki tworzymy w rondelku „wir wodny”, zataczając nią szybkie koła. W środek tego wiru wbijamy jajko, które dzięki temu samo uformuje się w pożądany przez nas kształt. Jajko gotujemy 3-4 min, żeby ładnie się ścięło. Jeśli wyzwanie zrobienia jajka po benedyktyńsku jest dla was zbyt duże, to możecie poprzestać na jajku sadzonym.

Do miski wykładamy tagliatelle, zielone dodatki oraz pomidorki koktajlowe przekrojone na pół. Na tym ląduje jeszcze ciepłe jajko oraz kawałki parmezanu. Całość podajemy z sosami, doprawiamy solą i świeżo mielonym pieprzem oraz opcjonalnie szafranem.

Karolina Piwowar – kreatywny żarłok ze spontanicznym, ale nieco melancholijnym podejściem do gotowania. Prowadzi bloga Vegeaddicted – prawie wegańskiego, bo nie wyobraża sobie soboty bez jajecznicy. Poza kuchnią rozkochana w podróżach z plecakiem, dobrym designie, który sama stara się tworzyć, i recyklingu starego na nowe. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

dynia

Dynia to królowa metamorfoz. Tym razem proponujemy ją nafaszerować

lody malinowe

Deser bez cukru? Niemożliwe nie istnieje! Te 3 przepisy to niebo dla podniebienia

brokuł

Moc właściwości zdrowotnych ukryta w zielonej główce. Jak przygotować króla warzyw – brokuła?

Buraczkowe risotto z kozim serem: idealna kulinarna rozgrzewka na chłodne dni. Sprawdź sama!

Ciasto owsiane z orzechami i pigwą.

Ciasto owsiane z orzechami i pigwą. Uważaj, uzależnia!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Galette - kruche ciasto z mąki razowej z dodatkiem złocistych gruszek

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Dlaczego często łapiemy infekcje?/Istock.com

Zielona herbata – napar, który warto pić! Dowiedz się, jak wybrać najlepszą i jak dobrze ją przygotować

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Owsianka rządzi

Owsianka rządzi! Poznaj 3 przepisy z owsianką w roli głównej

Topinambur – nie wiesz, co z nim zrobić? Oto trzy świetne przepisy na dania z topinamburem

Przepis na makaron sojowy. Obłędnie smaczny!

Przepis na polewę czekoladową w wersji fit

Ciasto marchewkowe na nowo. Mamy dla ciebie 3 pyszne inspiracje

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Ziemniak – pieczony, ale inaczej

Wegańska śmietana

Wegańska śmietana. Wiemy jak ją zrobić i do czego wykorzystać

Pomidorowa raz!

Zupa pomidorowa raz!

Miksujemy superfoods! Koktajl z jagodami goji

Miksujemy superfoods! Koktajl z jagodami goji doskonale wzmocni odporność organizmu

Kiszone cytryny

Kiszone cytryny – doskonałe źródło witamin

Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem

Batony dyniowe – prosta przekąska idealna na jesień

Domowa chałwa

Domowa chałwa

Risotto z dyni i szałwii

Risotto z dyni i szałwii – idealne danie na wzmocnienie organizmu

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.