Przejdź do treści

Wkręceni w bieganie

Wkręceni w bieganie
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pizza z kurkami
Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!
wegańskie lody malinowo-porzeczkowe
Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!
Istockphoto.com
Podejrzewasz u siebie nietolerancję glutenu? Podpowiadamy, jak to sprawdzić
Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka
Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
„Kobiecość to nie tylko wewnętrzna siła, chęć życia, dążenie do celu, ale i momentami łzy, które sprawiają, że jesteśmy silniejsze”. „Życie po raku” w cyklu HZ: „Kobiecość to dla mnie…”

Biegacie? Ci bardziej wkręceni już pewnie powoli zapełniają swój startowy kalendarz. Biegacie coraz więcej i coraz szybciej… Często w pewnym momencie się okazuje, że nie możecie biegać już wcale. Dlaczego? Bo zapominacie, że nie samym bieganiem biegacz żyje.

W nowym sezonie startowym dla wielu z was najważniejsze jest zanotowanie lepszych wyników. Wasze treningi są sumienne i systematyczne, a ten styl życia zaczyna was coraz bardziej pochłaniać. W kalendarzu biegacza z roku na rok pojawia się coraz więcej imprez, w których chce uczestniczyć. Ciągle szukacie czegoś więcej. Ja to rozumiem, ale pytam: – jakie kroki podejmiecie w tym roku, aby zredukować do minimum ryzyko kontuzji?

Wasze ciało jest maszyną stworzoną do ruchu, a jej elementy idealnie współgrają ze sobą w postaci łańcuchów kinematycznych. Dlatego każde, nawet drobne, powtarzające się dolegliwości bólowe powinny wam dać do myślenia. Bo z pewnością wpłynie to na wasze dalsze starty, objawiając się wcześniej czy później mniejszą lub większą kontuzją.

Możecie się oczywiście oplastrować, wysmarować maściami lub postawić na opaski ortopedyczne i idealnie dobrane buty z pełną amortyzacją. Być może nawet stłumi to chwilowo uraz, ale z pewnością go nie wyleczy. Nie będzie odkryciem Ameryki, że aby nie mieć kontuzji, należy jej przeciwdziałać. Jak? Poddać się prostym testom diagnostycznym, np. FMS (z ang. Functional Movement System), które pozwolą ocenić wasz aparat ruchu. Niekiedy tak proste ćwiczenia jak przysiad, wykrok czy podpór przodem mogą służyć ocenie waszej funkcjonalności. Możecie je zrobić w warunkach domowych bez dodatkowych kosztów pod warunkiem, że znacie kogoś, kto umie je prawidłowo zinterpretować. Moim zdaniem jednak sensowniej jest postawić na profesjonalny test i kilka lekcji z fizjoterapeutą czy rehabilitantem. Oni pomogą wam opracować odpowiedni zestaw ćwiczeń, dzięki któremu pożegnacie niezdrowe kompensacje w ciele i będziecie mogli cieszyć się sprawnym aparatem ruchu. To proste, choć z doświadczenia wiem, że mało kto stawia na takie rozwiązania.

Myślicie, że wy poruszacie się jak należy? No tak… Każdy tak myśli. Niestety ponad 90% osób z którymi pracuję nie rusza się tak jak Matka Natura przewidziała. Wystarczy 20 minut złej postawy ciała dziennie, by „cementować” niewłaściwe wzorce ruchowe. Wszystko to nie tylko przekłada się na życie codzienne, ale także na trening.

Biegacie? Polecam wam książkę, która pomoże usystematyzować wiedzę, poznać kilka fajnych ćwiczeń mobilizacyjnych i stabilizacyjnych do wykonania w domu wraz z testami i ich interpretacją. Jej tytuł to „Gotowy do biegu”.
 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Pani Łuska: zaakceptowałam łuszczycę, żeby mi się lepiej żyło

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

Zainteresują cię również:

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Trening w parze – propozycja ćwiczeń

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

bieganie

Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć

4 ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

5 ćwiczeń, które każdy biegacz musi znać

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Bezpieczne bieganie zimą

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać