Przejdź do treści

Wkręceni w bieganie

Wkręceni w bieganie
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Choleryk i jego cechy - jak sobie z nim radzić?
Choleryk i jego cechy – jak sobie z nim radzić?
lekarz zakładający rękawiczki jednorazowe
Poradnie specjalistyczne na nowo otwarte. Szpitale jednoimienne powoli wracają do działalności sprzed epidemii
Miodunka - właściwości i zastosowanie
Miodunka. Poznaj lecznicze właściwości i zastosowanie płucnika lekarskiego
Białka jaj – czy naprawdę są zdrowsze od żółtek?
Białko czy żółtko jaja kurzego – co jest zdrowsze?
Dziewczyna siedzi na parapecie i pali papierosa
Co dzieje się w organizmie, gdy rzucisz palenie? Wyjaśnia dietetyk Julian Sobiech

Biegacie? Ci bardziej wkręceni już pewnie powoli zapełniają swój startowy kalendarz. Biegacie coraz więcej i coraz szybciej… Często w pewnym momencie się okazuje, że nie możecie biegać już wcale. Dlaczego? Bo zapominacie, że nie samym bieganiem biegacz żyje.

W nowym sezonie startowym dla wielu z was najważniejsze jest zanotowanie lepszych wyników. Wasze treningi są sumienne i systematyczne, a ten styl życia zaczyna was coraz bardziej pochłaniać. W kalendarzu biegacza z roku na rok pojawia się coraz więcej imprez, w których chce uczestniczyć. Ciągle szukacie czegoś więcej. Ja to rozumiem, ale pytam: – jakie kroki podejmiecie w tym roku, aby zredukować do minimum ryzyko kontuzji?

Wasze ciało jest maszyną stworzoną do ruchu, a jej elementy idealnie współgrają ze sobą w postaci łańcuchów kinematycznych. Dlatego każde, nawet drobne, powtarzające się dolegliwości bólowe powinny wam dać do myślenia. Bo z pewnością wpłynie to na wasze dalsze starty, objawiając się wcześniej czy później mniejszą lub większą kontuzją.

Możecie się oczywiście oplastrować, wysmarować maściami lub postawić na opaski ortopedyczne i idealnie dobrane buty z pełną amortyzacją. Być może nawet stłumi to chwilowo uraz, ale z pewnością go nie wyleczy. Nie będzie odkryciem Ameryki, że aby nie mieć kontuzji, należy jej przeciwdziałać. Jak? Poddać się prostym testom diagnostycznym, np. FMS (z ang. Functional Movement System), które pozwolą ocenić wasz aparat ruchu. Niekiedy tak proste ćwiczenia jak przysiad, wykrok czy podpór przodem mogą służyć ocenie waszej funkcjonalności. Możecie je zrobić w warunkach domowych bez dodatkowych kosztów pod warunkiem, że znacie kogoś, kto umie je prawidłowo zinterpretować. Moim zdaniem jednak sensowniej jest postawić na profesjonalny test i kilka lekcji z fizjoterapeutą czy rehabilitantem. Oni pomogą wam opracować odpowiedni zestaw ćwiczeń, dzięki któremu pożegnacie niezdrowe kompensacje w ciele i będziecie mogli cieszyć się sprawnym aparatem ruchu. To proste, choć z doświadczenia wiem, że mało kto stawia na takie rozwiązania.

Myślicie, że wy poruszacie się jak należy? No tak… Każdy tak myśli. Niestety ponad 90% osób z którymi pracuję nie rusza się tak jak Matka Natura przewidziała. Wystarczy 20 minut złej postawy ciała dziennie, by „cementować” niewłaściwe wzorce ruchowe. Wszystko to nie tylko przekłada się na życie codzienne, ale także na trening.

Biegacie? Polecam wam książkę, która pomoże usystematyzować wiedzę, poznać kilka fajnych ćwiczeń mobilizacyjnych i stabilizacyjnych do wykonania w domu wraz z testami i ich interpretacją. Jej tytuł to „Gotowy do biegu”.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

kobieta na bieżni

Alergia sezonowa – nie jesteś skazana na siłownię. Oto kilka wskazówek

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Strategia żywieniowa przed maratonem

Strategia żywieniowa przed maratonem. Co jeść i pić, aby dobrze się przygotować?

Anna Kiełbasińska / Instagram

Anna Kiełbasińska nie awansowała do półfinału, ale dla nas i tak jest zwyciężczynią. „Mam dzisiaj pierwszy dzień miesiączki. I wiem, że o tym z reguły sportowcy nie mówią…” – powiedziała

Kamery na blokach startowych, MŚ w Katarze 2019

Kamery między nogami zawodniczek na MŚ w la w Katarze. „Wszystko mi widać, na przykład pupę”

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

bieganie

Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

5 ćwiczeń, które każdy biegacz musi znać

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?