Przejdź do treści

Wychodź sobie zdrowie. O czym warto pamiętać w ciągu dnia?

zimowy spacer
Wychodź sobie zdrowie Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Przestańmy mówić w imieniu kobiet, nie zabierajmy im głosu”. Znani mężczyźni radzą, jak wspierać kobiety w walce o ich prawa
Japonka
W Japonii więcej osób przez miesiąc popełniło samobójstwo niż zmarło na COVID-19 w 2020 roku. To przestroga dla świata!
insulinooporność
Dieta w insulinooporności
Skarpetki złuszczające – czy są skuteczne i przede wszystkim bezpieczne?
Pulsoksymetr
Minister zdrowia o Domowej Opiece Medycznej. Na czym polega i kto zostanie nią objęty?

Często lubimy popadać w skrajności. Jak dieta, to od razu oczyszczanie, detoks i cięcie kalorii gdzie popadnie. Jeśli sport, to długodystansowe biegi lub ciężkie treningi na siłowni. Walcząc o zdrowie, zapominamy o zdrowiu… Codzienne miniaktywności także mają znaczenie.

Czy wiecie, że gdy leżymy i nic nie robimy, to także potrzebujemy energii? Nasz organizm nie ma przerwy w działaniu, nie wyłącza się, gdy śpimy lub odpoczywamy. Pracuje non stop, dwadzieścia cztery godziny na dobę. Gdy leżymy i się nie ruszamy, to możemy powiedzieć o podstawowej przemianie materii, czyli najniższym poziomie przemiany materii niezbędnym do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych. Oddychamy, bije nasze serce, musimy utrzymać stałą temperaturę ciała itp. Jak widzicie, organizm ma dużo do zrobienia, nawet gdy my nic nie robimy… Jednak podstawowa przemiana materii jest niewielka. Dla trzydziestoletniej kobiety o wzroście 165 cm i wadze 60 kg wynosi ok. 1400 kcal. Co zrobić, żeby nie zaharowując się na kolejnym treningu, wpłynąć na zwiększenie zapotrzebowania kalorycznego? Odpowiedź nasuwa się sama. Nie leżeć cały dzień, tylko zwiększyć codzienną aktywność fizyczną.

Jak podkręcić całkowitą przemianę materii?

Na całkowitą przemianę materii składa się podstawowa przemiana materii plus aktywność, jaką wykonamy w ciągu dnia. Jednak nie jest to tylko sport, który regularnie uprawiacie. To także energia, jaką musicie włożyć w to, żeby pójść na zakupy, odprowadzić dzieci do szkoły czy poodkurzać w domu. Istotne jest to, czy wszędzie jeździcie samochodem, komunikacją miejską, czy może rowerem. To wszystko ma znaczenie. Zatem: zamiast samochodu rower lub spacer. Nawet ten krótki, do pobliskiego sklepu, będzie mieć znaczenie.

10 000 kroków dziennie – dlaczego to takie ważne?

Nawet jeżeli trenujecie, to najczęściej praca i obowiązki rodzinne pozwalają wam wyskoczyć na siłownię, fitness czy pobiegać maksymalnie trzy razy w tygodniu. Im jesteście starsi, tym więcej potrzebujecie czasu na regenerację, więc codzienny trening (nawet jeżeli możecie sobie na niego czasowo pozwolić) nie jest najlepszym pomysłem. To teraz zastanówmy się: jak wygląda sytuacja w dni, kiedy rezygnujecie ze sportu? Wstajecie rano, wsiadacie do samochodu, jedziecie do pracy.

Fot: Unsplash

W pracy, gdy was nic nie zatrzyma, najczęściej spędzacie osiem godzin. Po pracy wsiadacie do samochodu i jedziecie do domu, w którym czeka was spora dawka kanapowego życia przed telewizorem czy komputerem. Czyli siedzenie w samochodzie, w pracy, w domu… Nie piszę tego po to, żeby was przekonywać, że musicie trenować codziennie jak najintensywniej potraficie. NIE. Chcę tylko zwrócić waszą uwagę na to, że ćwiczenia trzy razy w tygodniu nie zwalniają was z codziennego ruchu! 10 000 kroków dziennie codziennie to ok. 7 km i dodatkowo spalonych ok. 250 kcal (uzależnione to jest od wielu czynników, np. intensywności spaceru). Nie musicie tego przebiec. Wystarczy wychodzić. Uwierzcie mi, że idąc do pracy na piechotę, wysiadając przystanek wcześniej w drodze powrotnej do domu czy zanosząc dokumenty koledze w pracy osobiście, a nie przesyłając maila, jesteście w stanie wyrobić normę 10 000 kroków. Nawet tego nie zauważycie, a kilometry same się zrobią. Powszechnie dostępne są aplikacje na telefon czy specjalne krokomierze, opaski, które pomogą wam osiągnąć codzienny wyznaczony cel. Jest to świetna motywacja, żeby zrobić spacerkiem dodatkowe kółko przed powrotem do domu. Nie zatrzymujcie się – im więcej „wychodzonych” kroków, tym większe korzyści dla zdrowia. Skorzysta na tym wasze serce, wzmocnicie kości, macie szansę obniżyć ciśnienie krwi, poziom glukozy, a także wspomożecie pracę układu odpornościowego. Istnieje także duża szansa, że dłuższym spacerem zredukujecie poziom stresu po całym dniu spędzonym w pracy. Nie mówiąc już o tym, że w ten sposób podkręcicie swój metabolizm. Dla ułatwienia podpowiem wam, że dorosły człowiek średnio robi ok. 100 kroków na minutę.

Tak mały wysiłek, a tak dużo korzyści dla zdrowia. Może skusicie się na zakład? Można w taką zabawę zaangażować całą rodzinę. I dużych, i małych. Kto zrobi większy dystans w ciągu dnia? Wzajemna motywacja czyni cuda!

A gdy wkręcicie się już w liczenie kroków, pamiętajcie także o codziennym liczeniu porcji warzyw i owoców. Aktywność fizyczna i racjonalna dieta wspólnie mogą czynić cuda. Tylko nie zapominajcie – zdrowy rozsądek przede wszystkim.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Astma wysiłkowa – objawy, przyczyny, rozpoznanie, leczenie

Miopatia – przyczyny, rodzaje, objawy i leczenie miopatii

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Amoniak w moczu i we krwi – badanie, norma, zatrucie amoniakiem

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Fot.: Gettyimages.com

Jak powstaje mleko UHT i czy jest mniej zdrowe od mleka pasteryzowanego? Dietetyczka wyjaśnia

Szczupła kobieta

Dieta norweska, czyli monotonny jadłospis, efekt na chwilę i skutki uboczne

Kobieta po 40-tce

10 produktów, po które warto sięgać, gdy jesteś po 40-tce

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Jak przyśpieszyć metabolizm?

Chcesz przyśpieszyć metabolizm? Dołącz do swojej diety ten produkt

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

twerk

Twerk to taniec, który uwalnia kobiecość. Na czym polega? Zasady i nauka twerku

Nie tylko pieprz cayenne. 7 produktów, które pomagają spalić tłuszcz

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Chcesz mieć zdrowe oczy? Postaw na aktywność fizyczną

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?