Przejdź do treści

Wygoń papierosy biegiem

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Jeśli należysz do 70 proc. palaczy, którzy chcą rzucić nałóg, to jest dla ciebie nowa nadzieja. Naukowcy podpowiadają, co pomoże zmniejszyć przykre objawy głodu nikotynowego i ułatwi rzucenie palenia. A do tego jest podwójnie zdrowe.

Według U.S. Centers for Disease Control and Prevention ok. 70 proc. palaczy chce uwolnić się od papierosa. To się ceni, bo dym z tego małego cichego zabójcy zawiera tysiące szkodliwych i rakotwórczych substancji. Jest głównym sprawcą większości problemów ze zdrowiem, w tym najczęściej zabijającego nowotworu złośliwego u mężczyzn i drugiego pod tym względem u kobiet – raka płuca. Sprawa jest o tyle śmierdząca, że papierosy trują nie tylko palacza, ale i osoby z jego otoczenia. Jeśli chciałeś rzucić, pewnie próbowałeś różnych sposobów.

[sticker]

Bezskutecznie? Według badaczy z St. George's University of London skutecznym lekarstwem jest… regularna aktywność fizyczna. Sprawia, że łatwiej pokonać negatywne skutki odstawienia papierosów. I wcale nie chodzi o duży wysiłek.

Po pierwsze, wystarczą ćwiczenia umiarkowanej intensywności. Po drugie, dowiedziono, że mają one ochronne działanie, mianowicie łatwiej nam dzięki nim uporać się z objawami głodu nikotynowego, takimi jak suchość w ustach, zimne poty, niepokój, wzmożony apetyt, mdłości czy bóle głowy, a także wahania nastrojów, nerwowość i problemy z koncentracją. Po trzecie, co tłumaczy mechanizm działania, ruch pobudza w mózgu receptory nikotynowe alfa-7, które są „odbiorcami” nikotyny, i dają poczucie przyjemności. Sport może więc rekompensować mózgowi odczucie satysfakcji po papierosie.

Jeśli trochę poszperamy w pracach naukowych, dowiemy się, że ruch naprawdę może pomóc rzucić palenie. Pomijając już badania, nie trudno się domyślić, że ćwiczenia mają znacznie więcej korzyści w trakcie rzucania palenia. Przede wszystkim pomagają nam odwrócić uwagę od palenia, a to już połowa sukcesu. Samo ćwiczenie mobilizuje nas do zdrowszego trybu życia, poza tym poprawia wydolność płuc i serca, a dzięki temu – działanie układu oddechowego, odstresowuje i wycisza, co w przypadku rzucania palenia jest bardzo pożądane. Czego chcieć więcej? Dwie zdrowe zmiany za jednym zamachem – to nam się podoba!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi?

10 ekokosmetyków idealnych na lato

10 rzeczy, które czyścisz źle, za rzadko lub wcale

Mamo, mam coś w oku!