Przejdź do treści

Czy białko można przedawkować?

Za dużo protein, czyli konkretnie ile?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z pączkami
Co zrobić, żeby pokonać ochotę na słodycze? Wyjaśnia dietetyczka
Czego w seksie potrzebuje mężczyzna? Odpowiada edukatorka seksualna Małgorzata Iwanek
Czego w seksie potrzebuje mężczyzna? Odpowiada edukatorka seksualna Małgorzata Iwanek
Niedrożność nosa u dzieci i dorosłych – objawy, przyczyny
szalik zamiast maseczki? Lekarz: to nie jest dobry pomysł
„Maseczka nie jest częścią garderoby!”. Lekarz Aleksander Biesiada o zastępowaniu szalikiem maseczek
Kobieta wystawia twarz do słońca
Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Czy z ilością białka w diecie można przesadzić? 0,8 g na kilogram masy ciała – to aktualnie zalecane dzienne zapotrzebowanie organizmu na białko. Ważący 70 kg człowiek dziennie potrzebuje około 60 g białka.

Dla przykładu tyle mają: filet z kurczaka (40 g), pół szklanki mleka (4 g); jedna porcja ziaren (2 g), pół kubka twarogu (14 g). Zjadając taki zestaw dostarczamy organizmowi około 10 proc. zapotrzebowania energetycznego. Jednak analizy amerykańskie wykazały, że jemy więcej białka niż przyjęte zapotrzebowanie (średnio 16 proc. potrzeb kalorycznych) stąd zaczęto się martwić, że zjadamy go zbyt dużo. Nowy raport dowodzi, że jest zupełnie inaczej.

Powinniśmy jeść więcej białka – sugerują autorzy opublikowanego w American Journal of Clinical Nutrition specjalnego dodatku „Protein Summit”, z którego przytoczę jeden, ale zdaje się najważniejszy wniosek. Kierująca pracą Nancy R. Rodriguez z Department of Nutritional Sciences, University of Connecticut uważa, że nawet dwukrotnie większe spożycie protein niż zalecane jest nadal korzystne dla zdrowia. Generalnie okazuje się, że nasze społeczeństwo je białka zbyt mało, a dzienne zapotrzebowanie równe 10 % zapotrzebowania kalorycznego to niewystarczająca ilość. Autorzy zalecają, by zwiększyć przyjmowanie protein nawet do 35 proc. dziennego zapotrzebowania na energię i ich zdaniem będzie to nadal bezpieczna ilość – oczywiście dla określonych osób (np. aktywnych fizycznie). Średnia ilość produktów białkowych wypełniających nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne powinna stanowić zatem ok. 15-25 procent.

Dwie rzeczy wypada przy okazji powiedzieć jasno: białka to najważniejszy budulec wszystkich żywych organizmów, podstawowy składnik odżywczy człowieka, ale nie można z nimi przesadzać. Długotrwałe stosowanie diety z dużą zawartością białka prowadzi do zwiększonego wydalania wapnia z moczem. Jeśli dodatkowo brakuje nam w diecie wapnia i witaminy D, wzrasta ryzyko wystąpienia osteoporozy. Poza tym spożycie białka w nadmiarze może prowadzić do rozwoju kamicy nerkowej i dny moczanowej. Stąd warto zwrócić uwagę na apel ekspertów, ale i ostrożnie dobierać to, co jemy, nie opierając swojej diety prawie wyłącznie na produktach białkowych.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Metionina - działanie, źródła w pożywieniu i suplementacja

Metionina – działanie, źródła w pożywieniu i suplementacja

Jak przyśpieszyć metabolizm?

Chcesz przyśpieszyć metabolizm? Dołącz do swojej diety ten produkt

Batony proteinowe – wszystko, co trzeba o nich wiedzieć. Sprawdź, który baton jest najlepszy

Monika Prześlakowska

Kiedy brać białko, rodzaje białka, przeciwwskazania

Dieta Dukana

Dieta Dukana – zasady, etapy i skutki uboczne diety „protal”

Śniadanie białkowo-tłuszczowe

„Zmiana, która pozwoliła mi osiągnąć sytość i zmniejszyć ochotę na słodkie”. Dietetyczka o zaletach śniadań białkowo-tłuszczowych

Białko źródłem zdrowia? Nie zawsze! Tak samo jak w przypadku tłuszczów, są dobre i złe źródła białka

Białko źródłem zdrowia? Nie zawsze! Tak samo jak w przypadku tłuszczów, są dobre i złe źródła białka

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Dieta białkowa - dla kogo jest przeznaczona?

Dieta białkowa – dla kogo? Wyjaśniamy też jej efekty i skutki uboczne

Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

Białko i mity z nim związane. Sprawdź, czy wierzyłaś w któryś z nich

Białko w moczu — dlaczego się pojawia?

Białko w moczu – czego może być objawem?

Co to jest troponina?

Co to jest troponina? Badanie, normy

Anty TG — przekonaj się, czym jest ten parametr i w jakim celu wykonuje się badanie określające jego poziom

Anty TG – czym jest ten parametr i w jakim celu wykonuje się badanie określające jego poziom

Ferrytyna - białko w ludzkim organizmie

Ferrytyna – norma, niedobór, badanie

Pyłek pszczeli - właściwości i zastosowanie

Pyłek pszczeli – właściwości i zastosowanie

Komosa ryżowa czyli quinoa (źródło - gettyimages.com)

Komosa ryżowa — Sprawdź, czym jest quinoa, jak się ją przygotowuje i jakie ma zalety

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

Białko na śniadanie - sprawniejsze odchudzanie

Chcesz schudnąć? Postaw na białko i wybierz jajka zamiast płatków śniadaniowych

Pokochaj białko z roślin

Czy białko sprzyja odchudzaniu?

Strączki – białko dla wegan

Przepisy w bogate w białko

Kalorie odstaw na bok

Kalorie odstaw na bok

Insekty na talerzu. Gotowi na rewolucję?

Insekty na talerzu. Gotowi na rewolucję?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?