Przejdź do treści

Zdrowa mama po 50-tce. Pomóż jej zachować zdrowie

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
https://www.istockphoto.com/
Od 8 do 17 tysięcy sztuk. Tyle każda z nas zużywa średnio w ciągu całego życia podpasek i tamponów. Warto więc zwracać uwagę na ich skład
Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska
Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps
Istockphoto.com
Nieoczywiste momenty, w których może nam spaść cukier. Nie chodzi tylko o alkohol
kobieta je na ulicy w pośpiechu
Czy wiesz, jakie badania powinnaś wykonać na czczo? Skorzystaj ze ściągi!
https://www.istockphoto.com/
Niebezpieczne związki. Warzywa i zioła, których nie należy łączyć ze słońcem. Wyjaśnia dietetyczka

Zdrowia, mamo! – to życzenie ma większą szansę na realizację, jeśli i my coś w tym kierunku zrobimy. Na co zwrócić uwagę, gdy twoja rodzicielka ma więcej niż 50 lat? Warto zadbać o badania okresowe, umiarkowaną aktywność fizyczną i odpowiednią dietę.

Jeśli należysz do pokolenia 30-, 40-latków, wiesz, że twoja mama potrzebuje dzisiaj więcej uwagi w kwestii zdrowia, niż gdy była młodsza. Owszem, kobiety wkraczające w drugą połowę życia są często pewniejsze siebie, odważniejsze i nastawione pozytywniej do życia niż kiedykolwiek wcześniej, mierzą się jednak już z zupełnie nowymi zagrożeniami i powinny zadbać o siebie w szczególny sposób.

Dużo więcej wyrozumiałości potrzebuje serce kobiety po 50-tce – według National Heart, Lung, and Blood Institute, amerykańskiej organizacji zajmującej się badaniem chorób serca i płuc, w wieku 55 lat u kobiet zwykle zaczynają się pierwsze problemy z sercem. W wyniku menopauzy spada poziom estrogenów, pojawiają się uderzenia gorąca, huśtawki nastrojów. Na horyzoncie czai się też widmo osteoporozy. Jak wynika z raportu Osteoporoza – cicha epidemia w Polsce, po 50. roku życia złamania występują u 30 proc. kobiet (dla porównania – u 8 proc. mężczyzn), a życiowe ryzyko złamania u kobiety 50-letniej wynosi 40 proc. (u mężczyzny – 13 proc.).

Twoja mama nigdy nie chorowała, a teraz dopada ją byle przeziębienie? Nic dziwnego, z wiekiem kurczy się grasica – gruczoł odpowiadający za produkcję obronnych limfocytów T, i łatwiej złapać infekcję. Kobiety dojrzałe muszą się także liczyć z ryzykiem rozwoju raka jelita grubego – 90 proc. przypadków tego groźnego nowotworu pojawia się po 50. roku życia. Do tego bezbłędna wcześniej pamięć może nieco podupaść, nie powinny nas też dziwić w późniejszych latach językowe potknięcia. Ich przyczyną są naturalnie postępujące z wiekiem zmiany w pracy mózgu. Jak przed tymi problemami chronić mamę?

Mamo, czas się zbadać!

Nie chodzi o to, by szukać chorób, ale o to, żeby im zapobiegać i poprawiać komfort życia w późniejszych dekadach. Badania to podstawa profilaktyki. Dla przykładu – zwykły pomiar ciśnienia pozwala bez wychodzenia z domu wykryć stan, który prowadzi do groźnych skutków w przyszłości, i podjąć leczenie. Pamiętajmy, że nadciśnienie nie daje objawów. Panie po 50-tce i 60-tce powinny wykonać:

– pomiar ciśnienia krwi
morfologię z rozmazem
– oznaczenie stężenia glukozy
– lipidogram (cholesterol)
mammografię
– badanie wzroku
kolonoskopię
– kontrolę znamion u dermatologa
– oznaczenie hormonów tarczycy
– badanie moczu
cytologię
– usg dopochwowe
– test densytometryczny kości

Kolonoskopia, czyli badanie wnętrza jelita grubego, powinna być wykonywana co 10 lat. Mammografia – co roku, bo jak wynika ze statystyk, 75 proc. wszystkich przypadków raka piersi diagnozuje się u kobiet powyżej 50 lat.

Jedzenie dla serca i kości

Wiadomo, że z wiekiem trudniej zapanować nad wagą. To wynik zmian hormonalnych i wolniejszej przemiany materii. Szczególnie niebezpieczna jest otyłość brzuszna. WHO zaleca, by obwód talii u kobiet nie przekraczał 88 cm. Dlatego, jeśli do tej pory przyzwyczajenia dotyczące jedzenia nie były rozsądne, to ostatni dzwonek, by to zmienić. Ogólnie rzecz ujmując, dieta kobiety dojrzałej powinna obfitować w warzywa, owoce, chude i lekkostrawne produkty. Jedno ze szwedzkich badań dowiodło, że kobiety, które jedzą przynajmniej 5 porcji owoców i warzyw dziennie, mają najwyższy poziom antyoksydantów ‒ w rezultacie zmniejszają ryzyko zawału o 20 proc. (na marginesie, antyoksydanty dłużej konserwują też naszą młodość na zewnątrz, bo hamują procesy starzenia się komórek skóry). Do minimum ograniczyć trzeba za to sól i cukier.

Ważne w diecie dojrzałych mam są wapń i witamina D (chronią kości). Dlatego koniecznie serwujmy im dania z dużą ilością zielonych liściastych warzyw, wzbogacone w te składniki produkty (np. mleka roślinne) czy ryby. Niekorzystnie na kości wpływają słodzone napoje gazowane – wypłukują wapń i inne składniki z organizmu, zawierają dużą ilość fosforanów, które sprzyjają osłabieniu kości. Podobnie dla kości nie jest dobry nadmiar witaminy A – możemy z nią przesadzić, jeśli jemy sporo wzbogaconych w nią produktów, batonów energetycznych i płatków śniadaniowych. Lepiej jak w jedzeniu zastępuje go beta-karoten, który nie szkodzi kościom.

Po 50-tce z organizmu wyprowadza się nie tylko wapń, z jelit znikają też dobre bakterie – ale spokojnie, mikroflorę przed katastrofą ocalą probiotyki (kefiry, jogurty, kiszonki). Dobrze na jelita wpływają też wspomniane zielone liściaste warzywa. Dzięki nim ochronimy mamy przed problemami trawiennymi i rozwojem chorób zapalnych jelit. A przy okazji – pożyteczne bakterie działają kojąco na nerwy i poprawiają nastrój!

Kierunek: gabinet ginekologiczny

Po menopauzie ponad 50 proc. kobiet może mieć zdrowotne problemy stref intymnych, co ma duży wpływ na życie seksualne i samopoczucie. Dolegliwości różnego rodzaju mogą rozszerzać się również na drogi rodne i układ moczowy, a także jelita. Wiele kobiet nie otrzymuje przy tym wystarczającego wsparcia i opieki medycznej – takie są przykre obserwacje z analizy przeprowadzonej przez naukowców z Dartmouth, Yale i Connecticut Healthcare System. Gabinet ginekologiczny nie powinien być adresem, pod który udają się tylko młode kobiety zaczynające współżycie czy spodziewające się dziecka. Choć dla wielu pań są to tematy wstydliwe, to jednak warto się przełamać – wiek dojrzały nie tylko nie zwalnia z potrzeby wizyty u ginekologa, ale wręcz jest idealnym do niej pretekstem.

Rowerem zamiast autobusem

Według badań regularne lekkie aktywności, jak spacery lub uprawianie ogródka, w średnim wieku znacznie redukują ryzyko demencji na starość. Inna praca dowodzi, że dojrzalsze kobiety, które często chodzą, są o 70 proc. mniej narażone na zaburzenia funkcji poznawczych po 8 latach od kobiet, które chodzą najrzadziej. Ruch jest też niezawodnym opiekunem serca. Jedno z duńskich badań sugeruje, że dobrym pomysłem jest z autobusu przesiąść się na rower i dojeżdżać nim do pracy. Eksperyment przeprowadzony na 20 tys. osób w wieku 40-60 lat dowiódł, że badani, którzy korzystali z roweru jako środka transportu do pracy i z powrotem, po 10 latach znacznie poprawili wydolność układu krążenia.

W grupie siła

Jeśli twoja mama lubi towarzystwo innych, chętnie się spotyka i dba o relacje społeczne, to jest na właściwej drodze do pełni zdrowia. Według badania Rush Alzheimer’s Disease Center kobiety w podeszłym wieku aktywne społecznie są m.in. mniej neurotyczne, bardziej otwarte, rzadziej dokuczają im objawy depresji. Wskaźnik ogólnego pogorszenia funkcji poznawczych był mniejszy o średnio 70 proc. u pań, które najcześciej spotykały się z innymi. Pomysłem na większą aktywność społeczną może być… wolontariat. Jest podwójnie korzystny, bo dodatkowo – jak pokazuje badanie w Psychology and Aging – u wolontariuszy po 50-tce rzadziej diagnozuje się nadciśnienie, a co za tym idzie choroby serca i udary.

Recepta na dłuższe i zdrowsze życie nie jest wiedzą tajemną dla wybrańców. Jak dowodzą naukowcy, geny to tylko ułamek tego, co ma wpływ na nasze zdrowie. Największe znaczenie mają styl życia i środowisko, w jakim żyjemy. A na zmiany w żadnym wieku nie jest przecież za późno.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Małgorzata Andrzejewska

„To sama natura! PRF otrzymujemy z krwi własnej pacjenta”. To ona pomaga w gojeniu się ran. Czym jest PRF, wyjaśnia dentystka Małgorzata Andrzejewska

Kobieta przegląda się w lustrze

„Skóra jest bezpośrednim odbiorcą stresu. Stres może też pogorszyć łuszczycę, trądzik różowaty i wypryski”. Dermatolożka o wpływie stresu na skórę

Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować?

„Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować? – pyta (i odpowiada!) Monika Ciesielska, dietetyczka

Instagram: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/

Kolor krwi menstruacyjnej może dużo powiedzieć o stanie twojego zdrowia. Wyjaśnia fizjoterapeutka

Liść damiany łagodnie uspokaja, poprawia nastrój, działa przeciwlękowo

„Liść damiany łagodnie uspokaja, poprawia nastrój, działa przeciwlękowo, a to się przekłada również na wzmocnienie popędu seksualnego”

kobieta przemawia do publiczności

Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Jak dbać o nogi w podróży?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

10 nietypowych sygnałów problemu z jelitami

Kawa i cukrzyca – przyjaciele czy wrogowie?

Upały? Myj ręce! Okazuje się, że wiele z nas robi to niepoprawnie

https://www.istockphoto.com

Ciągle ci zimno? A może nieustannie prosisz koleżanki o włączenie klimatyzacji w pracy? Przyczyną mogą być hormony!

Sezon pylenia traw w pełni. Co zrobić, by objawy alergii były mniejsze?

https://www.istockphoto.com

Złapałaś kleszcza? Sprawdź, jakie niebezpieczne choroby może przenosić

kobieta w ciąży pije kawę

„Poproszę kawę dla ciężarnej”, czyli kofeinowy dylemat kobiety w ciąży

seniorzy siedzą na ławce

Demencja dotyczy tylko seniorów? Zadbaj o swój mózg już teraz. Sprawdź, co radzi lekarka Magdalena Jutrzenka

Jak ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na metabolizm?

Shinrin yoku. Japońska kąpiel, która koi człowieka

Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?

Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?

Czy stres ma wpływ na alergię?

Freepik.com

Dzielisz albo kruszysz tabletki? Nie wszystkie wolno! Farmaceutka Anna Wyrwas tłumaczy, dlaczego to takie ważne

www.istockphoto.com

Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares