Przejdź do treści

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Makijaż jest główną przyczyną trądziku lub problemów skórnych u ponad 30 proc. moich pacjentek”. Kosmetolożka o wpływie makijażu na naszą skórę
„Pielęgnujemy twarz, kremujemy nogi, szorujemy pięty – a piersi?” – pytają dermatolożki i tłumaczą, jak powinnaś dbać o skórę piersi
Dieta dla zdrowych stawów
Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą
Chia fresca - lemoniada z nasionami chia
Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!
Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy

Wszystkie związki, jakie znamy, mogą się wzajemnie łączyć, zmieniać pod wpływem innych, działać korzystnie albo nie na nasz organizm. Dotyczy to także jedzenia. W jednym z wpisów wspominałam o tym, jakich produktów lepiej nie łączyć, a tym razem o kilku zdrowych „romansach” na talerzu.

Jabłka i winogrona

Jeśli sałatka owocowa, to koniecznie z tym zestawieniem. Jabłka zawierają bardzo silny przeciwutleniacz, kwercetynę, która już w pojedynkę zasługuje na uznanie (działa przeciwnowotworowo). W połączeniu z katechinami zawartymi w ciemnych winogronach ma jeszcze większą moc, bo dodatkowo hamuje tworzenie skrzepów w naczyniach krwionośnych. A te, jak wiadomo, mogą prowadzić do udaru i zawału serca.

Ciecierzyca i botwina

Zjadając 100 g ciecierzycy, zapewniamy sobie połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę B6. Ta z kolei poprawia wchłanianie magnezu – bardzo ważnego dla naszego organizmu pierwiastka, który zmniejsza uczucie niepokoju, poprawia pracę serca i… humor. Dlatego tam, gdzie magnez, tam powinna być i ciecierzyca. Warto ją łączyć na przykład z botwiną czy rybami.

Wołowina i rozmaryn

Rozmaryn eliminuje związki kancerogenne uwalniane podczas pieczenia/smażenia/grillowania mięsa. Przyprawa zawiera kwas rozmarynowy i karnozowy, które zapobiegają tworzeniu się szkodliwych heterocyklicznych aminów aromatycznych na mięsie. Jak wykorzystać rozmaryn? Możemy przyrządzić marynatę do mięsa z oliwy, soku z cytryny i rozmarynu właśnie.

Chcesz uwolnić się z objęć PMS? Może ci w tym pomóc Ashwagandha

Ryby i brokuły

To połączenie smaczne, ale i megazdrowe! Pomijając bogactwo witamin i innych związków zawartych w rybach i brokułach, ten duet w naszych żołądkach uwalnia jeszcze więcej  pozytywnej mocy. Selen zawarty w rybach ma właściwości przeciwnowotworowe i hamujące namnażanie komórek rakowych. Ale jego siła jest kilkanaście razy większa, gdy łączy się z zawartym w brokułach sulforafanem.

Czerwone wino i migdały

Czerwonego wina nie powinniśmy łączyć z czerwonym mięsem, ponieważ zawarte w nim żelazo jest wówczas gorzej wchłaniane. Zdrowe połączenie to np. wino i migdały. Resweratrol (antyoksydant z wina) współpracuje z witaminą E, w którą obfitują migdały. Razem wspomagają pracę układu krwionośnego.

Pamiętajcie o tych zdrowych parach w kuchni!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

kobieta na wakacjach

5 chorób, które możesz przywieźć z wakacji

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

kobieta cierpiąca na leukoplakię otwiera usta

Leukoplakia – jakie czynniki predysponują do jej powstania? Czym jest stan przedrakowy?

Badanie mające sprawdzić czy chory potrzebuje kolostomii

Czym jest kolostomia i jak wygląda życie po zabiegu? Wskazania do wykonania kolostomii

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Zadbaj o układ pokarmowy. 10 lekkostrawnych produktów

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową? Sprawdź najpierw jej wszystkie wady i zalety

Osoba trzymająca się na pośladki cierpiąca na raka odbytu

Rak odbytu – czynniki ryzyka. Jakie objawy należy uznać za alarmujące?

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

dziewczyna je kanapkę

Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat

Paulina Buczek

„Jak dokonasz czegoś takiego, to czujesz, że nie ma dla ciebie rzeczy niemożliwych” – mówi Paulina Buczek, która po chemioterapii ruszyła w samotną podróż motocyklem po Europie

Komórka guza mózgu

Guz mózgu – czym jest, jakie są jego przyczyny? Jakie objawy należy uznać za alarmujące?

Starsza kobieta z ryzykiem raka skóry

Rak skóry – rodzaje, objawy i leczenie nowotworu. Jaka jest przyczyna zmian?

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta