Przejdź do treści

Odkryj ziemniaka na nowo i posmakuj wytrawnych ciastek z łososiem

Ziemniak – sezon na to, co pod ziemią
Zdjęcie: Monika Walecka | Gotuje, bo lubi
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?
Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
kot w kuchni
10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni
Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Stary dobry ziemniak wraca na salony. Ale nie ze schabowym i kapustą! Monika z bloga Gotuje, bo Lubi przyrządza go dla was w arystokratycznej odsłonie. Jedliście kiedyś wytrawne ziemniaczane ciastka z łososiem? Palce lizać!

Siedziałam ostatnio na przystanku autobusowym i wertowałam pewną gazetę kulinarną. Obok mnie usadowiła się czarnoskóra kobieta i już po chwili zaczęła komentować apetyczne zdjęcia jedzenia. Rozmawiałyśmy chwilę, a gdy zapytała mnie, na czym opiera się polska kuchnia, przez chwilę się zastanawiałam. Przez myśl przeszły mi schabowe, mielone i bigos… Ale już po chwili odpowiedziałam zdecydowanie: ziemniaki.

Często próbuję sobie zdefiniować tradycyjną kuchnię polską i pomijając mięsa, zawsze wydaje mi się, że ziemniakiem ona stoi. W dziedzinie przetwórstwa ziemniaczanego nie mamy sobie równych. Samych klusek na bazie ziemniaków nie można by było zliczyć na palcach ręki, a są jeszcze placki, zapiekanki, zupy…

Same w sobie ziemniaki wcale nie są kaloryczne! Jeśli nie polejemy ich toną mącznego sosu i nie podamy w towarzystwie schabowego w centymetrowej panierce, kalorii mają naprawdę niewiele: jedynie 75 kcal w 100 g. A ziemniak ma się czym pochwalić, jeśli chodzi o zawartość witamin (znajdziemy w nim niemal wszystkie: potas, magnez, żelazo, fosfor, wapń, cynk, miedź, mangan, witaminę A, B1, B2, B3, B6, C, D, E i K, PP) i związków mineralnych (wymieńmy potas, żelazo, magnez, wapń, fosfor i cynk).

Więc ziemniaki jeść warto. Przy okazji ziemniak to i moja ulubiona bulwa, której można nadawać nieskończenie wiele wcieleń. Uwielbiam dania tradycyjne, które na ziemniakach bazują. Ale lubię go podawać w bardziej nowoczesnych wersjach. Na przykład w postaci wytrawnych ciastek, w których ziemniak występuje z jednym ze swoich ulubionych kolegów ‒ łososiem. Ciastka można upiec w foremce po muffinach albo foremce keksówce ‒ jak pasztet. Najlepiej przygotować je dzień wcześniej, gdyż najlepiej smakują po drugim odgrzaniu w piekarniku.

Ziemniak arystokrata ‒ wytrawne ciastka z łososiem

Ziemniak – sezon na to, co pod ziemią

Zdjęcie: Monika Walecka | Gotuje, bo lubi

 

Składniki:
– 400 g surowego łososia,
– 2 duże ugotowane ziemniaki,
– 1 duże jajko,
– 3 łyżki szczypiorku,
– sól,
– pieprz

Łososia posiekaj drobno i przełóż do miski. Dodaj rozdrobnione ziemniaki, jajko, posiekany szczypiorek. Posól, popieprz i dokładnie wszystko wymieszaj. Powstałą masą napełnij foremki do muffinków (lub przełóż do wyłożonej papierem do pieczenia keksówki). Piecz w piekarniku nagrzanym do 200 stopni przez 25 minut (muffinki) lub 40 minut (keksówka).

Podawaj z łyżką jogurtu greckiego i kiełkami rzodkiewki. Ciasteczka najlepiej smakują na drugi dzień, ponownie odgrzane w piekarniku. Smacznego!
 

Monika Walecka ‒ mieszka w San Francisco, prowadzi bloga: Gotuje, bo lubi.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Wykorzystaj lato w pełni. Bób, kasza, awokado – recepta na sytą letnią sałatkę

Zdrowo i kolorowo. Jaglany jogurt z owocami lata

Wegański biszkopt nadziany porzeczkami

Wegański krem sezamowy z owocami lata

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wiosenne tagliatelle ze szparagów

Frittata ze szparagami

Frittata ze szparagami. Dasz się skusić?

Jaglany mazurek lekko tropikalny

Wielkanocny mazurek z kokosem, mango i limonką

Sałatka z fenkułem, czyli trawienie pod kontrolą

Sałatka z fenkułem, czyli trawienie pod kontrolą. Pyszna propozycja na zbliżający się sezon grillowy

Chrup, chrup pora!

Masz w lodówce kiszone ogórki? Zobacz, co możesz z nich wyczarować

Odpornościowy krem czosnkowy

Krem czosnkowy – doskonałe danie na poprawę odporności

Wegańskie placki ziemniaczane. Mniej kaloryczne niż klasyczne, bo pieczone

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Co zjeść na deser? Ciasto batatowe

Co zjeść po treningu? Ryż z owocami

Co zjeść po treningu? Ryż z owocami

Co zjeść przed treningiem? Krem batatowo-brokułowy

Co zjeść przed treningiem? Krem batatowo-brokułowy

Co zjeść na deser? Pudding jaglano-owocowy

Co zjeść na deser? Pudding jaglano-owocowy

Jak kupować chleb?

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Unsplash

Ocet spirytusowy czy jabłkowy? Sprawdź, czym się od siebie różnią

Tort cytrusowo-szpinakowy

Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!