Przejdź do treści

Zimna kąpiel po treningu

Zimna kąpiel po treningu
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy
Lato z klimą. Jak przetrwać i nie zachorować?
Fot: Unsplash
PCOS a spożywanie węglowodanów. Dietetyczka „Keep Fit In Style” objaśnia, jak powinna wyglądać dieta
Kobiecość to dla mnie… Kaja Szulczewska, założycielka „Ciałopozytyw” i jej definicja kobiecości
Komar azjatycki dotrze do Polski? Już jedno ukłucie tego owada może zabić. Entomolog wyjaśnia, jak go rozpoznać

Zimna kąpiel – mimo, że mało przyjemna, stanowi doskonały sposób na potreningową regenerację. Przekonajcie się dlaczego warto na nią postawić.

Na świetną sportową formę mają wpływ nie tylko wyczerpujące treningi, ale także odżywianie, sen czy rozciąganie. My dodalibyśmy do tego jeszcze jedną prostą czynność, którą większość z was wykonuje bezpośrednio po treningu – zwykły prysznic, ale uwaga – zimny!

Potreningowa regeneracja jest tak samo ważna jak potreningowy posiłek. Nie zawsze oznacza to sesję u masażysty, saunę czy wizytę w spa. Jeśli macie ograniczony czas lub fundusze, tuż po zakończonym treningu idźcie pod prysznic.

Nasza rada: wykorzystujcie naprzemiennie strumień zimnej i ciepłej wody. Dlaczego? Ponieważ zimna woda zwęża naczynia krwionośne, a gorąca je rozszerza. Dzięki temu krew krąży szybciej i oczyszcza organizm. Innymi słowy ta prosta czynność przyśpiesza odpływ krwi żylnej, dzięki czemu szybciej pozbywacie się toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Zimna woda będzie w tym pomagać. 

Wiele osób korzysta tylko z ciepłego prysznica, bo jest to przyjemniejsze. Warto jednak zmnienić nawyk, bo ciepła woda wydłuża proces regeneracji zmęczonych i uszkodzonych mięśni. Temperatura, która pozytywnie wpływa na regenerację organizmu, to 6-8 stopni. Jeśli naprawdę poważnie traktujecie temat regeneracji, warto zabieg nieco wydłużyć i użyć do niego tylko zimnej wody. Taki prysznic nie powinien jednak trwać dłużej niż 4 minuty, aby nie doprowadzić do wychłodzenia organizmu. Czasem wystarcza samo zanurzenie stóp w wodzie z kostkami lodu. Tak na przykład postępują biegacze czy triathloniści.

Kąpiel tego typu zaleca się brać minimum 4 godziny po treningu. Nie oznacza to jednak, że ciepła woda jest szkodliwa.

Oddziaływanie wody na organizm:

1. Zimna kąpiel (do 25 st. C) pobudza, hartuje, przyśpiesza krążenie krwi oraz przemianę materii.
2. Letnia kąpiel (26-35 st. C) rozluźnia mięśnie i przygotowuje ciało do odpoczynku. Poza tym otwiera pory skóry i ułatwia usuwanie toksyn.
3. Gorąca kąpiel (36-40 st. C) skutecznie odpręża po treningu, łagodzi zapalenia skóry, sztywność mięśni i stawów. Otwiera pory skóry i ułatwia usuwanie toksyn.

 

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

Zainteresują cię również:

Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy. Wiesz o nim wszystko?

mleko

Co najlepiej nawadnia? Będziesz zaskoczona! Wcale nie chodzi o wodę…

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni? Zobacz, co radzi trener

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Brak energii, zły nastrój? Przyczyna może być prozaiczna

Zajady – jak je leczyć domowymi sposobami?

5 powodów, dla których warto jeść jogurt

Jogurt jest super. Poznaj kilka korzyści płynących z jedzenia jogurtu

5 zaskakujących skutków odwodnienia, które łatwo przeoczyć

Pływające bakterie na odporność

Co to jest immunologia i jakie są jej rodzaje? Badania immunologiczne w diagnostyce

Czystek dobry na wszystko? Poznaj jego właściwości

Czystek dobry na wszystko? Poznaj jego właściwości

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Kiczeri, czyli detoks po indyjsku. Poleca Kasia Bem

Przesilenie wiosenne. Jak sobie z tym poradzić?

Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!

kobieta deszcz

Raz słoneczko, raz przymrozki i 10 cm śniegu. Jak zmienna kwietniowa pogoda wpływa na nasze zdrowie?

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

Przebojowe masło czosnkowe. Robi się je bardzo łatwo, a jak smakuje!

kobieta w łazience

6 zagrożeń związanych z niedoborem selenu

Kobieta pijąca wodę

Obserwuj swój mocz! On ci pokaże czy pijesz odpowiednią ilość wody. O skutkach odwodnienia i nadmiernego nawodnienia mówi nam lekarz rodzinny

Masz problemy z koncentracją? Łatwo wpadasz w złość? Zastanów się, czy wystarczająco dużo pijesz. Wody oczywiście!

Bakterie w organizmie budujące odporność

Układ immunologiczny – jak działa? Naturalne metody na wzmocnienie odporności

szklanka wody

Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim

Kobieta w ciąży w białej bluzce na różowym tle

Czop śluzowy jako zwiastun zbliżającego się porodu – jak wygląda i kiedy odchodzi?

Kobieta leży w łóżku z gorączką, ma w ręku chusteczkę i termometr

Agranulocytoza – co to za schorzenie? Jakie są jego przyczyny, objawy oraz jakie leczenie można zastosować