Przejdź do treści

Zjedz komosę na śniadanie!

Zdjęcie: Marta Winiarska | www.eateasy.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny
Pot na czole
Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej
5 ćwiczeń, które zredukują stres
Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające
Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?

Spadek temperatury zazwyczaj oznacza też niestety… spadek formy. I odporności. Efekt? Przekrwione gardło, nos z katarem, wypadanie włosów. Najwyższa pora wspomóc organizm – zaczynamy od zmiany śniadania.

Wzmacnianie odporności trzeba zacząć od rana. Wykorzystując fakt, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, pakujmy w nie tyle superskładników, ile się da, by dawały solidnego kopa przez cały sezon i chroniły przed jesienno-zimowym spadkiem formy. Czym więc napełniać brzuchy śniadaniowo?

Jeśli mamy możliwość, zainwestujmy w komosę ryżową. Jako jedyne spośród wszystkich ziaren zawiera komplet niezbędnych aminokwasów. Jest też skarbnicą antyoksydantów, witamin i pierwiastków. Zawiera dwa razy więcej bakteriobójczego żelaza oraz zdrowych jedno- i wielonienasyconych tłuszczów od wszystkich innych zbóż. A przy okazji cenny cynk zwiększający liczbę przeciwciał. Komosę ugotujmy na mleku kokosowym – tłuszcze z kokosa znane są ze swego antybakteryjnego, antywirusowego i przeciwgrzybiczego działania. Przy okazji zawarty w nich cenny kwas laurynowy poprawia bilans cholesterolu i korzystnie wpływa na serce.

Do komosy dodajmy też płatki owsiane, zarodki pszenne, otręby, siemię lniane – największy arsenał błonnika i przeciwutleniaczy. Nie zapominajmy o orzechach, pestkach i przyprawach! Wiecie, że popularne nasiona chia mają więcej kwasów omega-3 niż łosoś? I że wystarczy zaledwie jeden orzech brazylijski, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na selen? Oraz że migdały zwiększają w jelitach liczbę pożytecznych bakterii? Orzechy są też najlepszym źródłem witaminy E ochraniającej błony komórek odpornościowych. Sporą dawkę innych witamin, np. A i C, zapewnią nam na przykład suszone owoce – morele czy porzeczki. A dla osłody – miód! On także zawiera cenne witaminy, minerały, kwasy organiczne, aminokwasy i enzymy.

Całość smakuje świetnie, dodaje energii, rozgrzewa, poprawia odporność i syci na długo.

Śniadaniowa komosa na mleku kokosowym z orzechami, porzeczkami i miodem

Składniki (2 porcje):

– 1 szklanka mleczka kokosowego
– 1/2 szklanki wody
– 1/2 szklanki suchej komosy ryżowej (jasnej lub czerwonej)
– 2-3 łyżki płatków owsianych
– 1 łyżka zarodków pszennych, otrębów owsianych
– 1 łyżeczka nasion chia, siemienia lnianego
– szczypta soli

do podania:

– jogurt naturalny
– suszone porzeczki (lub żurawina czy morele)
– domowy dżem z czerwonej lub czarnej porzeczki
– miód/syrop klonowy
– wiórki/płatki kokosowe

Do garnuszka wlewamy mleko kokosowe i 1/2 szklanki wody. Doprowadzamy do wrzenia. Zmniejszamy ogień, dodajemy przepłukaną komosę i szczyptę soli. Gotujemy około 20 minut, po czym dodajemy płatki, siemię, chia, otręby i zarodki. Podgrzewamy całość jeszcze przez kilka minut, co jakiś czas mieszając (w razie potrzeby dolewamy nieco więcej mleczka kokosowego). Przelewamy do miseczek. Podajemy z jogurtem, suszonymi owocami, miodem, dżemem lub płatkami kokosa. Gotowe!

Marta Winiarska – pasjonatka zdrowego jedzenia i alternatywnych smaków. Gotuje, fotografuje, ćwiczy, podróżuje, narzeka. Przyszła Pani Doktor, a może przy okazji i szefowa kuchni ? Od kilkunastu miesięcy – najszczęśliwsza na świecie mama bloga kulinarnego eateasy.pl.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

hummus z fasoli

Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

Śniadaniowa miska zdrowia

Śniadaniowa miska zdrowia – bogactwo witamin na początek dnia

Quinoa z kremem orzechowym

Komosa ryżowa z kremem orzechowym. Idealny posiłek na początek dnia

3 jesienne śniadania na ciepło

Śniadanie na ciepło. Trzy proste przepisy na sobotni poranek!

Pumpernikiel na śniadanie – najlepszy przepis!

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Smoothie bowl ze śliwkami

Granolowe śniadanie. Rozkosz dla podniebienia i uciecha dla oczu

Poczuj miętę do surowej gryczanki!

Przepis na trufle z quinoa

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Przepis na serowe placuszki z figą

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Śniadanie, które szkodzi

Błędy śniadaniowe

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedział o zdrowym odżywianiu

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedział o zdrowym odżywianiu

Rabarbarowa owsianka

Rabarbarowa owsianka

Tłuszcze na dzień dobry

Przepis na zdrowe śniadanie – koktajl ze spiruliną

Sałatka z komosą ryżową i winogronami

Sałatka z komosą ryżową i winogronami