Przejdź do treści

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pozytywne aspekty choroby nowotworowej. Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Rak. Pozytywne aspekty choroby nowotworowej. Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Kobieta w wodzie
Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy
„Pierdzenie pochwą” – skąd się bierze i jak sobie z tym poradzić? Wyjaśnia Katarzyna Koczułap
„Pierdzenie” pochwą – skąd się bierze i jak sobie z tym poradzić? Wyjaśnia Katarzyna Koczułap
Kuchnia
Jaki związek mają zwiędnięte kwiaty z popsutymi owocami?
Spalacze tłuszczu – które są najbardziej skuteczne? Podpowiada Arkadiusz Matras z Dietetyki #NieNaŻarty
Spalacze tłuszczu – które są najbardziej skuteczne? Podpowiada dietetyk Arkadiusz Matras

Zdrowe jelita to podstawa funkcjonowania zdrowego organizmu. By o nie zadbać, sięgamy m.in. po probiotyki, czyli pożyteczne bakterie. Jednak ich działanie możemy wzmocnić, dając im to, co mali pomocnicy lubią najbardziej.

Probiotyk – hasło znane większości z nas. To żywe mikroorganizmy, które w odpowiedniej dawce mają korzystny wpływ na organizm (to głównie bakterie kwasu mlekowego). Przypisuje się im mnóstwo pozytywnych właściwości, których źródłem jest przede wszystkim polepszenie mikroflory człowieka. Działają szeroko: wspomagają trawienie, zwalczają chorobotwórcze drobnoustroje i grzyby, a nawet leczą próchnicę. Ułatwiają leczenie alergii i poprawiają skuteczność naszego systemu obronnego, do tego dzięki nim składniki mineralne i witaminy łatwiej się wchłaniają z przewodu pokarmowego. Probiotyki do tego same produkują witaminy! M.in. te z grupy B i kwas foliowy. Wytwarzają enzymy i koenzymy. Częściowo chronią organizm przed toksynami, takimi jak amoniak. Co bardzo ważne, obniżają zawartość we krwi złych frakcji cholesterolu. I na koniec – działają przeciwnowotworowo. A to tylko część ich superzdrowych właściwości.

małgorzata ponikowska

Jednak jak każdy żywy organizm, probiotyki potrzebują jedzenia, energii do działania – i temu służą prebiotyki. Są to związki będące dla pożytecznych bakterii pożywką, dzięki której mogą się namnażać, rosnąć w siłę, po prostu zdziałać więcej. Najpopularniejsze prebiotyki? Znamy je wszyscy. Najlepiej poznane to inulina i fruktooligosacharydy (FOS). Inulinę znajdziemy w wielu owocach i warzywach, głównie w takich roślinach jak czosnek, cebula, por, karczochy, cykoria, topinambur, szparagi czy mniszek lekarski. Jeśli szukamy fruktooligosacharydów, sięgnijmy dodatkowo po pomidory i banany, a także miód.

Czy może być coś lepszego dla naszych jelit od probiotyku lub prebiotyku? Tak. Synbiotyk. To połączenie probiotyku i prebiotyku. Badania potwierdzają, że synbiotyki są pożyteczne w wielu aspektach – zwiększają ilość immunoglobulin A w jelitach, przez co poprawiają odporność organizmu, wspomagają walkę z rakiem, zmniejszają szkodliwe składniki mikroflory i jednocześnie namnażają pożyteczne bakterie, obniżają ciśnienie krwi i cholesterol. Według badań poprawiają również wchłanianie wapnia, magnezu i fosforu.

Synbiotyk – jak zrobić?

Sami możemy skomponować synbiotyczne posiłki. To np.:

Jogurt/kefir + miód

Rośliny strączkowe + kiszonki

Jogurt/kefir + czosnek

Ser feta + cebula

Jogurt + płatki owsiane

Marynowana cebula, marynowany czosnek

Ziemniaki + zsiadłe mleko

Synbiotycznych zestawień jest wiele, więc tym bardziej codziennie powinny pojawiać się na naszych talerzach. Tu nasza wyobraźnia może poszaleć. Na ile tylko kubki smakowe pozwolą…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przetrząsać sklepowe półki w poszukiwaniu greckiego jogurtu? A może nie różni się od tego zwykłego?

Kiszona kapusta - kto powinien ją jeść?

Kiszona kapusta naprawdę jest taka zdrowa? To warto o niej wiedzieć

Wiesz, że twój nos ma własny mikrobiom? Naukowcy wiedzą o nim coraz więcej

Wiesz, że twój nos ma własny mikrobiom? Naukowcy wiedzą o nim coraz więcej

Chcesz mieć zdrowe jelita? Siedem rzeczy o których musisz pamiętać

Chcesz mieć zdrowe jelita? Siedem rzeczy o których musisz pamiętać

Miód zdrowszy niż cukier?

Miód zdrowszy niż cukier? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Topinambur – jakie ma właściwości, jak go jeść i jak smakuje

Topinambur – jakie ma właściwości, jak go jeść i jak smakuje

Probiotyki w ciąży / istock

Probiotyki w ciąży. Brać czy nie? Dietetyczka kliniczna odpowiada

Dieta na trądzik / pexels

Czym powodowane są problemy z trądzikiem? Dietetyczka Paulina Ihnatowicz ma dla nas odpowiedź

Skąd się bierze miód?

Jak pszczoły robią miód? Produkcja miodu sztucznego i pitnego.

Tabletki

Probiotyki. Najważniejsze zasady w wyborze, przyjmowaniu i przechowywaniu. Tłumaczy farmaceutka

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

Miód

Przepis na miód z mniszka lekarskiego. Naturalny, bez cukru i pyszny!

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszonki idealne na wzmocnienie odporności. Poznaj korzyści płynące z jedzenia kiszonych warzyw

Pascha kokosowo-miodowa

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu

Napoje i leki, których nie powinno się łączyć oraz takie, które warto

Napoje i leki, których nie powinno się łączyć oraz takie, które warto. Sprawdź, czy nie popełniasz błędu!

Podwyższenie ciśnienie od temperatury w domu. Jak to się dzieje?

Probiotyki – czy mogą wpływać na naszą psychikę? Wyjaśnia psychiatra Joanna Adamiak

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

Zakażenie pochwy – czy są na to skuteczne i bezpieczne domowe sposoby?

Przepis na rozgrzewający napój imbirowy dla poprawy odporności

Zdrowe chrupacze telewizyjne

Wieczór z filmami? Polecamy zdrowe przekąski do pochrupania

Kiszone buraki. I moc jest z wami!

Urszula Gacek i jej Octovnia / Octovnia

Była ambasadorką Polski i konsulem generalnym RP w Nowym Jorku. Urszula Gacek dzisiaj warzy żywe (i bardzo zdrowe!) octy

Stosowanie probiotyków / istock

Kiedy przyjmować probiotyk – przed czy po jedzeniu? Internistka odpowiada

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

czereśnie

Zjadłaś robaczywe czereśnie i zastanawiasz się, czy to mogło ci zaszkodzić? Sprawdź, co mówi dietetyczka w tej sprawie

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?