Przejdź do treści

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Wiele przepłakałam, bo straciłam najważniejszą część wyglądu każdej kobiety. Teraz wiem, że nie jestem z tego powodu gorsza”. Kobiety pokazują, że mimo łysienia czują się atrakcyjne
Zdrowy obiad za dychę
Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!
3 problemy ze skórą głowy
Bulion, sałatka, a może stir-fry? Algożercy, szykujcie się na ucztę!
Raw bars - zdrowe mrożone batony
Raw bars – zdrowe mrożone batony

Zdrowe jelita to podstawa funkcjonowania zdrowego organizmu. By o nie zadbać, sięgamy m.in. po probiotyki, czyli pożyteczne bakterie. Jednak ich działanie możemy wzmocnić, dając im to, co mali pomocnicy lubią najbardziej.

Probiotyk – hasło znane większości z nas. To żywe mikroorganizmy, które w odpowiedniej dawce mają korzystny wpływ na organizm (to głównie bakterie kwasu mlekowego). Przypisuje się im mnóstwo pozytywnych właściwości, których źródłem jest przede wszystkim polepszenie mikroflory człowieka. Działają szeroko: wspomagają trawienie, zwalczają chorobotwórcze drobnoustroje i grzyby, a nawet leczą próchnicę. Ułatwiają leczenie alergii i poprawiają skuteczność naszego systemu obronnego, do tego dzięki nim składniki mineralne i witaminy łatwiej się wchłaniają z przewodu pokarmowego. Probiotyki do tego same produkują witaminy! M.in. te z grupy B i kwas foliowy. Wytwarzają enzymy i koenzymy. Częściowo chronią organizm przed toksynami, takimi jak amoniak. Co bardzo ważne, obniżają zawartość we krwi złych frakcji cholesterolu. I na koniec – działają przeciwnowotworowo. A to tylko część ich superzdrowych właściwości.

małgorzata ponikowska

Jednak jak każdy żywy organizm, probiotyki potrzebują jedzenia, energii do działania – i temu służą prebiotyki. Są to związki będące dla pożytecznych bakterii pożywką, dzięki której mogą się namnażać, rosnąć w siłę, po prostu zdziałać więcej. Najpopularniejsze prebiotyki? Znamy je wszyscy. Najlepiej poznane to inulina i fruktooligosacharydy (FOS). Inulinę znajdziemy w wielu owocach i warzywach, głównie w takich roślinach jak czosnek, cebula, por, karczochy, cykoria, topinambur, szparagi czy mniszek lekarski. Jeśli szukamy fruktooligosacharydów, sięgnijmy dodatkowo po pomidory i banany, a także miód.

Czy może być coś lepszego dla naszych jelit od probiotyku lub prebiotyku? Tak. Synbiotyk. To połączenie probiotyku i prebiotyku. Badania potwierdzają, że synbiotyki są pożyteczne w wielu aspektach – zwiększają ilość immunoglobulin A w jelitach, przez co poprawiają odporność organizmu, wspomagają walkę z rakiem, zmniejszają szkodliwe składniki mikroflory i jednocześnie namnażają pożyteczne bakterie, obniżają ciśnienie krwi i cholesterol. Według badań poprawiają również wchłanianie wapnia, magnezu i fosforu.

Synbiotyk – jak zrobić?

Sami możemy skomponować synbiotyczne posiłki. To np.:

Jogurt/kefir + miód

Rośliny strączkowe + kiszonki

Jogurt/kefir + czosnek

Ser feta + cebula

Jogurt + płatki owsiane

Marynowana cebula, marynowany czosnek

Ziemniaki + zsiadłe mleko

Synbiotycznych zestawień jest wiele, więc tym bardziej codziennie powinny pojawiać się na naszych talerzach. Tu nasza wyobraźnia może poszaleć. Na ile tylko kubki smakowe pozwolą…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chcesz mieć zdrową skórę? Utrzymuj stabilny poziom cukru. Radzi autorka bloga Natura Pod Lupą

Kombucza – stwórz sobie własny probiotyk

probiotyki

Jeśli łykasz antybiotyk, to tylko razem z probiotykiem. Farmaceutka Zofia Winczewska wyjaśnia, dlaczego to takie ważne

https://www.istockphoto.com

Czy antybiotyk obniża odporność dziecka? Wyjaśnia lekarka Joanna Matysiak

Fot. Pexels.com

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy. Wiesz o nim wszystko?

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

Pokochaj kiszonki! W nagrodę dostaniesz naturalny probiotyk

5 powodów, dla których warto jeść jogurt

Jogurt jest super. Poznaj kilka korzyści płynących z jedzenia jogurtu

Skąd się bierze miód?

Skąd się bierze miód? Produkcja tego niezwykłego nektaru jest naprawdę fascynująca

Co zyskasz dzięki probiotykom? Sprawdź ich zaskakujące zalety

Pascha kokosowo-miodowa

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

małgorzata ponikowska

„Porównać to można do samochodów: rodzaj bakterii, np. Lactobacillus to taka marka – Mercedes”. O tym, czy kefir to naturalny probiotyk, tłumaczy lekarka Małgorzata Ponikowska

Dziewczyna z bólem gardła

Boli cię gardło? Zobacz, co warto dzisiaj zjeść na obiad

Domowe sezamki

Przepis na domowe sezamki. To prostsze niż myślisz

Przepis na rozgrzewający napój imbirowy dla poprawy odporności

Pieczone warzywa w trzech odsłonach. Idealne na zimę!

Kiszone buraki. I moc jest z wami!

Zdrowe chrupacze telewizyjne

Wieczór z filmami? Polecamy zdrowe przekąski do pochrupania

Chcesz popracować nad swoją odpornością? Tym możesz się wesprzeć!

Napoje i leki, których nie powinno się łączyć oraz takie, które warto

Jak obchodzić się z miodem

Miód – jak wybrać prawdziwy?

Miód – jak wybrać prawdziwy?