Przejdź do treści

Body positive, czyli dlaczego nie musisz kochać swojego ciała, aby dobrze się w nim czuć?

Instagram.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z pączkami
Co zrobić, żeby pokonać ochotę na słodycze? Wyjaśnia dietetyczka
Czego w seksie potrzebuje mężczyzna? Odpowiada edukatorka seksualna Małgorzata Iwanek
Czego w seksie potrzebuje mężczyzna? Odpowiada edukatorka seksualna Małgorzata Iwanek
Niedrożność nosa u dzieci i dorosłych – objawy, przyczyny
szalik zamiast maseczki? Lekarz: to nie jest dobry pomysł
„Maseczka nie jest częścią garderoby!”. Lekarz Aleksander Biesiada o zastępowaniu szalikiem maseczek
Kobieta wystawia twarz do słońca
Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Zdominował Instagram, zapoczątkował mikro rewolucję w świecie mody, złamał stereotypy i stanął w opozycji do kultu nierealnego kanonu piękna. Nie jest promocją otyłości ani samouwielbieniem czy ślepą fascynacją sobą. Ruch body positive to nurt, który lansuje modę na akceptację własnego ciała. Jak żyć w zgodzie ze sobą i jakie korzyści płyną z przyjaźni ze swoim ciałem – radzi psycholog, Karina Milan-Szymańska.

Motto ruchu body positive brzmi: „Wszystkie ciała są dobre: i te szczupłe, w pocie czoła wypracowane na siłowni, i pełniejsze, z cellulitem, fałdkami na brzuchu czy rozstępami”. Piękno tkwi w różnorodności i normalności. Body positive to bycie życzliwym dla swojego ciała, dla siebie i dla innych. To przyzwolenie sobie i innym na korzystanie z życia bez względu na to, w jakim ciele przyszło nam to robić. To akceptowanie ciał takimi, jakie są oraz codzienne uczenie się szanowania ich.

Nie musisz kochać, zaakceptuj

W body positive nie chodzi o to, by wyglądać w określony sposób. Nie chodzi o metamorfozę, o publikowanie zdjęć przed i po, o dzielenie się historią, jak tego dokonałyśmy. Nie chodzi o zmianę, ale o praktykowanie akceptacji. W body positive chodzi o ciężką pracę, którą należy włożyć w życie w zgodzie ze swoim ciałem niezależnie od wieku, doświadczeń i zmian z nich wynikających. Zmieniamy się każdego dnia. Za pięć lat możesz wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Po ciąży twoje ciało będzie wyglądało zupełnie inaczej niż przed. Nie zakochuj się w jednej wersji siebie, bo ona nie jest ci dana na zawsze, a jeśli będziesz próbowała ją zatrzymać, to twoje życie będzie zdominowane przez walkę z naturalnymi oznakami starzenia się. Chcesz tego? Miłość do ciała nie jest konieczna, więcej dobrego zrobisz, jeśli je zaakceptujesz i uszanujesz. Możesz zhakować rzeczywistość i przyswoić kilka trików, które ułatwią ci proces akceptacji.

Nie obserwuj osób, które sprawiają, że odczuwasz potrzebę zmiany swojego ciała

Media społecznościowe są zarówno źródłem inspiracji jak i kompleksów związanych z wyglądem. Badania pokazują, że korzystanie z nich może zmienić sposób, w jaki postrzegamy siebie i swoje ciała. Zatem, jeśli czujesz, że po przeskrolowaniu zdjęć jakiejś użytkowniczki, zaczynasz źle myśleć o swoim ciele – przestań ją obserwować. Nie śledź na Instagramie kobiet, które wrzucają zdjęcia przed i po, ponieważ tego typu zestawienia mają na celu porównywanie jednego rozmiaru do drugiego i jednocześnie wartościowanie, że ten o 15 kg mniejszy jest lepszy.

– Żyjąc w zgodzie ze swoją fizycznością, akceptując ją, rozwijamy w sobie życzliwość do samego siebie – podkreśla psycholog, Karina Milan-Szymańska.

Zacznij obserwować profile, które skupiają się na różnorodności

Zamiast katować się profilami dziewczyn, po których oglądaniu czujesz, że spada ci samoocena, zajrzyj na te, które przedstawiają bardziej różnorodne sylwetki. Trend na body positive silnie zakorzenił się w mediach społecznościowych. Nietrudno o profile, które skupiają się na ciałopozytywności.

View this post on Instagram

@dior baby💋

A post shared by A S H L E Y G R A H A M (@ashleygraham) on

Ashley Graham, Iskra Lawrence, Tess Holiday, Amy Schumer – to tylko kilka profili instagramowych, które warto dodać do obserwowanych. Wszystkie otwarcie mówią o swoich niedoskonałościach i pokazują je na zdjęciach. Dbają o swoje ciała, ćwiczą, ale zamiast tuszowania krągłych bioder czy ud, wybierają prawdę i naturalność.

Nie brakuje również polskich profili dziewczyn, które traktują o akceptacji swojego ciała: Ciałopozytyw, Dobre Ciało, Body Hair Movement (włosopozytywne konto), Aleksandra Domańska, Katarzyna Nosowska, Ewa Zakrzewska, Zosia Zborowska.

W wyniku pozytywnego kultu ciała powstało wiele hasztagów, które warto prześledzić, by zobaczyć skalę ciałopozytywności: #IWokeUpLikeThis, #EffYourBeautyStandards, #HonorMyCurves, #CelebrateMySize, #GoldenConfidence i #ImNoModelEither.

Nie próbuj zmieniać swojego ciała na siłę

Psycholog, Karina Milan-Szymańska podkreśla, że w obecnych czasach ciało zaczęło być traktowane jako narzędzie. – Jego odpowiednie potraktowanie ma nam zapewnić szereg korzyści od zdrowia i urody po zdobycie przywilejów takich jak lepsze stanowisko pracy, akceptacja społeczna czy podziw. To niestety powoduje, że emocjonalnie dystansujemy się od swojego ciała – wyjaśnia psycholożka.

Jeżeli nasze treningi będą motywowane chęcią dorównania wyglądem innym dziewczynom, szybko postawimy sobie wymagania i zaczniemy forsować nasze ciała wyczerpującymi treningami i restrykcyjnymi dietami. Tym samym będziemy ignorować sygnały, które wysyła nam organizm, czyli zaczniemy zaniedbywać nasze zdrowie.

– Odcinając się mentalnie zyskujemy większą łatwość w przekraczaniu własnych granic, w zadawaniu sobie często fizycznego, ale i psychicznego bólu. Brakuje nam współczucia i troski dla samego siebie.  – wyjaśnia psycholog.

Zanim udasz się na trening, postaw sobie pytanie, po co to robisz: żeby poprawić kondycję czy idziesz tam, bo czujesz, że musisz, a nie chcesz? Czujesz wewnętrzną potrzebę czy presję?

Danuta Stenka na premierze nowego wydania książki "Flirtując z życiem"

Nie rozpamiętuj, tylko zatroszcz się o swoje ciało

Jeśli przestaniesz tracić czas na zamartwianie się o to, jak wyglądałaś 5 lat temu albo jakbyś wyglądała po zgubieniu 10 kg, zaczniesz skupiać się na byciu tu i teraz, i czerpaniu radości z teraźniejszości. Porzuć kontrolę nad swoim ciałem i doceń to, co masz w tej chwili. Zadbaj o siebie, zrób swojemu ciału przyjemność.

– Umiejętność okazania sobie wsparcia, życzliwego zrozumienia czy współczucia jest źródłem odporności psychicznej. Rozumienie i umiejętne czytanie sygnałów z ciała może być dla nas ogromnym wsparciem. Jeśli znamy siebie, swoje fizyczne reakcje i traktujemy swoje ciało z życzliwością – tak jak swojego dobrego przyjaciela, to reagujemy na jego potrzeby – wyjaśnia psycholog.

Dzięki temu – zdaniem psycholog – gdy coś boli, nie zaniedbujemy tego, a udajemy się do specjalisty. – Gdy sięgamy po jedzenie, wybieramy takie, które jest dla nas najlepsze. Gdy czujemy zmęczenie czy skołowanie, pozwalamy sobie na relaks i odpoczynek. I co ważne, gdy czujemy, że ktoś przekracza nasze granice, rani nas, chronimy się przed złym wpływem – dodaje.

Nie musisz lubić każdej części swojego ciała

Pamiętaj, że nie musisz lubić każdej części swojego ciała, bo to może wydawać się bardzo odległe i nierealne. Z podobnego założenia wychodzi Kaja Szulczewska, założycielka profilu Ciałopozytyw.

– Wywieranie na sobie takiej presji to złudna droga. Ja np. nie uważam moich łydek z włosami za piękne, nawet może nie do końca je jeszcze akceptuję, ale uważam, że nie muszę wszystkiego w swoim ciele kochać, żeby czuć się z niego zadowolona. Należy powiedzieć sobie, że przecież są inne ważne rzeczy. Nie muszę być zachwycona całym moim ciałem i wszystkiego na 100 proc. akceptować, aby być spełniona i szczęśliwa. Takie odpuszczenie i wrzucenie na luz w tej gonitwie za kanonem i byciem idealną bardzo pomaga – wyjaśniła.

W rozmowie z Hello Zdrowie zdradziła, że praca nad własnymi kompleksami jest jednym ze sposobów na budowanie własnej akceptacji. – Zastanowienie się skąd one się wzięły i zobaczenie, że często to nie są nasze kompleksy, tylko naszych rodziców lub bliskich, którzy je na nas przerzucili. To praca psychologiczna, samodzielnie czasem ciężko jest to rozpracować – wyjaśniła.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Billie Eilish

Billie Eilish odpowiada na krytykę odnośnie swojej wagi: tak właśnie wyglądam

„To nie chodzi o plamy na skórze. Wszyscy jesteśmy czymś naznaczeni”. Niezwykła sesja fotograficzna kobiet z bielactwem

Emma Corrin pozuje na okładce magazynu z nieogolonymi pachami. "Mam nadzieję, że jesteśmy na dobrej drodze, aby owłosienie ciała u kobiet stało się normalne"

Emma Corrin pozuje na okładce magazynu z nieogolonymi pachami. „Mam nadzieję, że jesteśmy na dobrej drodze, aby owłosienie ciała u kobiet stało się normalne”

Gillian Anderson: Mogłabym siedzieć i martwić się, że moja skóra wygląda jak oprawiony kurczak. Ale to nie rzeczywistość. To walka z rzeczywistością

Ciałobrazy - Natalia Miedziak-Skonieczna

Natalia Miedziak-Skonieczna: „Potrzebujemy innych kobiet, bo one pokazują nam prawdę o nas”

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Aleksandra Żebrowska

Aleksandra Żebrowska pokazała swoje półnagie zdjęcie z okresu ciąży. „Nikt nie prosił o nie, ale wszyscy go potrzebowali”

Żarty z wyglądu kobiet

„Kiedy kobiety wychodzą na ulicę, nazywają nas ‘wieszakowymi pasztetami z wąsem’”. Paulina Zagórska o ocenianiu kompetencji kobiet po wyglądzie

Kaya Szulczewska

Kaya Szulczewska o hejcie za owłosione ciało: Ludzie wyzywają mnie od goryli i małp. Mówią, że przynoszę wstyd rodowi kobiet [WIDEO]

Kobiety w parku

Z rozstępami, cellulitem i zmarszczkami. Nadzy Islandczycy w ciałopozytywnej reklamie podbijają Internet!

Rumer Willis: „Nie” znaczy „nie”! Ale co, jeśli nie możesz odmówić?

Kaya Szulczewska

Kaya Szulczewska: Kobiety nie wiedzą, jak wyglądają piersi. Jest mnóstwo stereotypów na ich temat [WIDEO]

Drew Barrymore: Chrzanić operacje plastyczne! Wolałabym wyglądać jak stare, zramolałe psisko, niż tak się torturować

Karolina Cwalina-Stępniak

„Samoakceptacja nie ogranicza się jedynie do wyglądu” – mówi coach i mentorka Karolina Cwalina-Stępniak

Aktywistka o filmie, który otrzymała: Jestem człowiekiem, nie świnią. Dlaczego ludzie nie potrafią uszanować tego, że ktoś jest chudy, szczupły lub gruby?

“Przejmij kontrolę nad swoim ciałem, a przejmiesz kontrolę nad swoim życiem”. Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego hasło Ewy Chodakowskiej jest fatalne

Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego „motywujące” hasła Ewy Chodakowskiej są fatalne

„Pomyśl, zanim powiesz”. W ciałopozytywnej kampanii modelki plus size mówią o szacunku i akceptacji dla każdego człowieka

pokaz Versace, modelki plus size

Na pokazie Versace po raz pierwszy w historii wystąpiły modelki o niestandardowych wymiarach

Kaya Szulczewska / Instagram

„O, schudłaś, super!” – czy aby na pewno? Kayaszu o niepotrzebnych komplementach i fałszywej trosce

Lizzo, okładka Vogue

Lizzo pierwszą czarnoskórką kobietą plus size na okładce „Vogue’a”: „Nasz czas nadszedł!”

Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty fatshamingu

Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty o fatshaming

Dorośli stoją w szlafrokach

Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”

dziewczyna robiąca selfie

„Kanon piękna się zmienił, bo pewne cechy lepiej wyglądają na zdjęciach” – mówi dr n. med. Joanna Kuschill-Dziurda

"Mam dość tego, że w kółko wałkuje się temat wspierania i bronienia osób grubych kosztem ludzi chudych". Blogerka ma ważny apel do nas wszystkich

„Mam dość tego, że w kółko wałkuje się temat wspierania i bronienia osób grubych kosztem ludzi chudych”. Blogerka ma ważny apel do nas wszystkich

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?