Przejdź do treści

Chodzenie po schodach – dlaczego jest dobre dla zdrowia?

kobieta wchodzi po schodach
źródło: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta na treningu z hantelkami
Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy
Janusz Kozioł nie żyje. Jego głos zna każdy Polak
Wstążka symbolizująca hiv na dłoniach
Oto lista największych zagrożeń dla naszego zdrowia i życia. Myślisz, że ciebie nie dotyczy?
kobieta siedzi w metrze obok siedzenia w kształcie mężczyzny z widocznym penisem
Penis na siedzeniu w wagonie metra. Niech mężczyźni poczują to, czego doświadczają molestowane kobiety
Na pewno znasz jego głos. Lektor Janusz Kozioł potrzebuje pomocy. „Trwa walka o każdy oddech”

Chodzenie po schodach, to jedna z aktywności fizycznych, którą możemy bez specjalnego przygotowania wykonywać codziennie, idąc do pracy, czy na zakupy. Według badań lekarzy z American College of Cardiology czynność ta ma duże znaczenie w kontekście nowotworów oraz chorób układu krążenia.

Zdaniem lekarzy to, w jaki sposób pokonujemy schody, może dużo powiedzieć o naszym zdrowiu. Wystarczy przeprowadzić samodzielnie prosty test, polegający na wbiegnięciu na czwarte piętro. Osoba, która jest zdrowa, ten dystans powinna pokonać w mniej niż minutę. „Od wielu lat przed wykonaniem operacji, żeby upewnić się czy serce pacjenta wytrzyma zabieg, zadawaliśmy jedno pytanie, czy potrafi sam wejść po schodach, najlepiej żwawym krokiem”- tłumaczył dr Andrew Freeman w rozmowie z serwisem „Healthline”. Wyniki tak prostego testu mogą pokazać, jak pacjent szybko zregeneruje się po odbytej operacji. Jednak testu „schodowego” nie powinny robić osoby z artretyzmem czy problemami ortopedycznymi.

Kobieta trzyma się za nos

W przypadku łapania zadyszki związanej z chodzeniem po schodach, nie powinniśmy wpadać od  razu w panikę. Zdaniem dr Freemana jest ona korzystna, dlatego warto regularnie  ćwiczyć przynajmniej przez pół godziny, do momentu zadyszki. To wpłynie pozytywnie na organizm i jest drogą do dłuższego, zdrowszego życia.

Ćwiczenie fizyczne to po prostu jedna z lepszych kuracji, przy wielu schorzeniach. Często największą wagę mają nasze codziennie zachowania, które bagatelizujemy. Ważne jest to, jak ćwiczymy, co jemy, ile śpimy i czy się stresujemy” – podkreślił doktor.

Chodzenie po schodach wpływa nie tylko na układ krążenia, ale i na wzmacnianie mięśni, szczególnie tych pośladkowych, które nawet przy bieganiu nie są szczególnie aktywne. Dodatkowym atutem jest utrata wagi, jeśli tę czynność wykonujemy regularnie, dbając przy tym o zbilansowaną dietę.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Polskie nastolatki uważają się za grube. Badania pokazują co innego

Nie przesadzaj z imprezowaniem w weekend! A gdy jednak przesadzisz…

Produkty zawierające witaminę E

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. W jakich produktach się znajduje?

Kobieta na treningu z hantelkami

Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy

Kobieta w toalecie

Być może do tej pory źle robiłaś kupę. Sprawdź, gdzie popełniasz błąd

Janusz Kozioł nie żyje. Jego głos zna każdy Polak

Wstążka symbolizująca hiv na dłoniach

Oto lista największych zagrożeń dla naszego zdrowia i życia. Myślisz, że ciebie nie dotyczy?

mózg 3D

Tętniak mózgu – czym jest, jak się objawia, diagnozuje i leczy?

kobieta podczas zabiegu body wrappingu

Body wrapping – prosty sposób na jędrną skórę

lekarka badająca nos kobiety

Infekcja, alergia czy nadwrażliwość błony śluzowej? Wykonaj wymaz i dowiedz się, co jest przyczyną kataru

kobieta ze zmarszczkami

Zmarszczki – jak powstają i jakie są ich rodzaje? Czy można z nimi skutecznie walczyć?

kobieta ze zmianami skórnymi twarzy

Przebarwienia na twarzy – skąd się biorą i jak z nimi walczyć? Zasady profilaktyki