Przejdź do treści

Chodzenie po schodach – dlaczego jest dobre dla zdrowia?

kobieta wchodzi po schodach
źródło: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wzdęty brzuch. Skąd się bierze i jak się go pozbyć?
Joga hormonalna – sposób na równowagę
Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów
Trenerka pokazuje, jak ćwiczyć na piłce fitness. Leży na plecach na piłce, ręce trzyma pod głową
Ćwiczenia na piłce dla wzmocnienia mięśni i kręgosłupa
Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Chodzenie po schodach, to jedna z aktywności fizycznych, którą możemy bez specjalnego przygotowania wykonywać codziennie, idąc do pracy, czy na zakupy. Według badań lekarzy z American College of Cardiology czynność ta ma duże znaczenie w kontekście nowotworów oraz chorób układu krążenia.

Zdaniem lekarzy to, w jaki sposób pokonujemy schody, może dużo powiedzieć o naszym zdrowiu. Wystarczy przeprowadzić samodzielnie prosty test, polegający na wbiegnięciu na czwarte piętro. Osoba, która jest zdrowa, ten dystans powinna pokonać w mniej niż minutę. „Od wielu lat przed wykonaniem operacji, żeby upewnić się czy serce pacjenta wytrzyma zabieg, zadawaliśmy jedno pytanie, czy potrafi sam wejść po schodach, najlepiej żwawym krokiem”- tłumaczył dr Andrew Freeman w rozmowie z serwisem „Healthline”. Wyniki tak prostego testu mogą pokazać, jak pacjent szybko zregeneruje się po odbytej operacji. Jednak testu „schodowego” nie powinny robić osoby z artretyzmem czy problemami ortopedycznymi.

Kobieta trzyma się za nos

W przypadku łapania zadyszki związanej z chodzeniem po schodach, nie powinniśmy wpadać od  razu w panikę. Zdaniem dr Freemana jest ona korzystna, dlatego warto regularnie  ćwiczyć przynajmniej przez pół godziny, do momentu zadyszki. To wpłynie pozytywnie na organizm i jest drogą do dłuższego, zdrowszego życia.

Ćwiczenie fizyczne to po prostu jedna z lepszych kuracji, przy wielu schorzeniach. Często największą wagę mają nasze codziennie zachowania, które bagatelizujemy. Ważne jest to, jak ćwiczymy, co jemy, ile śpimy i czy się stresujemy” – podkreślił doktor.

Chodzenie po schodach wpływa nie tylko na układ krążenia, ale i na wzmacnianie mięśni, szczególnie tych pośladkowych, które nawet przy bieganiu nie są szczególnie aktywne. Dodatkowym atutem jest utrata wagi, jeśli tę czynność wykonujemy regularnie, dbając przy tym o zbilansowaną dietę.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

bieganie

Potrzebujesz recepty na dłuższe życie? Ruszaj się!

kobieta w lesie

Wybierz się po zdrowie do lasu!

5 rzeczy, które warto zrobić z dziećmi wiosną

Rodzinna majówka za pasem, a ty wciąż nie masz na nią planów? Oto 5 rzeczy, które warto zrobić z dziećmi wiosną

kobieta w białej kurtce biegnie szosą

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Polskie nastolatki uważają się za grube. Badania pokazują co innego

młoda kobieta siedzi i myśli

Dlaczego kobiecy organizm potrzebuje więcej snu niż męski? Poznaj 10 faktów o zdrowiu kobiet

Z nimi nie można nudzić się na szpitalnych korytarzach. Tańczący lekarze podbijają Instagram!

Trening siłowy bez wyjścia na siłownię? Ćwicz z kettlebells

Co kryje się za dodatkowymi kilogramami? Powstał projekt, który rzuca nowe światło na otyłość

młoda kobieta na basenie

Pływanie zawsze trendy. 7 powodów, by zapisać się na basen

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

jak schudnąć po ciąży

„Pociążowa oponka” nie zniknie od robienia brzuszków. Kasia Bigos krok po kroku wyjaśnia, jak schudnąć po ciąży

Nie bądź obojętny wobec przemocy – po prostu reaguj! Kampania przeciwko agresji wobec osób LGBT+

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

#youknowme

Kobiety walczą z całkowitym zakazem aborcji w Alabamie, opowiadając własne historie. Akcja #YouKnowMe

Oto jest Kasia Bigos

Kasia Bigos o swoich codziennych rytuałach

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Ćwiczenia na biust

Ćwicz z Kasią Bigos: ćwiczenia na biust

Kampania Primark

Modelka bez zęba w kampanii marki Primark. „Każda z nas powinna czuć się dobrze z samą sobą”

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Wzmacnianie przez rozciąganie. Postaw na gumę – to efektywne i w dodatku niedrogie akcesorium!

kobieta w łóżku

Odpowiednia ilość oraz stała pora snu jest najlepszym i najtańszym środkiem na stres. Oto 10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

„Menstruacja – dlaczego nie mówimy o niej wprost?” Pierwsza polska reklama, w której okres jest okresem a nie brokatowym pyłem między nogami