Przejdź do treści

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w ciąży
Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie
Pięć łyżeczek z róznymi rodzajami soli, sól rozsypana na blacie
9 sygnałów, że jesz za dużo soli

Jedzenie ma ogromny wpływ na to, jak się czujemy. Nieodpowiednia dieta negatywnie odbija się na samopoczuciu – jeśli odżywiasz się źle, to często możesz czuć się ociężała, senna, bez energii. Odpowiednia dieta podnosi poziom serotoniny, czyli hormonu szczęścia. 

Po które produkty sięgać, aby być zdrowym i szczęśliwym?

Dieta ma duży wpływ na nasze samopoczucie. Kiedy czujesz się źle i masz wahania nastroju, możesz sobie pomóc przy pomocy odpowiedniego jedzenia. Zdrowa dieta to także zdrowie całego organizmu.

 

3 jogurty naturalne i wiśnie. Wszystko położone na obrusie

Dzienna dawka witaminy D

Witamina D syntezowana jest przez nasz organizm ze słońca, dlatego ważne jest, aby codziennie przez przynajmniej 20 minut w godzinach największego nasłonecznienia wystawiać skórę na działanie promieni słonecznych. Problem jednak w tym, że w godzinach, kiedy nasłonecznienie jest największe, wiele osób spędza czas w pracy. W Polsce niedobory witaminy D nie są niczym dziwnym, nawet latem. Dlatego warto dostarczać ją także z jedzeniem – znajdziesz ją w jajkach, tłustych rybach, razowych płatkach.

Tryptofan – więcej serotoniny

Tryptofan jest aminokwasem, jednym ze składników serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Jeśli twoja dieta będzie uboga w składniki, które go zawierają, to możesz odczuwać pogorszenie humoru. Wprowadź do swojej codziennej diety soję, nabiał, tuńczyka, orzechy, pełnoziarniste produkty. Do prawidłowej syntezy tego aminokwasu twój organizm potrzebuje odpowiedniej dawki witaminy B6 – znajdziesz ją w roślinach strączkowych, brązowym ryżu i pełnoziarnistej pszenicy.

Żelazo i witamina B3

Jeśli często odczuwasz zmęczenie, to być może w twojej diecie brak odpowiedniej dawki witaminy B3 oraz żelaza. Są one bardzo ważne dla prawidłowego zużycia energii dostarczanej z pokarmem, a także do wytwarzania serotoniny. Indyk, ryby, jajka i nabiał, a także czerwone mięso – to dobre źródła tej witaminy i żelaza.

Zdrowe kwasy tłuszczowe

Kwasy tłuszczowe nie są zawsze złe – wiele kwasów tłuszczowych, takie jak omega-3, to bardzo ważny składnik zbilansowanej diety. Omega-3 są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu, więc koniecznie musisz zadbać o to, aby ich w twojej diecie nie zabrakło. Znajdziesz je w tłustych rybach, orzechach, nasionach lnu, słonecznika czy chia. Do sałatek czy ulubionego makaronu dorzuć łyżkę nasion lub orzechów – to prosty sposób na to, aby jeść więcej omega-3.

Flawonoidy – naturalne źródło młodości

Przeciwutleniacze powinny stać się stałym składnikiem twojej diety. Nie tylko spowalniają starzenie, ale mają też właściwości przeciwzapalne. Flawonoidy są jednymi z antyoksydantów, które znajdziesz w gorzkiej czekoladzie. Poza tym, że działają korzystnie na komórki, to dodatkowo poprawiają kondycję serca i pomagają obniżyć ciśnienie tętnicze. Wybieraj czekolady, które mają w składzie mało cukru i przynajmniej 70 proc. kakao.

Błonnik – sytość i dobre działanie na jelita

Błonnik znajdziesz w zbożach i produktach zbożowych. Najlepszym jego źródłem jest pełnoziarniste pieczywo, otręby czy płatki owsiane, a także warzywa. Błonnik pod wpływem wody pęcznieje w układzie pokarmowym i działa jak miotełka – pomaga w przesuwaniu się treści żołądkowej i usuwa złogi zalegające w jelitach. Do tego sprawia, że przez dłuższy czas czujesz się syta, jest więc doskonały dla osób na diecie.

Naturalne probiotyki

Jogurt, kefir czy maślanka – to źródła naturalnych probiotyków, które są doskonałe dla twojego ciała. Dlaczego warto sięgać po probiotyki? Ponieważ wpływają one pozytywnie na florę bakteryjną jelit. Odpowiednia flora bakteryjna to mniejsza chęć na słodycze i lepsze trawienie.

Suszone owoce

Zamiast słodyczy, wybierz suszone owoce, które są dla ciebie o wiele lepsze. Możesz jeść je jako przekąskę albo dodać do jogurtu czy owsianki. Które suszone owoce są najzdrowszym wyborem? Na pewno warto sięgnąć po suszone figi, które są źródłem żelaza, magnezu, wapnia i witamin z grupy B. Suszona żurawina z kolei to cenne źródło potasu i błonnika.

 

Źródło: bbcgoodfood

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chleb tostowy

Chleb tostowy – kalorie, skład. Czy chleb tostowy jest zdrowy?

Paluszki

Paluszki – kalorie, węglowodany. Czy paluszki są zdrowe?

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?