Przejdź do treści

Co można jeść karmiąc piersią? Dieta matki karmiącej

Kobieta siedzi i karmi dziecko piersią
Fot. JenkoAtaman/AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Unsplash
Ocet spirytusowy czy jabłkowy? Sprawdź, czym się od siebie różnią
Tort cytrusowo-szpinakowy
Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!
Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj
Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało
Czerniak – 8 rzeczy, których możesz o nim nie wiedzieć

Dieta przy karmieniu piersią jest bardzo ważna. Odpowiednio skomponowane posiłki, bogate w ważne dla matki i dziecka składniki odżywcze to podstawa rozwoju noworodka i niemowlaka. Wiele kobiet, szczególnie tych, które po raz pierwszy zostały mamami, nie wie, co można jeść, karmiąc piersią. Panuje powszechne przekonanie, że dieta przy karmieniu piersią powinna być restrykcyjna. To jeden z mitów, który należy obalić.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Dieta przy karmieniu piersią absolutnie nie powinna być restrykcyjna. Część mam, tworząc listę tego, co można jeść, karmiąc piersią noworodka, poddaje się przekonaniu, że z diety należy wyeliminować większość silnych alergenów. To jednak błąd, ponieważ w ten sposób odbiera się dziecku ważne składniki odżywcze. Dieta przy karmieniu piersią powinna być przede wszystkim bogata w składniki odżywcze, urozmaicona i lekkostrawna.

Karmienie piersią – co jeść w pierwszych tygodniach?

Dieta podczas karmienia piersią powinna być bardzo zróżnicowana i bogata we wszystkie składniki odżywcze. Diety restrykcyjne nie gwarantują, że uda się uchronić dziecko przed alergią. Ograniczanie przyjmowania niektórych produktów skutkować zaś może niedoborami minerałów, witamin i innych składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego rozwoju dziecka. Pamiętać także trzeba, że bilans kaloryczny diety matki karmiącej powinien być o 300–400 kcal większy niż dotychczasowej jej diety. Chodzi nie tylko o „jedzenie za dwoje”, lecz także umożliwienie organizmowi odpowiedniej regeneracji po porodzie.

Myślisz o dziecku?

Sprowadzić na świat nowe życie to nie lada wyczyn. Ciała przyszłych mam przechodzą szereg zmian, warto wtedy skupić się na sobie. Sprawdź jak może Cię wesprzeć WIMIN.

Sprawdź

Karmienie piersią – czego nie jeść?

Kawa a karmienie piersią – to jedno z częściej zadawanych przez karmiące mamy pytań. Odpowiedź jest natomiast dość prosta. Kawa podczas karmienia nie jest zabroniona, nie należy jej jednak nadużywać. Maksymalnie 2 filiżanki dziennie, raczej słabej aniżeli bardzo mocnej kawy, to dawka dozwolona podczas karmienia. W innym przypadku ryzykuje się niezdrowe pobudzenie tak matki, jak i dziecka, do którego organizmu przedostaje się około 1% kofeiny przyjmowanej przez mamę. Organizm noworodka i niemowlęcia nie potrafi jeszcze efektywnie usuwać kofeiny z organizmu, więc jej nadmiar może prowadzić m.in. do bólu brzucha. Słodycze a karmienie piersią to osobny temat, gdzie zalecenia są dużo bardziej restrykcyjne. Dieta przy karmieniu piersią powinna wykluczać sztucznie słodzone produkty, tak napoje gazowane, jak sztucznie dosładzane suszone owoce. Podobnie jest w przypadku dżemów i konfitur, najczęściej także sztucznie dosładzanych. Nie jest tak, że wszystkie słodycze są zabronione w diecie karmiącej. Powinny to być naturalne słodkości (raczej pochodzące z owoców, domowych konfitur i dżemów), aniżeli te ze sklepowych półek. Nie warto również korzystać w produktów typu „0 kalorii”, najczęściej zawierają one bowiem niebezpieczne dla zdrowia zamienniki cukru, takie jak aspartam. Tworząc listę, co można jeść karmiąc piersią noworodka, należy z niej wykreślić także:

  • produkty sztucznie przetworzone,
  • produkty chemicznie dosładzane,
  • produkty wzbogacane sztucznymi aromatami,
  • napoje gazowane,
  • słodkie jogurty owocowe,
  • sery topione.

Co można jeść karmiąc piersią – tabela

Dieta a karmienie piersią to wbrew pozorom nie aż tak trudne zagadnienie. Według zaleceń matka karmiąca powinna przyjmować dziennie:

  • 2–2,5 l wody,
  • 3–4 porcje produktów zbożowych,
  • 4–5 porcji owoców i warzyw,
  • 2 porcje produktów nabiałowych,
  • 1–2 porcje mięsa.

W diecie matki karmiącej powinny znaleźć się także ryby i jajka, nie powinno się ich jeść jednak częściej niż 2–3 razy w tygodniu. Jak widać z powyższego wykazu, podczas karmienia piersią można, a nawet trzeba jeść w bardzo zróżnicowany sposób. Szczególnie ważne na samym początku są produkty zbożowe, owoce oraz warzywa, a także umiarkowane ilości nabiału i mięsa.

Zobacz także

Truskawki a karmienie piersią. Co z tymi alergenami?

Dieta podczas karmienia piersią nie powinna być w żaden sposób restrykcyjna, chyba że mama jest alergikiem. W takiej sytuacji konieczne może się okazać wyeliminowanie niektórych produktów. Na pytania „banany a karmienie piersią”, „pomidory a karmienie piersią” jest tylko jedna odpowiedź. Jeśli owoce lub warzywa, o których mowa, nie wywołują skutków ubocznych u matki lub dziecka, należy je włączać do diety. Część mam rezygnuje z truskawek, pomidorów, jabłek i innych owoców oraz warzyw, ponieważ jest przekonana, że chroni w ten sposób dziecko przed alergią. Prawda jest natomiast taka, że nie ma to tak prostego przełożenia. Można w ten sposób natomiast pozbawić dziecko i siebie ważnych składników odżywczych. Nie należy stosować żadnej diety eliminacyjnej bez wskazań lekarskich.

Orzechy a karmienie piersią

Dieta podczas karmienia piersią nie powinna być restrykcyjna, nie może jednak być także ryzykowna. W przypadku gdy w rodzinie występowały przypadki alergii, szczególnie na silne i błyskawicznie działające alergeny, należy zasięgnąć konsultacji lekarskiej. Jest tak na przykład z orzechami. To bardzo cenne źródło witamin, minerałów i kwasów omega, natomiast to także silny alergen. Jeśli w bliskiej rodzinie diagnozowano przypadki silnej alergii na orzechy, warto skonsultować to z lekarzem pediatrą.

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

Facebook.com

„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie

kimjestdoula.pl

Joanna Kozakiewicz, doula: moja wizja szczęśliwego porodu i macierzyństwa może być zupełnie inna od wizji mojej klientki

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Po co ciężarnej foliany? Farmaceutka Zofia Winczewska wyjaśnia

kobieta ucząca się reanimacji

Reanimacja a resuscytacja. Jaka jest różnica? Jak je przeprowadzić?

alanis

Alanis Morissette opowiedziała o swojej depresji i poronieniach. Jej wyznanie wzrusza

dziewczyna słońce

Niedobór słońca w ciąży wpływa na rozwój dziecka? Naukowcy mają odpowiedź

https://www.instagram.com/alliupham/

Popularna trenerka fitness pokazała, jak wygląda jej brzuch po porodzie. Z tym samym problemem zmaga się wiele kobiet po ciąży

Katarzyna Burzyńska-Sychowicz

Katarzyna Burzyńska-Sychowicz urodziła. „Trochę wcześniej niż się spodziewałam”

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Znana blogerka pokazała swoje ciało po porodzie. Kosztowało ją to wiele odwagi

kobieta w ciąży pije kawę

„Poproszę kawę dla ciężarnej”, czyli kofeinowy dylemat kobiety w ciąży

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

cellulit

„Kilogramy łatwiej jest zredukować niż cellulit. Czasem schudnięcie nie wystarcza”. O tym, co łączy cellulit i dobre samopoczucie, mówi endokrynolog

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

Dlaczego nie ustępujemy miejsca ciężarnym kobietom? „Generalnie jestem mocno zaskoczona ludzką ignorancją, obojętnością i brakiem empatii” – pisze autorka bloga „Bieganizm”

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Małgorzata Rozenek-Majdan

Małgorzata Rozenek-Majdan: za każdym razem rozpoczynając procedurę in vitro, widzę to dziecko i projektuję nasze wspólne życie na nowo

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu