Przejdź do treści

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka
Instagram.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie
Nike
Kończy się świat, w którym nie podejmujemy trudnych tematów. Nowa kampania Nike walczy z depresją i próbami samobójczymi

Od dłuższego czasu obserwowałaś profile znanych trenerek, aż w końcu postanowiłaś wziąć udział w wyzwaniu, którego efektem miała być szczupła sylwetka, a przynajmniej wyraźny spadek kilogramów. Każdy powód, dla którego zdecydowałaś się zatroszczyć o swoją aktywność fizyczną, jest dobry. Pytanie tylko, czy wiesz, jak się za to właściwie zabrać. Fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk w swoim poście na Instagramie przestrzega przed porywaniem się na wyzwania treningowe bez wcześniejszego przygotowania. Jej zdaniem to krótka droga przez sport do kalectwa.

Magdalena Mikołajczyk jest absolwentką fizjoterapii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. Na swoim profilu na Instagramie chętnie dzieli się wiedzą zdobytą zarówno na studiach jak i podczas pracy w zawodzie. W najnowszym poście odniosła się do bezrefleksyjnego podążania za modą na bycie fit. Fizjoterapeutka przyznała, że sama trenuje z Ewą Chodakowską, wzięła udział w jej wyzwaniu #missionbeachbodyzchodakowska, ale nie dlatego że ma problemy z nadwagą. Ćwiczy, bo jak tłumaczy w dalszej części swojego wpisu, regularna aktywność fizyczna to dla niej nie tylko redukcja tkanki tłuszczowej, ale przede wszystkim „zdrowa głowa, naprawianie ciała po całym dniu pracy, dbanie o prawidłowe zakresy ruchu w ciele, regulacja wszystkich narządów wewnętrznych”.

Trening bez przygotowania – skutki

Podkreśliła jednak, że trening bez odpowiedniego przygotowania może skończyć się nie tylko kontuzją. Fizjoterapeutka wymieniła kilka skutków bezrefleksyjnego ćwiczenia. Zaliczyć do nich można m.in.

  • przeciążenia stawów i mięśni,
  • ograniczony zakres ruchu,
  • ból,
  • przyspieszenie zmian degeneracyjnych tkanek,
  • pogorszenie wydolności,
  • złe samopoczucie.

Do ćwiczeń ze znaną trenerką Magdalena Mikołajczyk przygotowywała się kilka dobrych miesięcy. „Wiedziałam, że moje ciało potrzebuje konkretnych ćwiczeń, bo jest za słabe i tylko narobię sobie biedy” – wyjaśniła.

View this post on Instagram

Przez sport do kalectwa. Zobacz do końca i napisz mi co o tym myślisz! Jakie jest Twoje zdanie???! 👀 Staram się codziennie ćwiczyć, żeby wprowadzić nawyk regularnej aktywność fizycznej (To już 11 dzień wyzwania 🥰) #missionbeachbodyzchodakowska Może teraz zastanawiasz no ale po co?Przecież nie mam nadwagi. Regularna aktywność fizyczna to: 🔹zdrowa głowa 🔹naprawianie ciała po całym dniu pracy 🔹dbanie o prawidłowe zakresy ruchu w ciele 🔹regulacja wszystkich narządów wewnętrznych Same kurczę pozytyw… ale Nie tylko, ponieważ… ćwicząc bez wiedzy od tak, popełniając błędy wygląda to raczej inaczej: 🔹przeciążenie stawów, mięśni 🔹ograniczony zakres ruchu 🔹pojawienie się bólu 🔹przyspieszenie zmian degeneracyjnych tkanek 🔹kontuzja 🔹pogorszenie wydolność 🔹złe samopoczucie Pamiętaj! Do ćwiczeń z @chodakowskaewa przygotowywałam się kilka dobrych miesięcy po kontuzji. Wiedziałam, że moje ciało potrzebuje konkretnych ćwiczeń, bo jest za słabe i tylko narobie sobie biedy. Czy było mi przykro? Tak! Jednak wiedziałam, że programy typu @tvbeactive są dla osób zdrowych! Osoba zdrowa to: – osoba bez zaburzeń biomechaniki -bez chorób ( otyłość to nie jest choroba?) -osoba, która ma prowidłowe zakresy ruchu w stawach – osoba, która nie ma dolegliwości bólowych. Tak to oznacza zdrowa osoba🗣! Jestem załamana tym jak ludzie bez sensownie podążają za modą bycia na siłę fit, nie słuchają swojego ciała. Chcą być fajni i biegają. Pytam się dlaczego w crossfit jest tyle kontuzji? Dlaczego nie ma zdrowych biegaczy? Przecież jesteśmy zaprogramowani do biegania! Także dbanie o piękną sykwetkę to nie jest debilne machanie nogą na macie! To wiele rzeczy, które trzeba mieć na uwadze. Stopniowe podejście do problemu. Pokorę. Chęć edukacji. Rozwój świadomości. Swoją indywidualność i potrzeby ciała. #zdrowie #świadomość #wiedza #odchudzanie #schudnew2019 #zdroweodchudzanie #zdrowakobieta #ciało #dbamozdrowie #aktywnie #zboże #bliskonatury #czasdlasiebie #mobility #trening #treningbiegacza #bieganiejestfajne #ćwiczświadomiezfizjo #fizjoterapeutka #pasja #wolnyczas #stretching #bodypositive #bodypositivity

A post shared by Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo) on

Wyzwania treningowe są dla zdrowych osób!

Fizjoterapeutka w swoim wpisie poruszyła również kolejny bardzo ważny temat, o którym rzadko mówi się na głos. Otóż plany treningowe proponowane przez znane trenerki są dla osób zdrowych. Co to znaczy?

„Osoba zdrowa to osoba bez zaburzeń biomechaniki i bez chorób, to osoba, która ma prawidłowe zakresy ruchu w stawach, nie ma dolegliwości bólowych” – wyjaśniła, wskazując, że otyłość również jest chorobą.

Ponadto przyznała, że jest załamana tym, jak wiele osób bezsensownie podąża za fit sylwetką, nie słuchając potrzeb swojego ciała. „Pytam się dlaczego w crossfit jest tyle kontuzji? Dlaczego nie ma zdrowych biegaczy? Przecież jesteśmy zaprogramowani do biegania!” – czytamy w jej wpisie. Mikołajczyk podkreśliła, że dbanie o szczupłą sylwetkę to coś więcej niż powtarzanie ćwiczeń za trenerką fitness.

„Dbanie o piękną sylwetkę to nie jest debilne machanie nogą na macie! To wiele rzeczy, które trzeba mieć na uwadze. Stopniowe podejście do problemu. Pokorę. Chęć edukacji. Rozwój świadomości. Swoją indywidualność i potrzeby ciała” – wyjaśniła.

To, że twoja koleżanka ćwiczy z tą czy inną trenerką, nie oznacza, że ty też możesz. Przed podjęciem jakiegokolwiek wyzwania treningowego udaj się do fizjoterapeuty. Pozwól mu ocenić możliwości twojego ciała. Posłuchaj, na jakie ćwiczenia możesz sobie pozwolić, a z których lepiej żebyś zrezygnowała. Nie katuj się na siłę, nie daj sobie wmówić, że jesteś słaba, bo nie możesz udźwignąć jakiejś serii ćwiczeń. Każda z nas jest inna – mamy różne sylwetki, różne predyspozycje, różny próg bólu i wreszcie różny stan zdrowia. Nie mierzmy się wszystkie jedną miarą!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Proste plecy – pomoże ci w tym ćwiczenie na równowagę. Tancerka Polskiego Baletu Narodowego pokazuje, jak je poprawnie wykonać

Aktywne pośladki to recepta na problemy z kręgosłupem. Polecamy kilka ćwiczeń

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

Hinterhaus Productions/Gettyimages

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

„Tancerz musi ocenić, czy jest na tyle silny i przygotowany, by zatańczyć 10 spektakli czy zakręcić 32 wymyślne piruety podczas jednej wariacji baletowej” – mówi Paulina Mira, fizjoterapeutka tancerzy klasycznych

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Jak NIE robić deski? Wyjaśnia trenerka, Kasia Bigos

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

Kasia Bigos trenerka

Trening z wykorzystaniem ściany. Propozycje ćwiczeń trenerki Kasi Bigos

Kasia Bigos trenerka

Hantle w dłoń – czas na wymodelowanie ramion

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk