Przejdź do treści

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka
Instagram.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z tuatuażami i kolczykami
Przekłuwanie uszu pistoletem. Nie rób sobie tego ani swojemu dziecku! Piercerka tłumaczy, dlaczego to jest zły pomysł
Ania Starmach / Purella
Ania Starmach o superfoods: Kraj pochodzenia jest gwarancją jakości. Jeśli produkty nie posiadają informacji o pochodzeniu surowca to znaczy, że są z Chin, a takich powinniśmy się wystrzegać
Owsianka w insulinooporności / istock
7 produktów, które warto spożywać w insulinooporności
Probiotyki – czy mogą wpływać na naszą psychikę? Wyjaśnia psychiatra Joanna Adamiak
Olej z czarnuszki i ziarno z czarnuszki na łyżeczce
Olej z czarnuszki pomoże przy problemach z zatokami i alergią? Wyjaśnia farmaceuta znany jako Pan Tabletka

Od dłuższego czasu obserwowałaś profile znanych trenerek, aż w końcu postanowiłaś wziąć udział w wyzwaniu, którego efektem miała być szczupła sylwetka, a przynajmniej wyraźny spadek kilogramów. Każdy powód, dla którego zdecydowałaś się zatroszczyć o swoją aktywność fizyczną, jest dobry. Pytanie tylko, czy wiesz, jak się za to właściwie zabrać. Fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk w swoim poście na Instagramie przestrzega przed porywaniem się na wyzwania treningowe bez wcześniejszego przygotowania. Jej zdaniem to krótka droga przez sport do kalectwa.

Magdalena Mikołajczyk jest absolwentką fizjoterapii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. Na swoim profilu na Instagramie chętnie dzieli się wiedzą zdobytą zarówno na studiach jak i podczas pracy w zawodzie. W najnowszym poście odniosła się do bezrefleksyjnego podążania za modą na bycie fit. Fizjoterapeutka przyznała, że sama trenuje z Ewą Chodakowską, wzięła udział w jej wyzwaniu #missionbeachbodyzchodakowska, ale nie dlatego że ma problemy z nadwagą. Ćwiczy, bo jak tłumaczy w dalszej części swojego wpisu, regularna aktywność fizyczna to dla niej nie tylko redukcja tkanki tłuszczowej, ale przede wszystkim „zdrowa głowa, naprawianie ciała po całym dniu pracy, dbanie o prawidłowe zakresy ruchu w ciele, regulacja wszystkich narządów wewnętrznych”.

Trening bez przygotowania – skutki

Podkreśliła jednak, że trening bez odpowiedniego przygotowania może skończyć się nie tylko kontuzją. Fizjoterapeutka wymieniła kilka skutków bezrefleksyjnego ćwiczenia. Zaliczyć do nich można m.in.

  • przeciążenia stawów i mięśni,
  • ograniczony zakres ruchu,
  • ból,
  • przyspieszenie zmian degeneracyjnych tkanek,
  • pogorszenie wydolności,
  • złe samopoczucie.

Do ćwiczeń ze znaną trenerką Magdalena Mikołajczyk przygotowywała się kilka dobrych miesięcy. „Wiedziałam, że moje ciało potrzebuje konkretnych ćwiczeń, bo jest za słabe i tylko narobię sobie biedy” – wyjaśniła.

View this post on Instagram

Przez sport do kalectwa. Zobacz do końca i napisz mi co o tym myślisz! Jakie jest Twoje zdanie???! 👀 Staram się codziennie ćwiczyć, żeby wprowadzić nawyk regularnej aktywność fizycznej (To już 11 dzień wyzwania 🥰) #missionbeachbodyzchodakowska Może teraz zastanawiasz no ale po co?Przecież nie mam nadwagi. Regularna aktywność fizyczna to: 🔹zdrowa głowa 🔹naprawianie ciała po całym dniu pracy 🔹dbanie o prawidłowe zakresy ruchu w ciele 🔹regulacja wszystkich narządów wewnętrznych Same kurczę pozytyw… ale Nie tylko, ponieważ… ćwicząc bez wiedzy od tak, popełniając błędy wygląda to raczej inaczej: 🔹przeciążenie stawów, mięśni 🔹ograniczony zakres ruchu 🔹pojawienie się bólu 🔹przyspieszenie zmian degeneracyjnych tkanek 🔹kontuzja 🔹pogorszenie wydolność 🔹złe samopoczucie Pamiętaj! Do ćwiczeń z @chodakowskaewa przygotowywałam się kilka dobrych miesięcy po kontuzji. Wiedziałam, że moje ciało potrzebuje konkretnych ćwiczeń, bo jest za słabe i tylko narobie sobie biedy. Czy było mi przykro? Tak! Jednak wiedziałam, że programy typu @tvbeactive są dla osób zdrowych! Osoba zdrowa to: – osoba bez zaburzeń biomechaniki -bez chorób ( otyłość to nie jest choroba?) -osoba, która ma prowidłowe zakresy ruchu w stawach – osoba, która nie ma dolegliwości bólowych. Tak to oznacza zdrowa osoba🗣! Jestem załamana tym jak ludzie bez sensownie podążają za modą bycia na siłę fit, nie słuchają swojego ciała. Chcą być fajni i biegają. Pytam się dlaczego w crossfit jest tyle kontuzji? Dlaczego nie ma zdrowych biegaczy? Przecież jesteśmy zaprogramowani do biegania! Także dbanie o piękną sykwetkę to nie jest debilne machanie nogą na macie! To wiele rzeczy, które trzeba mieć na uwadze. Stopniowe podejście do problemu. Pokorę. Chęć edukacji. Rozwój świadomości. Swoją indywidualność i potrzeby ciała. #zdrowie #świadomość #wiedza #odchudzanie #schudnew2019 #zdroweodchudzanie #zdrowakobieta #ciało #dbamozdrowie #aktywnie #zboże #bliskonatury #czasdlasiebie #mobility #trening #treningbiegacza #bieganiejestfajne #ćwiczświadomiezfizjo #fizjoterapeutka #pasja #wolnyczas #stretching #bodypositive #bodypositivity

A post shared by Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo) on

Wyzwania treningowe są dla zdrowych osób!

Fizjoterapeutka w swoim wpisie poruszyła również kolejny bardzo ważny temat, o którym rzadko mówi się na głos. Otóż plany treningowe proponowane przez znane trenerki są dla osób zdrowych. Co to znaczy?

„Osoba zdrowa to osoba bez zaburzeń biomechaniki i bez chorób, to osoba, która ma prawidłowe zakresy ruchu w stawach, nie ma dolegliwości bólowych” – wyjaśniła, wskazując, że otyłość również jest chorobą.

Ponadto przyznała, że jest załamana tym, jak wiele osób bezsensownie podąża za fit sylwetką, nie słuchając potrzeb swojego ciała. „Pytam się dlaczego w crossfit jest tyle kontuzji? Dlaczego nie ma zdrowych biegaczy? Przecież jesteśmy zaprogramowani do biegania!” – czytamy w jej wpisie. Mikołajczyk podkreśliła, że dbanie o szczupłą sylwetkę to coś więcej niż powtarzanie ćwiczeń za trenerką fitness.

„Dbanie o piękną sylwetkę to nie jest debilne machanie nogą na macie! To wiele rzeczy, które trzeba mieć na uwadze. Stopniowe podejście do problemu. Pokorę. Chęć edukacji. Rozwój świadomości. Swoją indywidualność i potrzeby ciała” – wyjaśniła.

To, że twoja koleżanka ćwiczy z tą czy inną trenerką, nie oznacza, że ty też możesz. Przed podjęciem jakiegokolwiek wyzwania treningowego udaj się do fizjoterapeuty. Pozwól mu ocenić możliwości twojego ciała. Posłuchaj, na jakie ćwiczenia możesz sobie pozwolić, a z których lepiej żebyś zrezygnowała. Nie katuj się na siłę, nie daj sobie wmówić, że jesteś słaba, bo nie możesz udźwignąć jakiejś serii ćwiczeń. Każda z nas jest inna – mamy różne sylwetki, różne predyspozycje, różny próg bólu i wreszcie różny stan zdrowia. Nie mierzmy się wszystkie jedną miarą!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Częste oddawanie moczu / istock

Wydaje ci się, że oddajesz mocz częściej niż koleżanki? Sprawdź, czy to nie syndrom nadreaktywnego pęcherza

Brzuszki szkodzą / unsplash

Robienie brzuszków szkodzi! Gosia Włodarczyk tłumaczy, dlaczego to najgorsza opcja na wzmocnienie mięśni brzucha

Orgazm a mięśnie dna miednicy / istock

Mięśnie dna miednicy a orgazm. Czy wiesz co mają ze sobą wspólnego? Fizjoterapeutka wyjaśnia

Zastanawiasz się, czy skorzystać z pomocy trenera personalnego? Oto 5 argumentów „za”

Trening na mięśnie brzucha, czyli jak wypracować płaski i silny brzuch?

Ćwiczenia na siłowni / istock

Trening na siłowni może powodować wypadanie włosów? Co mówi trycholożka?

osteopatia

Osteopatia – co to jest? Czy osteopatia naprawdę działa?

Ręka i grejfrut

Pochwica – czym jest i jakie mity wokół niej narosły? Tłumaczy pani fizjotrener

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń. Oglądaj serial i chudnij!

Autorki profilu na Instagramie wyjogowane.pl

Ból karku – jak z nim walczyć? Radzą nauczycielki jogi

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

trening

Trening funkcjonalny – przyda ci się na pewno!

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Anna Lewandowska o trenowaniu mięśni brzucha w ciąży. Czy w ciąży można robić brzuszki?

Odkryte kostki zimą - jak szkodzą zdrowiu?

Odsłaniasz kostki zimą? Fizjoterapeuta ostrzega: ten błąd możesz przypłacić zdrowiem

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

ćwiczenie za sztangą

Ćwiczenia na pośladki ze sztangą. Zdziałają cuda!

kobieta w trakcie treningu

Interwały – postaw na Tabatę. Wystarczą 4 minuty ćwiczeń!

Bóle stawów – jak leczyć? Jak można wspomóc się dietą?

kobieta na siłowni

Siłownia. 6 sposobów, jak oswoić się z siłownią

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

bieganie

Pierogi kontra biegi

Jak przetrwać święta i nie przytyć?

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

8 sposobów na podniesienie libido

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?