Przejdź do treści

„Cukier to zguba i zło” alarmują eksperci z Czytamy Etykiety. Jak się przed nim ustrzec?

Pętla wisielcza z żelka
Cukier - jak sie przed nim ustrzec?/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Liposukcja kawitacyjna – co to, efekty, przeciwwskazania
Kobieta w laboratorium
Genetyczka o decyzji TK: w kilka godzin dorobek naukowy w dziedzinie genetyki (czyli diagnostyki prenatalnej) został zrównany z ziemią
Znasz to uczucie, kiedy oblewa cię fala wstydu? Psycholożka Anna Cyklińska wyjaśnia, jak możesz pracować z tą emocją
Kobieta
Medycy grzmią: nie możemy odgórnie zakładać, że każda pacjentka poradzi sobie z ciążą wysokiego ryzyka, traumą porodu chorego dziecka oraz dalszą heroiczną opieką nad nim
ciąża, powikłania, poronienie
„Chciałabym, żeby mamy chorych dzieci miały siłę je kochać i miały siłę, żeby żyć”. Położna o brakach systemu, który rodziców w trudnych przypadkach zostawia samych

Nie słodzisz, raz na jakiś czas zjesz batona lub wypijesz puszkę coli i myślisz, że cukier ci nie zagraża? „Cukier jest wszędzie” alarmują dietetycy z „Czytamy Etykiety” i wymieniają najważniejsze zasady, co zrobić, aby nie wpaść w cukrowe sidła i wybierać świadomie. 

To, że nadmiar cukru jest niezdrowy, wiedzą już chyba wszyscy, choć czasem trudno nam się oprzeć czekoladowej babeczce, która woła do nas ze sklepowej półki. Bardzo szybko można uzależnić się od cukrowych pyszności, jednak uważać musimy nie tylko przy słodyczach. Cukier obecnie stał się obowiązkowym składnikiem nieprawdopodobnej ilości produktów spożywczych.

Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje ograniczenie dziennego spożycia cukru do 6 łyżeczek (25 gram), co stanowi 5 proc. dziennego przydziału kalorycznego. Dotyczy to całkowitej zawartości cukru w diecie, wliczając w to nie tylko cukier w postaci słodyczy, ale także ten występujący w owocach, warzywach, dodatkach do jedzenia (np. sosy). Warto tutaj zaznaczyć, że już jedna puszka coli czy baton typu Mars przekraczają zalecaną, w szczególności dla dziecka, dzienną dawkę cukru.

Walkę z cukrem podjęli eksperci prowadzący bloga „Czytamy Etykiety”, starając się uświadamiać swoich odbiorców, jak być świadomym konsumentem. W ostatnim wpisie na swoim profilu na Instagramie wymienili w punktach podstawowe zasady, które warto przestrzegać, by zachować zdrowie.

„Czytamy etykiety”

„Czytamy etykiety” to serwis, którego właścicielką jest Agnieszka Pocztarska, absolwentka Wydziału Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie ze specjalizacją Żywienie Człowieka z Dietetyką.

Jak sama o sobie pisze: „Jestem takim samym konsumentem jak ty i na swoim przykładzie udowadniam, że można zmienić swoje nawyki żywieniowe, wybierać produkty z dobrym składem i dokonywać świadomych wyborów. Obserwuję i słucham czytelników serwisu i każdym działaniem staram się pomóc w codziennych decyzjach zakupowych naszych społeczności”.

„Wszyscy lubimy wiedzieć, co jemy i jak to jedzenie wpływa na nasz organizm. Niestety, nie każdy ma czas i wiedzę, aby móc dobrze wybrać. Dlatego my każdego dnia analizujemy etykiety i przyglądamy się z bliska składom produktów w polskich sklepach – dla WAS! Naszą wiedzą i doświadczeniem chcemy dzielić się z Wami, a jednocześnie ułatwiać codzienne wybory zakupowe” – czytamy na oficjalnej stronie.

Żywieniowcy są też aktywni w mediach społecznościowych, dzieląc się aktywnie swoją wiedzą. Ich profil na Instagramie obserwuje 186 tys. osób.

Cukrzyca jest chorobą przewlekła.

Cukier – co warto o nim wiedzieć?

Wiesz ile zjadasz dziennie cukru? Wydaje ci się, że skoro starasz się jeść zdrowo to pewnie ta wartość nie jest zbyt wysoka? Nic bardziej mylnego! Specjaliści z „Czytamy Etykiety” alarmują:

Co jest WAŻNE i co chciałabym, żeby było ZAPAMIĘTANE:
❌statystyczny Polak zjada miesięcznie ‼️3,5 kg ‼️ cukru miesięcznie (z czego 1kg to cukier dodawany z kawy/herbaty i na przykład ciast, a reszta jest z produktów kupowanych w sklepach). To jest przerażające.

❌Cukier to ZGUBA i ZŁO i prościej tego powiedzieć się nie da. Konsekwencje które czyhają, jeśli tego cukru spożywać będziemy zbyt wiele (a jest on WSZECHOBECNY) są bardzo groźne, a otyłość, próchnica czy cukrzyca typu II, to tylko niektóre z nich‼️

Jak ustrzec się przed cukrem?

Co zrobić, aby tego cukru spożywać mniej? Nie wystarczy wykreślić go z naszej listy zakupowej. Specjaliści wymieniają w swoim wpisie kilka ważnych zasad, o których należy pamiętać.

– Musicie być czujni, bo producenci stosują tak PERFIDNE sztuczki, że kupowanie produktów, przekształca się w walkę o zdrowie, którą można wygrać, a czytanie etykiet to jedna z naszych broni.

– Musicie zapamiętać, że cukier w składzie znajdziecie pod WIELOMA pojęciami – my doszukaliśmy się ponad 2️4 tych najpopularniejszych.

– Jest mnóstwo alternatywnych metod słodzenia, więc wsypanie cukru do ciasta lub posłodzenie herbaty białym cukrem, niech będzie w Waszym domu zabronione.

– Zdajcie sprawę sobie, jak nadmiar cukru wpływa na zachowanie naszych dzieci (ich nadpobudliwość, brak apetyt, bycie niespokojnym – to cechy uzależnienia).

– Cukier jest wszędzie, więc musimy być czujni podczas kupowania (dżemów, płatków śniadaniowych, jogurtów, gotowych dań, sosów, napojów, przypraw, pieczywa, produktów dla niemowląt itp).

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Czytamy etykiety (@czytamyetykiety)

Pod jakimi nazwami ukrywa się cukier?

Cukier skrywa się pod wieloma nazwami i często kupujemy artykuły nie wiedząc, że wybieramy źle. Jest on praktycznie we wszystkich produktach, nawet jeśli wydaje nam się tam niepotrzebny, np. w chlebie, sosach, mieszankach przypraw, musztardzie czy kabanosach. Podstawową zasadą jest więc czytanie etykiet. Na jakie nazwy warto zwrócić uwagę?

Cukier to także:

  • sacharoza/fruktoza/gluktoza/laktoza/maltoza
  • karmel
  • słód jęczmienny, syrop słodowy jęczmienny, ekstrakt słodu jęczmiennego
  • syrop glukozowo-fruktozowy, syrop glukozowy
  • syrop klonowy, z agawy, kukurydziany, daktylowy
  • miód
  • zagęszczony sok jabłkowy, winogronowy

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Małgorzata Akkus: Jestem wdzięczna za ziemniaki, pszenicę, margarynę i cukier. Dzięki nim przeżyliśmy po 89'

„Jestem wdzięczna za ziemniaki, pszenicę, margarynę i cukier”. Psychodietetyczka podkreśla, że to dzięki nim przeżyliśmy po 1989 roku

Jak prawidłowo wykonać krzywą cukrową? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka

Krzywa cukrowa (OTTG) – jak prawidłowo wykonać badanie? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka

Cukier trzcinowy zamiast białego?/iStockphoto

Cukier trzcinowy zamiast białego – to na pewno dobra zmiana? Odpowiada dietetyczka

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Podatek cukrowy od 2021 r. Co to znaczy dla każdego z nas (i dla naszego zdrowia)?

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Czy możesz mieć cukrzycę i o tym nie wiedzieć? Sygnały, na które warto zwrócić uwagę

Cukier uzależnia – objawy i sposoby walki z uzależnieniem

7 zaskakujących sygnałów, że jesz za dużo cukru

cukier

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

kostki cukru

Alternatywa dla cukru – słodzik, stewia i inne zamienniki cukru

Zamienniki cukru - sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Zamienniki cukru – sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Lubisz słodkie napoje? Mają negatywny wpływ na twoje zdrowie

Regeneracja wątroby – naukowcy znaleźli najlepszy sposób

Regeneracja wątroby – dieta, ile trwa. Co na wątrobę?

Nie możesz obejść się bez cukru? Wypróbuj jego zdrowsze zamienniki

Miód zdrowszy niż cukier?

Miód zdrowszy niż cukier? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Kontroluj cukier

Kontroluj cukier! Podpowiadamy, jakie produkty ci w tym pomogą

Słodycze powodują próchnicę?

Słodycze powodują próchnicę? Niekoniecznie. Tłumaczymy, co tak naprawdę za to odpowiada

Cukier waniliowy – czy na pewno jest z wanilii?

Cukier waniliowy – czy na pewno jest z wanilii?

Fruktoza - i jesz więcej

Fruktoza – i jesz więcej! Wyjaśniamy, jaki ma wpływ na organizm

Niekoniecznie Dietetycznie: „Jeśli odrzucasz syrop glukozowo-fruktozowy na rzecz cukru, to niepotrzebnie. Oba są siebie warte”

Cukier, który szkodzi wątrobie

Cukier, który szkodzi wątrobie

Aspartam w dżemach / istock

Aspartam – czego jeszcze o nim nie wiesz? O jego wadach i zaletach rozmawiamy z dietetyczką Zofią Suszką

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?