Przejdź do treści

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krowa za bramą
Hodowla zwierząt wyrządza większe szkody dla klimatu niż auta, podaje raport Greenpeace
Kobieta w ciąży
Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie

Ciągły pot? Kołatanie serca? Ogromne zmęczenie? Zamiast odpoczynku jeszcze większy stres? Jak przezwyciężyć swój lęk przed ćwiczeniami?

Aktywność fizyczna na wagę złota

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna jest potrzebna każdemu człowiekowi. Nie tylko wpływa na dobrą kondycję ciała, ale przekłada się przede wszystkim na psychikę. Sport, mimo że jest wyczerpujący, tak naprawdę relaksuje i odpręża. Ciało jest w pełni dotlenione, a więc odżywione i odmłodzone.

Dlaczego niektórzy tak źle znoszą wszelką aktywność fizyczną? Wiele osób wpada wręcz w ataki paniki, gdy zaczyna ćwiczyć. Według nich najlepszym sposobem byłoby nic nie robić. Niestety tak się nie da. Ćwiczenia to podstawa zdrowia psychicznego. Zobacz, jak przestać bać się sportu i z wielką chęcią zacząć ćwiczyć.

Kobieta ćwiczy

Znajdź główną przyczynę swojego lęku

Wiele osób czuje się źle podczas ćwiczeń, ponieważ nie potrafi opanować myśli dotyczących ciała. Wysiłek fizyczny powoduje szybkie pocenie się, wzmocnione bicie serca, podwyższone tętno i bardziej otwarte źrenice. Są to ewidentne oznaki tego, że organizm znajduje się w pełnej gotowości do ucieczki lub znajduje się w centrum zagrożenia. Takie objawy prowadzą do silnego niepokoju, a nawet ataków paniki, ponieważ osoba myśli, że jest w niebezpieczeństwie. Zastanów się, czy również masz w głowie podobne myśli podczas ćwiczeń.

Wiele lęków jest także związanych z pamięcią i zmysłami. Nasze ciała, podobnie jak mózg, zapamiętują określone bodźce. Jeśli w przeszłości spotkało cię coś, co spowodowało silne poty czy duszności, to podczas ćwiczeń te wspomnienia mogą wrócić. Z każdym kolejnym przebiegniętym metrem lub z następnym skłonem, twoje myśli mogą być napędzane przez złe wydarzenia z przeszłości, ponieważ ciało zachowuje się podobnie jak podczas ataku paniki.

Wszystko to za sprawą układu przedsionkowego, który znajduje się w uchu i mózgu. Pomaga on kontrolować i modulować ruch, a znajduje się tuż obok układu limbicznego. Ten układ wpływa na pamięć, uczenie się, reakcje emocjonalne oraz cały autonomiczny układ nerwowy. Przed kolejnym ćwiczeniem lub treningiem, zajrzyj głęboko w swoją psychikę i spróbuj odkryć źródło swoich lęków. Pomyśl, który moment w życiu mógł wpłynąć na to, że źle znosisz wysiłek fizyczny.

Nie bój się mało prawdopodobnych scenariuszy

Może zdarzyło ci się słyszeć, że ktoś z twoich znajomych lub bliskich dostał zawału podczas ćwiczeń? Taka sytuacja może rzeczywiście zniechęcać do aktywności. Jest to jednak błędne myślenie. Większe ryzyko zawału lub innych chorób serca jest podniesione przez zupełny brak wysiłku fizycznego. Każde ćwiczenie hartuje twoje serce oraz inne narządy. Być może ktoś wykonywał złe ćwiczenia, które miały negatywny wpływ na oddech i dlatego skończyło się zawałem. A może już wcześniej chorował? Jeśli martwisz się o stan swojego serca, pójdź do lekarza. Niech on zbada twój stan zdrowia i zaleci odpowiednie ćwiczenia, które nie będą nadwyrężać niektórych narządów.

Endorfiny a aktywność fizyczna. Endorfiny a śmiech.Endorfiny a czekolada

Skonsultuj się ze specjalistą

Jeśli nie potrafisz poradzić sobie z lękami lub znaleźć ich przyczyny, umów się ze specjalistą od zdrowia psychicznego. Razem będziecie w stanie dojść do pierwotnych źródeł paniki oraz znaleźć drogę do ich przezwyciężenia. Taki lekarz jest w stanie okazać wsparcie oraz dać cenne, indywidualne wskazówki oraz rady.

Ćwicz w towarzystwie

Jeśli nie stać cię na wizytę u lekarza lub nie możesz tyle czekać, spróbuj poćwiczyć z kimś bliskim. Może to być rodzina lub znajomy. Ważne, abyś czuła się w jej obecności komfortowo i w pełni jej ufała. Powiedz o swoich dolegliwościach i w razie ataku poproś o wsparcie. Możecie ćwiczyć wśród relaksującej muzyki, która pomoże się odprężyć.

Zmniejsz intensywność treningów

Dużym błędem osób bojących się wysiłku jest udowadnianie sobie za wszelką cenę, że można skończyć wyczerpujący trening. Niepotrzebne jest dodatkowe stresowanie się. Lepiej zacząć od wolnych ćwiczeń, takich jak joga, aby stopniowo przyzwyczajać się do zwiększonego tętna. Jeśli podczas takich sportów będziesz się czuć bezpiecznie, możesz stopniowo dołączać coraz cięższe ćwiczenia.

Nie ma się czego bać. Sport to zdrowie i radość. Wystarczy zmienić swoje myślenie i uwierzyć w swoje siły do przezwyciężania lęków.

 

Źródło: wellandgood

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Chcesz zadbać o jelita? 4 rzeczy, o których musisz pamiętać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?