Przejdź do treści

Cynk to niedoceniany pierwiastek, warto włączyć go do diety. W czym go szukać?

Cynk to niedoceniany pierwiastek, warto włączyć go do diety. W czym go szukać? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak zwracać się do osób trans i niebinarnych? Stowarzyszenie „Miłość nie wyklucza” wyjaśnia
Kiedy iść do psychiatry?
Kiedy iść do psychiatry? Lekarka podpowiada, co powinno zwrócić naszą uwagę u siebie i innych
Kobieta idzie do samolotu
Jak zadbać o wzrok w trakcie podróży samolotem?
Dieta zupowa, czyli jadłospis pełen zup. Czy warto ją stosować?
Zachorowań na grypę o połowę mniej niż w zeszłym roku. Pozytywny efekt uboczny koronawirusa?

Może się wydawać, że cynk to mało istotny pierwiastek. Nie mówi się o nim tak dużo, jak przykładowo o witaminie C, lecz rola, jaką odgrywa w naszym organizmie, okazuje się być niezwykle ważna.

Cynk na wagę złota

Cynk bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, gojeniu się ran oraz w syntezie białek. Zwiększa również płodność i pomaga uregulować miesiączkowanie. Niedobór tego pierwiastka zwiększa ryzyko zachorowań, pogorszenia pamięci, wywołuje uczucie znużenia oraz powoduje utratę smaku i węchu, a co za tym idzie – również apetytu.

Większość ludzi nie musi zbytnio martwić się niedoborem cynku, jednak są pewne grupy bardziej narażone od innych. Osoby z zaburzeniami trawienia, chorobami przewlekłymi, kobiety w ciąży lub karmiące piersią muszą szczególnie uważać. Dawka cynku, jakiej potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania, nie jest wysoka. Dorosłej kobiecie wystarczy około 8 miligramów tego pierwiastka dziennie. Bardziej problematyczną kwestią może się okazać źródło, z którego go pozyskujemy. Diety wegetariańska oraz wegańska są szczególnie problematyczne, gdyż cynk znajdujący się w żywności pochodzenia roślinnego trudniej wchłania się do naszego organizmu.

kobieta

Które produkty zawierają ten użyteczny pierwiastek?

  • Pestki dyni

Jeżeli poszukujesz roślinnego źródła cynku, to pestki dyni są dla ciebie idealne. Są one dosyć kaloryczne, gdyż 100 gramów zawiera 553 kcal, ale to jednocześnie prawie całe nasze dzienne zapotrzebowanie na cynk. 100 g pestek dyni ma w sobie 7,7 mg cynku.

  • Owsianka

Czego tu nie lubić w płatkach owsianych? Są niedrogie i bogate w błonnik, który wspomaga metabolizm oraz obniża ryzyko wystąpienia chorób serca. Pół szklanki płatków zawiera 1,3 mg cynku. Kolejny powód, dla którego warto dodać  owsiankę na stałe do naszego śniadaniowego jadłospisu.

  • Ostrygi

W 100 g zawierają aż 32 mg cynku. Jest to najwięcej, ile możemy znaleźć w jakimkolwiek pożywieniu. Na dodatek są bogate w witaminę B12, odpowiedzialną za prawidłową prace systemu nerwowego, metabolizm oraz zdrowe krwinki.

  • Krab

100 gramów gotowanego mięsa kraba zawiera około 8 mg cynku, czyli idealnie spełnia nasze dzienne zapotrzebowanie. Mięso kraba jest również źródłem białka, na dodatek niezbyt kalorycznym.

Dziewczyna pije zielony sok
  • Ciecierzyca

Jest to kolejne dobre źródło cynku pochodzenia roślinnego. Szklanka ciecierzycy nie dość, że zawiera 2,5 mg cynku, to jest również bogata w błonnik oraz białko. Wprowadzenie ciecierzycy na stałe do twojej diety pomoże ustabilizować poziom cukru we krwi, co zapobiega nagłym spadkom energii.

  • Jogurt grecki

Jogurt grecki jest smaczny i zdrowy. Jak się okazuje, możemy powiedzieć o nim kolejną dobrą rzecz – 200-gramowe opakowanie zawiera 1.5 mg cynku. Spełnia to 19 proc. naszego dziennego zapotrzebowania. To idealna przekąska między posiłkami.

  • Czarna fasola

To idealny dodatek do sałatek. Szklanka czarnej fasoli zawiera 2 mg cynku oraz innych ważnych dla nas składników takich jak: żelazo, fosfor, wapń oraz magnez, które odgrywają ważna rolę dla naszego zdrowia.

  • Orzechy nerkowca

Prażone czy zwykłe, 100 g tych smacznych orzechów zawiera 5,25 mg cynku. Są również źródłem zdrowych tłuszczy nienasyconych i spożywanie ich regularnie może obniżyć ciśnienie i zwiększyć poziom cholesterolu HDL, czyli tak zwanego „dobrego” cholesterolu.

Cynk jest źródłem wielu korzyści, ale – tak jak wszystko – w nadmiarze powoduje szereg nieprzyjemności. Skutki długotrwałego przyjmowania dużych dawek cynku to m.in. zmniejszenie stężenia cholesterolu HDL oraz osłabienie odpowiedzi immunologicznej naszego organizmu. Zbilansowana dieta to klucz do zdrowego i szczęśliwego życia, pamiętaj o tym.

 

Źródło: womenshealthmag

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak przyśpieszyć metabolizm?

Chcesz przyśpieszyć metabolizm? Dołącz do swojej diety ten produkt

Wzdęcia po seksie? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Tłuszcz i cholesterol naprawdę są takie groźne? Rozprawiamy się z mitami

10 kuchennych trików, które odmienią twoje życie. Znasz je wszystkie?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Podgrzewasz wszystko w mikrofalówce? Sprawdź, które produkty nie powinny do niej trafić

Dopiero co zjadłaś, a już czujesz się głodna? Oto możliwe przyczyny

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

kobieta w kuchni

„Smażony boczek odchudza, ziemniaki tuczą”. Psychodietetyczka rozprawia się z absurdami dietetycznymi

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sekret długowieczności? 5 wskazówek, które warto zapamiętać

Pijesz gazowaną wodę zamiast „zwykłej”? Sprawdź, jakie ma wady i zalety

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Nie wyobrażasz sobie lata bez grilla? Nie popełniaj tych błędów

Arbuz, pomarańcze i spółka. Jedzenie, które koniecznie musisz umyć

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Czy można mrozić masło? Jak się do tego zabrać?

Można schudnąć bez diety? Tak, jeśli zastosujesz się do tych wskazówek

Wolisz kawę od herbaty? Przeczytaj, zmienisz preferencje

Lubisz tajskie jedzenie? Sprawdź, czy twój organizm też je lubi

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?