Przejdź do treści

Bieganie na bosaka – mózg i stopy w euforii. O tym, czy chodzenie boso jest zdrowe, mówią fizjoterapeutka i podolożka

stopy
Paper Boat Creative/Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta w trakcie szczepienia
Powinniśmy znać kalendarz szczepień dla dorosłych!
Tabletki na stole spadają z góry
Jak odpowiednio brać antybiotyki? Insta Pediatra: jeśli nie będziemy tego dobrze robić, to antybiotyki przestaną być skuteczne, a my zostaniemy bez broni w walce z bakteriami
Trzy pomarańcze i nóż leżą na talerzy pokrytym ścierką
Nie jedz skórki z cytrusów! Może zawierać niebezpieczne substancje! Ostrzega Mama Chemik
Dr Michał Czapla / Instagram.com
Dr Michał Czapla: regularna aktywność fizyczna jest podstawą skutecznej profilaktyki chorób serca
Jedzenie słodyczy / istockphoto.com
Chcesz skończyć z jedzeniem słodyczy? Zadaj sobie kilka pytań, a odpowiedzi spisz na kartce. To sposób dietetyczki Darii Rybickiej

Letnia pogoda zachęca do tego, aby chodzić boso po trawie lub piasku. Entuzjaści zachwycają się poczuciem wolności i lekkości, jakie może przynieść chwilowe pozbycie się butów. Jedno jest pewne – to doskonały trening dla stóp. Zatem, bawiąc się z dzieckiem w parku, zrzuć klapki sobie i maluchowi, a napotkane nierówności pomogą w rozwoju mięśni, wzmocnią konstrukcję kostną i ukształtują zmysł równowagi, o czym przekonuje podolożka Danuta Bartołd. 

Nasze stopy są stworzone do chodzenia i biegania po miękkich, elastycznych powierzchniach, takich jak ziemia, piasek, trawa. Jeśli chodzimy wyłącznie po twardym podłożu – podłodze w domu, biurze, asfaltowym chodniku, a do tego przez cały dzień mamy buty czy kapcie, bardzo ograniczamy stopom zakres ruchu. A wtedy ich mięśnie i ścięgna nie pracują w pełnym zakresie. Nie rozciągając się, tracą elastyczność i są bardziej narażone na przeciążenia. A czasem wystarczy zrzucić buty i przejść się boso…

Chodzenie boso wzmacnia mięśnie i więzadła. Wpływa relaksująco na stopy, koryguje płaskostopie, odpręża i zapobiega bólom pleców. Chodząc boso możemy zbierać mnóstwo informacji o terenie po którym chodzimy, jego strukturze, temperaturze, składzie, nachyleniu, wilgotności. To sposób na dostarczenie organizmowi nowych bodźców, dzięki którym staje się silniejszy i odporniejszy.

Chodzenie boso okiem fizjoterapeuty

Chodzenie boso jest świetną metodą na relaks stóp. Szczególnie wskazane jest chodzenie po piachu, trawie czy ziemi. Oswobodzenie stóp z syntetycznych materiałów pozwala im „oddychać”. Piasek jest naturalnym peelingiem, który nie tylko wpłynie na skórę stóp, ale również pomoże rozluźnić mięśnie. Wpływa bardzo korzystnie na receptory znajdujące się na stopach. Regularne stymulowanie stóp redukuje stres, poprawia krążenie i samopoczucie, relaksuje i wpływa pozytywnie na pracę wielu organów w naszym ciele. Reguluje pracę układu nerwowego, poprawia sen i wspomaga układ odpornościowy. Chodzenie bosymi stopami w chłodnej morskiej wodzie nie tylko przynosi im ulgę i schłodzi je w czasie ciepłych dni, ale również świetnie hartuje. W ten sposób ciało przystosowuje się do zmiennej temperatury, dzięki czemu rzadziej choruje i wzmacnia się, budując odporność.

Przeciwnicy chodzenia na boso twierdzą, że jest to niebezpieczne – prowadzi do skaleczeń, przeziębień, grzybicy, odmrożeń. Jednak przy zachowaniu odpowiedniej uwagi i profilaktyki możemy temu zapobiec. Zauważmy, że chodząc boso, zwracamy większą uwagę na to, co mamy pod stopami. Mamy też lepsze czucie, gdyż stopy robią się wrażliwsze. Łatwiej więc zauważamy ostre przedmioty i unikamy ich. Profilaktyką przed grzybicą jest po prostu dokładne mycie, suszenie i wietrzenie. Jeśli nie dbamy o higienę stóp, zarazimy się grzybicą, nawet będąc w klapkach na basenie. A zmiana temperatur zwiększa odporność organizmu i świetnie go hartuje, co właśnie zapobiega przeziębieniom, a nie je powoduje.

napisała mgr fizjoterapii Izabela Chrabąszcz, na swoim profilu na Instagramie @fizjo.active

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

💎Chodzenie boso ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedno jest pewne – to doskonały trening dla stóp, które codziennie przenoszą nas z miejsca na miejsce, gdy robimy tysiące kroków dziennie. Przyznaj, że należy się im specjalne traktowanie! 💎Chodzenie boso jest świetną metodą na relaks stóp. Szczególnie wskazane jest chodzenie bosymi stopami po piachu, trawie czy ziemi. Oswobodzenie stóp z syntetycznych materiałów pozwala im „oddychać”. Piasek jest naturalnym peelingiem, który nie tylko wpłynie na skórę stóp, ale również pomoże rozluźnić mięśnie. 💎Chodzenie na boso wpływa bardzo korzystnie na receptory znajdujące się na stopach. Regularne stymulowanie stóp redukuje stres, poprawia krążenie i samopoczucie, relaksuje i wpływa pozytywnie na pracę wielu organów w naszym ciele. Reguluje pracę układu nerwowego, poprawia sen i wspomaga układ odpornościowy. 💎Chodzenie bosymi stopami w chłodnej morskiej wodzie nie tylko przynosi im ulgę i schłodzi je w czasie ciepłych dni, ale również świetnie hartuje. W ten sposób ciało przystosowuje się do zmiennej temperatury, dzięki czemu rzadziej choruje i wzmacnia się, budując odporność. 💎Przeciwnicy chodzenia na boso twierdzą, że jest to niebezpieczne – prowadzi do skaleczeń, przeziębień, grzybicy, odmrożeń. Jednak przy zachowaniu odpowiedniej uwagi i profilaktyki możemy temu zapobiec. Zauważmy, że chodząc boso, zwracamy większą uwagę na to, co mamy pod stopami. Mamy też lepsze czucie, gdyż stopy robią się wrażliwsze. 💎Łatwiej więc zauważamy ostre przedmioty i unikamy ich. Profilaktyką przed grzybicą jest po prostu dokładne mycie, suszenie i wietrzenie stóp. Jeśli nie dbamy o higienę stóp, zarazimy się grzybicą, nawet będąc w klapkach na basenie. A zmiana temperatur zwiększa odporność organizmu i świetnie go hartuj, co właśnie zapobiega przeziębieniom, a nie je powoduje. 💎Wykorzystaj więc letni czas i daj odpocząć stopom. Przypomnij sobie tę niezwykłą przyjemność chodzenia po trawie. Pozwól sobie na taką dziecinną beztroskę oraz swobodę i relaksuj się! 📌Więcej na blogu fizjoactive.eu #fizjo #fizjoterapia #fizjoświat #fizjoterapeutka #zdrowie #odpoczynek #relaks #boso #morze #plaża #lato #chodzenieboso

Post udostępniony przez Fizjo Active 💠 Częstochowa (@fizjo.active)

Kobieta siedząca przy biurku

Dzieci a chodzenie boso

 

Urszula Gruszka: Stopy dziecka są szczególnie delikatne, czy zaleca się im chodzenie boso?

Danuta Bartołd, podolog: Stopy dzieci robią wrażenie bardzo delikatnych, są jednak wystarczająco silne, by udźwignąć ciężar swojego ciała. Dla zdrowego rozwoju buty są więc zupełnie niepotrzebne, wręcz przeciwnie: przeszkadzają w rozwijaniu zmysłu dotyku i odruchu chwytania. Najlepiej jest, jeśli dzieci rozpoczynające naukę chodzenia mogły poruszać się boso, dzięki czemu odkrywają niejako nowe światy, szczególnie latem. Doświadczają tego, jaki w dotyku jest piasek, trawa czy żwir – podłoża o różnych temperaturach i innej wilgotności. Uczą się wyczuwać stopami różnice w strukturach podłoża. Napotykane nierówności pomagają w rozwoju mięśni, wzmacniają konstrukcję kostną, kształtują zmysł równowagi. Wszystko to sprawia, że chód dziecka staje się coraz pewniejszy.

Dzieci nie potrzebują specjalnego obuwia? 

Długo sądzono, że stopy w procesie wzrastania potrzebują wsparcia. Fundowano wówczas 3 – 4-letnim dzieciakom wkładki, wysokie, sztywne buty trzymające stopy jak gorset, z usztywnionym zapiętkiem. Dzisiaj wiemy, że tego typu „pomoce” nie tyle nie pomagają dziecięcym stopom, ile wręcz im szkodzą. Stopy umieszczone w butach zostają pozbawione bodźców sensorycznych, które pozwalają mózgowi rozwinąć dodatkowe impulsy postrzegania. Należy zdawać sobie sprawę, że podjęcie w dzieciństwie i we wczesnej młodości odpowiednich działań korygujących pozwoli zapobiec wielu bolesnym dolegliwościom w życiu dorosłym. Człowiek potrzebuje butów tylko w celu ochrony przed zimnem, ciepłem lub skaleczeniem.

Najgorsze buty dla twoich stóp i kręgosłupa? Wcale nie szpilki,lecz baleriny i japonki. Chcąc wyglądać modnie i…

Gepostet von Danuta Bartołd – Podolog am Montag, 5. Februar 2018

Wykorzystaj więc letni czas i daj odpocząć stopom. Przypomnij sobie przyjemność chodzenia po trawie. Pozwól sobie na taką dziecinną beztroskę oraz swobodę i relaksuj się!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Syndrom zimnej ręki. Marzną ci dłonie i stopy przez cały rok? To sygnał od organizmu!

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Stopy na wakacjach. Nosisz lekkie klapki i sandałki? Fizjoterapeuta ostrzega!

Niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie, ból podczas stosunku – to objawy obniżenia się narządów rodnych. Jak tego uniknąć? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Fizjoterapia tancerzy klasycznych – jak to wygląda? „Tancerz musi ocenić, czy jest na tyle silny i przygotowany, by zatańczyć 10 spektakli” – mówi Paulina Mira

stopy kobiety

Opuchnięte stopy latem. Czy ciebie również to dotyczy? Podolog wyjaśnia, co może ci dolegać

Przed tobą wesele? Poznaj trik, dzięki któremu przetańczysz w szpilkach całą noc

kobieta w łóżku

„Spanie na plecach jest jak uprawianie jogi”. O tym, jak pozycja snu wpływa na nasze ciało, mówi fizjoterapeuta

grzybica stop

Grzybica paznokci – jakie są jej przyczyny? Czy domowe sposoby są skuteczne?

Stopy kobiety na plaży

„Zdrowa stopa to coś więcej, niż wrośnięty paznokieć czy nieestetyczny wygląd”. O tym, dlaczego klapki latem to kiepski wybór, mówi podolożka

Stopy w dobrych rękach. O to, jak o nie dbać, pytamy fizjoterapeutę

szpilki buty na obcasie

Nosisz buty na obcasach? Uważaj, mogą szkodzić twojemu zdrowiu

Gosia Włodarczyk

Skarżysz się na ból kręgosłupa? Podejmij wyzwanie #dnimobilności z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Kiedy dziecięcą gondolę zamienić na spacerówkę i czym się kierować? Podpowiada na Instagramie Mama Fizjoterapeutka

Gosia Włodarczyk

„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Twoje stopy zimą – wystarczy kilka minut, aby poczuły się lepiej. Co trzeba zrobić?

Nogi położone na kaloryferze, stopy w skarpetkach grubych

Masz wiecznie zimne stopy? Poznaj 5 przyczyn, które powodują chłód, nie tylko zimą

gołe kobiece nogi i kubek kawy

Pękające pięty, brzydki zapach stóp, grzybica i haluksy. Jak tego uniknąć?

Anna Puślecka / instagram.com

Anna Puślecka: śmiertelność z powodu raka piersi we wszystkich krajach UE maleje, w Polsce rośnie!

alkohol

Na czym polega detoks alkoholowy? Gdzie poddać się oczyszczeniu organizmu z toksyn?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.