Przejdź do treści

Bieganie na bosaka – mózg i stopy w euforii. O tym, czy chodzenie boso jest zdrowe, mówią fizjoterapeutka i podolożka

stopy
Paper Boat Creative/Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Pielęgnujemy twarz, kremujemy nogi, szorujemy pięty – a piersi?” – pytają dermatolożki i tłumaczą, jak powinnaś dbać o skórę piersi
Dieta dla zdrowych stawów
Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą
Chia fresca - lemoniada z nasionami chia
Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!
Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy
Lato z klimą. Jak przetrwać i nie zachorować?

Letnia pogoda zachęca do tego, aby chodzić boso po trawie lub piasku. Entuzjaści zachwycają się poczuciem wolności i lekkości, jakie może przynieść chwilowe pozbycie się butów. Jedno jest pewne – to doskonały trening dla stóp. Zatem, bawiąc się z dzieckiem w parku, zrzuć klapki sobie i maluchowi, a napotkane nierówności pomogą w rozwoju mięśni, wzmocnią konstrukcję kostną i ukształtują zmysł równowagi, o czym przekonuje podolożka Danuta Bartołd. 

Nasze stopy są stworzone do chodzenia i biegania po miękkich, elastycznych powierzchniach, takich jak ziemia, piasek, trawa. Jeśli chodzimy wyłącznie po twardym podłożu – podłodze w domu, biurze, asfaltowym chodniku, a do tego przez cały dzień mamy buty czy kapcie, bardzo ograniczamy stopom zakres ruchu. A wtedy ich mięśnie i ścięgna nie pracują w pełnym zakresie. Nie rozciągając się, tracą elastyczność i są bardziej narażone na przeciążenia. A czasem wystarczy zrzucić buty i przejść się boso…

Chodzenie boso wzmacnia mięśnie i więzadła. Wpływa relaksująco na stopy, koryguje płaskostopie, odpręża i zapobiega bólom pleców. Chodząc boso możemy zbierać mnóstwo informacji o terenie po którym chodzimy, jego strukturze, temperaturze, składzie, nachyleniu, wilgotności. To sposób na dostarczenie organizmowi nowych bodźców, dzięki którym staje się silniejszy i odporniejszy.

Chodzenie boso okiem fizjoterapeuty

Chodzenie boso jest świetną metodą na relaks stóp. Szczególnie wskazane jest chodzenie po piachu, trawie czy ziemi. Oswobodzenie stóp z syntetycznych materiałów pozwala im „oddychać”. Piasek jest naturalnym peelingiem, który nie tylko wpłynie na skórę stóp, ale również pomoże rozluźnić mięśnie. Wpływa bardzo korzystnie na receptory znajdujące się na stopach. Regularne stymulowanie stóp redukuje stres, poprawia krążenie i samopoczucie, relaksuje i wpływa pozytywnie na pracę wielu organów w naszym ciele. Reguluje pracę układu nerwowego, poprawia sen i wspomaga układ odpornościowy. Chodzenie bosymi stopami w chłodnej morskiej wodzie nie tylko przynosi im ulgę i schłodzi je w czasie ciepłych dni, ale również świetnie hartuje. W ten sposób ciało przystosowuje się do zmiennej temperatury, dzięki czemu rzadziej choruje i wzmacnia się, budując odporność.

Przeciwnicy chodzenia na boso twierdzą, że jest to niebezpieczne – prowadzi do skaleczeń, przeziębień, grzybicy, odmrożeń. Jednak przy zachowaniu odpowiedniej uwagi i profilaktyki możemy temu zapobiec. Zauważmy, że chodząc boso, zwracamy większą uwagę na to, co mamy pod stopami. Mamy też lepsze czucie, gdyż stopy robią się wrażliwsze. Łatwiej więc zauważamy ostre przedmioty i unikamy ich. Profilaktyką przed grzybicą jest po prostu dokładne mycie, suszenie i wietrzenie. Jeśli nie dbamy o higienę stóp, zarazimy się grzybicą, nawet będąc w klapkach na basenie. A zmiana temperatur zwiększa odporność organizmu i świetnie go hartuje, co właśnie zapobiega przeziębieniom, a nie je powoduje.

napisała mgr fizjoterapii Izabela Chrabąszcz, na swoim profilu na Instagramie @fizjo.active

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

💎Chodzenie boso ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedno jest pewne – to doskonały trening dla stóp, które codziennie przenoszą nas z miejsca na miejsce, gdy robimy tysiące kroków dziennie. Przyznaj, że należy się im specjalne traktowanie! 💎Chodzenie boso jest świetną metodą na relaks stóp. Szczególnie wskazane jest chodzenie bosymi stopami po piachu, trawie czy ziemi. Oswobodzenie stóp z syntetycznych materiałów pozwala im „oddychać”. Piasek jest naturalnym peelingiem, który nie tylko wpłynie na skórę stóp, ale również pomoże rozluźnić mięśnie. 💎Chodzenie na boso wpływa bardzo korzystnie na receptory znajdujące się na stopach. Regularne stymulowanie stóp redukuje stres, poprawia krążenie i samopoczucie, relaksuje i wpływa pozytywnie na pracę wielu organów w naszym ciele. Reguluje pracę układu nerwowego, poprawia sen i wspomaga układ odpornościowy. 💎Chodzenie bosymi stopami w chłodnej morskiej wodzie nie tylko przynosi im ulgę i schłodzi je w czasie ciepłych dni, ale również świetnie hartuje. W ten sposób ciało przystosowuje się do zmiennej temperatury, dzięki czemu rzadziej choruje i wzmacnia się, budując odporność. 💎Przeciwnicy chodzenia na boso twierdzą, że jest to niebezpieczne – prowadzi do skaleczeń, przeziębień, grzybicy, odmrożeń. Jednak przy zachowaniu odpowiedniej uwagi i profilaktyki możemy temu zapobiec. Zauważmy, że chodząc boso, zwracamy większą uwagę na to, co mamy pod stopami. Mamy też lepsze czucie, gdyż stopy robią się wrażliwsze. 💎Łatwiej więc zauważamy ostre przedmioty i unikamy ich. Profilaktyką przed grzybicą jest po prostu dokładne mycie, suszenie i wietrzenie stóp. Jeśli nie dbamy o higienę stóp, zarazimy się grzybicą, nawet będąc w klapkach na basenie. A zmiana temperatur zwiększa odporność organizmu i świetnie go hartuj, co właśnie zapobiega przeziębieniom, a nie je powoduje. 💎Wykorzystaj więc letni czas i daj odpocząć stopom. Przypomnij sobie tę niezwykłą przyjemność chodzenia po trawie. Pozwól sobie na taką dziecinną beztroskę oraz swobodę i relaksuj się! 📌Więcej na blogu fizjoactive.eu #fizjo #fizjoterapia #fizjoświat #fizjoterapeutka #zdrowie #odpoczynek #relaks #boso #morze #plaża #lato #chodzenieboso

Post udostępniony przez Fizjo Active 💠 Częstochowa (@fizjo.active)

Kobieta siedząca przy biurku

Dzieci a chodzenie boso

 

Urszula Gruszka: Stopy dziecka są szczególnie delikatne, czy zaleca się im chodzenie boso?

Danuta Bartołd, podolog: Stopy dzieci robią wrażenie bardzo delikatnych, są jednak wystarczająco silne, by udźwignąć ciężar swojego ciała. Dla zdrowego rozwoju buty są więc zupełnie niepotrzebne, wręcz przeciwnie: przeszkadzają w rozwijaniu zmysłu dotyku i odruchu chwytania. Najlepiej jest, jeśli dzieci rozpoczynające naukę chodzenia mogły poruszać się boso, dzięki czemu odkrywają niejako nowe światy, szczególnie latem. Doświadczają tego, jaki w dotyku jest piasek, trawa czy żwir – podłoża o różnych temperaturach i innej wilgotności. Uczą się wyczuwać stopami różnice w strukturach podłoża. Napotykane nierówności pomagają w rozwoju mięśni, wzmacniają konstrukcję kostną, kształtują zmysł równowagi. Wszystko to sprawia, że chód dziecka staje się coraz pewniejszy.

Dzieci nie potrzebują specjalnego obuwia? 

Długo sądzono, że stopy w procesie wzrastania potrzebują wsparcia. Fundowano wówczas 3 – 4-letnim dzieciakom wkładki, wysokie, sztywne buty trzymające stopy jak gorset, z usztywnionym zapiętkiem. Dzisiaj wiemy, że tego typu „pomoce” nie tyle nie pomagają dziecięcym stopom, ile wręcz im szkodzą. Stopy umieszczone w butach zostają pozbawione bodźców sensorycznych, które pozwalają mózgowi rozwinąć dodatkowe impulsy postrzegania. Należy zdawać sobie sprawę, że podjęcie w dzieciństwie i we wczesnej młodości odpowiednich działań korygujących pozwoli zapobiec wielu bolesnym dolegliwościom w życiu dorosłym. Człowiek potrzebuje butów tylko w celu ochrony przed zimnem, ciepłem lub skaleczeniem.

Najgorsze buty dla twoich stóp i kręgosłupa? Wcale nie szpilki,lecz baleriny i japonki. Chcąc wyglądać modnie i…

Gepostet von Danuta Bartołd – Podolog am Montag, 5. Februar 2018

Wykorzystaj więc letni czas i daj odpocząć stopom. Przypomnij sobie przyjemność chodzenia po trawie. Pozwól sobie na taką dziecinną beztroskę oraz swobodę i relaksuj się!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

kobieta w łóżku

„Spanie na plecach jest jak uprawianie jogi”. O tym, jak pozycja snu wpływa na nasze ciało, mówi fizjoterapeuta

grzybica stop

Grzybica paznokci – jakie są jej przyczyny? Czy domowe sposoby są skuteczne?

Stopy kobiety na plaży

„Zdrowa stopa to coś więcej, niż wrośnięty paznokieć czy nieestetyczny wygląd”. O tym, dlaczego klapki latem to kiepski wybór, mówi podolożka

Stopy w dobrych rękach. O to, jak o nie dbać, pytamy fizjoterapeutę

szpilki buty na obcasie

Nosisz buty na obcasach? Uważaj, mogą szkodzić twojemu zdrowiu

Gosia Włodarczyk

Skarżysz się na ból kręgosłupa? Podejmij wyzwanie #dnimobilności z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Kiedy dziecięcą gondolę zamienić na spacerówkę i czym się kierować? Podpowiada na Instagramie Mama Fizjoterapeutka

Gosia Włodarczyk

„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Twoje stopy zimą – wystarczy kilka minut, aby poczuły się lepiej. Co trzeba zrobić?

Nogi położone na kaloryferze, stopy w skarpetkach grubych

Masz wiecznie zimne stopy? Poznaj 5 przyczyn, które powodują chłód, nie tylko zimą

gołe kobiece nogi i kubek kawy

Pękające pięty, brzydki zapach stóp, grzybica i haluksy. Jak tego uniknąć?

Komar azjatycki dotrze do Polski? Już jedno ukłucie tego owada może zabić. Entomolog wyjaśnia, jak go rozpoznać

najlepsza pora dnia

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…

Twoja przyjaciółka się kaleczy

Twoja przyjaciółka się kaleczy? Oto 5 rzeczy, które warto jej powiedzieć, a także 3, których mówić nie wolno

chrapanie

Kilka faktów o chrapaniu. Sprawdź, czy to dotyczy twojego chłopaka albo ciebie

Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy. Wiesz o nim wszystko?

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

Masz zaburzenia lękowe? Wydaje ci się, że nie jesteś nikomu potrzebna? Zobacz ilustracje, które powinna zobaczyć każda osoba z problemami zdrowia psychicznego

Co służy kręgosłupowi w podróży? Zapytaliśmy fizjoterapeutę Piotra Turskiego

komary

Wiemy, kogo najczęściej gryzą komary i jak się przed nimi chronić. Zapytałyśmy entomologa, czyli eksperta od komarów

Czy wiesz jak przechowywać żywność w lodówce? Wiele osób ma z tym problem. Kinga Paruzel postanowiła to zmienić!

zęby

„Bardzo wysokie temperatury nie wpływają korzystnie na gojenie” – mówi dr Małgorzata Andrzejewska. Co jednak, jeśli koniecznie musimy wyrwać zęba, a na dworze upał?