Przejdź do treści

Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać

Gosia Włodarczyk
zdjęcie: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
burger
Niedobór żelaza to najczęstszy brak pokarmowy. Jak sobie z nim poradzić? Sam szpinak nie pomoże
13 pomysłów na prezent dla przyjaciółki na święta
Prezent na święta dla przyjaciółki. Oto 13 propozycji na piękne, uniwersalne i praktyczne upominki
szczepionka
Szczepionka na gruźlicę wciąż potrzebna i obowiązkowa
gwiazda betlejemska
Gwiazda betlejemska – czy wiesz, że jest trująca? Lek. Monika Działowska wyjaśnia, dlaczego
Sandra Hajduk o endometriozie
Młoda dziennikarka o życiu z endometriozą: po latach słuchania, że „taka uroda”, że „życie w stresie” postanowiłam wyciąć to dziadostwo

– Jednym z problemów pojawiających się w ciągu dnia jest brzuch przypominający balon – pisze fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk. Same w redakcji przyznajemy, że nie trzeba być w ciąży, aby przypominać ciężarną. Czasem wystarczy zjeść śniadanie i popić kawą albo nawet nic nie zjeść, aby „nabrać kształtów”. Najczęściej określamy to „ciążą spożywczą”, jednak okazuje się, że przyczyn takiego zjawiska może być znacznie więcej. 

Gosia Włodarczyk jest fizjoterapeutką i trenerką personalną, która chętnie dzieli się medyczną wiedzą w mediach społecznościowych. Ostatnio na swoim profilu na Instagramie @pani_fizjotrener poruszyła szczególnie dla nas ważny temat: wygląd brzucha. I mowa nie tylko o jego kondycji czy kształcie, ale o przyczynach, przez które nasz brzuch może przypominać balon.

Zadajmy więc pytanie, dlaczego nasz brzuch przypomina balon? 

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Dlaczego brzuch przypomina balon?🎈 Duży brzuch pojawiający się dopiero w ciągu dnia, jest często problemem po ciąży. Jednak jeśli nie byłaś w ciąży, ten tekst może Ci się również przydać. Wstajesz rano – piękny i płaski, wieczorem – wyglądasz jak 10kg na plusie 😱 Możliwe przyczyny: – Rozejście mięśni prostych brzucha (koniecznie do sprawdzenia u specjalisty) – Osłabienie mięśni dna miednicy – Zły wzorzec oddechowy ❗️ – naprawdę to jest powszechny i ogromny problem, nawet u bardzo aktywnych osób, jest bardzo duży problem z prawidłowym torem oddychania, warto poradzić się fizjoterapeuty, ale po porodzie trzeba zwrócić szczególną uwagę na pracę przepony i postawę⬇️ – Postawa ciała – poprawa ustawienia miednicy i żeber (miednica neutralnie, żebra w dół) usprawnia pracę tłoczni brzusznej – Słaby mięsień poprzeczny brzucha – jeden z ważniejszych elementów układanki 🧩 tej balonowej historii – w ciąży jest baaaardzo rozciągnięty, a to on jest naszym gorsetem mięśniowym trzymającym nasze trzewia i stabilizującym tułów. Po porodzie trzeba pracować nad jego wzmocnieniem (ale nie robiąc planki) – Dieta – jeśli żaden z powyższych elementów nie pasuje do Ciebie to warto zwrócić uwagę na to co wkładasz do ust (zakładając że już wykluczyłaś produkty, których nie tolerujesz- to też warto sprawdzić). Dania powinny być jak najprostsze, złożone z kilku składników i lekkostrawne. Wielu osobom pomaga jedzenie w regularnych odstępach czasu i nie podjadanie między posiłkami oraz dieta rozdzielna węglowodanów od białek (nie łączymy w jednym posiłku) Zazwyczaj jest tak, że przyczyn jest kilka naraz! Co o tym myślicie? Co robiłyście, by pozbyć się baloniastego brzucha? 🎈😊 #fizjoterapeutka #fizjoterapiakobiet #plaskibrzuch #brzuchpoporodzie #zdrowybrzuszek #miesniednamiednicy #rmpb #oddech #wzorzecruchowy #miednica #cialopociazy #cialopoporodzie #brzuchpociazy #terapia #miesniebrzucha #miesnieglebokie #gorset

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Rozejście mięśni prostych brzucha

Jedną z przyczyn takiego zjawiska być rozejście się mięśni prostych brzucha. Występuje ono u kobiet podczas trwania ciąży i niekiedy pozostaje po urodzeniu dziecka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Rozejście mięśnia prostego brzucha występuje u kobiet podczas trwania ciąży i często pozostaje po urodzeniu dziecka. Na zdjęciach poniżej- brzuszek pacjentki po 4 miesiącach od urodzenia dziecka. 🤰🤰🤰… 1zdjęcie- rozejście mięśnia prostego brzucha było na 1,5 palca. Pacjentka była pod moja stała kontrola podczas trwania ciąży i od razu po porodzie. 2 zdjęcie- tą aplikację kinesiotapingu stosowałam przez kolejne 2 miesiace + indywidualnie opracowany konspekt ćwiczeń do domu, ktory otrzymała ode mnie pacjentka 3 zdjęcie- rozejście na 1 palec po dwóch miesiącach ćwiczeń i oklejaniu plastrami 👌👏 Co może spowodować rozejście mięśnia prostego brzucha? ❗️problemy z kręgosłupem ❗️problemy mięśni dna miednicy ❗️nietrzymanie moczu ❗️powstanie przepukliny brzusznej #mięsieńprostybrzucha #muscle #body #pregnant #ciąża #zdrowa #mama #szczesliwa #mama #fizjoterapia #feelingfizjo #warszawa #

Post udostępniony przez feelingfizjo (@feelingfizjo)

Mięśnie brzucha

Mięśnie brzucha dzielą się na dwie grupy mięśniowe: mięśnie ściany przednio-bocznej oraz mięśnie ściany tylnej brzucha. Mięśnie z grupy przednio-bocznej tworzą mięsień prosty brzucha, mięsień skośny zewnętrzny i wewnętrzny brzucha oraz mięsień poprzeczny i piramidowy brzucha. Grupę tylną budują mięśnie: czworoboczny lędźwi, lędźwiowy większy i mniejszy oraz biodrowy.

Mięśnie brzucha pełnią funkcje ochronne narządów wewnętrznych oraz kręgosłupa, a także pełnią funkcje mięśni posturalnych odpowiedzialnych za stabilizację sylwetki: biorą udział w procesie oddychania (podczas wdechu i wydechu, zwężania i rozszerzania klatki piersiowej) i zwiększania ciśnienia w jamie brzusznej.

Osłabienie mięśni dna miednicy

Mięśnie dna miednicy jest to grupa 14 mięśni poprzeplatanych nerwami, otoczonych tkanką łączną, które podtrzymują narządy jamy brzusznej, pęcherz, narządy rozrodcze oraz pełnią funkcję podporową dla całego ciała. Wpływają na prawidłowe funkcjonowanie, zapewniając odpowiednie ciśnienie śródbrzuszne, stabilizację kompleksu biodrowo-lędźwiowo-miedniczego i podtrzymanie pęcherza moczowego, odbytu i narządów rodnych.

Co źle wpływa na pracę mięśni dna miednicy?

– Ograniczenie ruchomości przepony oraz zły wzorzec oddechowy
– Wady postawy: pogłębiona lordoza, kifoza, zniesienie krzywizn, skoliozy
– Ograniczenie ruchomości w kręgosłupie i stawach biodrowych i krzyżowo – biodrowych: brak mobilności
– Zbyt słaby lub zbyt duży tonus mięśniowy w miednicy, ale też w okolicy: pośladkach, biodrach, mięśniach tułowia
– Praca mięśni brzucha – brak elastyczności mięśni i spontanicznej pracy mięśni głębokich

Zły wzorzec oddechowy

Jest bardzo duży problem z prawidłowym torem oddychania, dlatego warto poradzić się fizjoterapeuty. Po porodzie trzeba zwrócić szczególną uwagę na pracę przepony.

radzi fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Postawa ciała

Jeśli twój brzuch w ciągu dnia przypomina balon, warto zwrócić uwagę na poprawne ustawienie miednicy i żeber. Usprawni to pracę tłoczni brzusznej.

Dieta

Ciąża spożywcza” to żartobliwy termin określający wzdęcia, czyli uczucie rozpierania i dyskomfortu w jamie brzusznej. Jest to zaburzenie czucia. Polega na tym, że ta sama objętość gazów, która w jelitach zdrowego człowieka nie wywołuje żadnych dolegliwości, u osoby nadwrażliwej będzie odczuwana jako znaczny dyskomfort. Wyjściem z sytuacji jest ograniczenie obecności gazów w jelitach i tutaj istotne są dwa aspekty – pierwszy z nich to ograniczenie połykania powietrza, czyli: jemy w spokoju, nie pijemy gazowanych napojów, ograniczamy żucie gumy. Druga sprawa to ograniczenie spożycia produktów wzmagających produkcję gazów przez bakterie jelitowe. Warto obserwować swoją reakcję na takie produkty, jak: rośliny strączkowe, pieczywo, makrony, owoce.

Jeśli żaden z powyższych elementów nie pasuje do Ciebie to warto zwrócić uwagę na to co wkładasz do ust (zakładając że już wykluczyłaś produkty, których nie tolerujesz- to też warto sprawdzić). Dania powinny być jak najprostsze, złożone z kilku składników i lekkostrawne. Wielu osobom pomaga jedzenie w regularnych odstępach czasu i nie podjadanie między posiłkami oraz dieta rozdzielna węglowodanów od białek.

radzi fizjoterapeutka

Słaby mięsień poprzeczny brzucha

Brzuch w trakcie ciąży ulega rozciągnięciu się. Aby wrócił do kondycji sprzed ciąży, należy pracować nad jego wzmocnieniem.

Brzuch w ciąży jest bardzo rozciągnięty, a to on jest naszym gorsetem mięśniowym trzymającym nasze trzewia i stabilizującym tułów. Po porodzie trzeba pracować nad jego wzmocnieniem (ale nie robiąc planki)

pisze na swoim profilu @pani_fizjotrener Gosia Włodarczyk

A wy jak często macie poczucie, że wasz brzuch jest za duży?

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta siedzi na toalecie. Widać jedynie jej nogi i opuszczone spodenki

Jesteś toaletową czytaczką? Czytasz, kichasz, wycierasz nos, siedząc na toalecie? W ten sposób niszczysz sobie zdrowie. Rozmawiamy z Panią Fizjotrener

Magda Mołek / Instagram

Magda Mołek zapytana o ciążę: w kwestii rozmiarów brzucha, dawno już pożegnałam swój perfekcjonizm

Operacyjne zmniejszenie żołądka sposobem na nadwagę?

Operacyjne zmniejszenie żołądka sposobem na nadwagę?

Na czym polega magnetoterapia?

Na czym polega magnetoterapia?

Helicobacter pylori – bakteria, której nie znosi żołądek

Łechtaczka to narząd służący wyłącznie kobiecej przyjemności! Czasem jednak boli podczas współżycia. Co wtedy? Radzi Katarzyna Galińska, fizjoterapeutka uroginekologiczna

Balon

Masz brzuch jak balon? Sprawdź, jak możesz zapobiec wzdęciom

Bolące mięśnie - co robić?

Bolące mięśnie. Kiedy ból powinien nas zaniepokoić?

Nacięcie krocza przy porodzie

Fizjoterapeutka o nacięciu krocza. „Nie takie straszne, szczególnie gdy poznasz je bliżej”

Ścięgna pod kontrolą. Zadbaj o nie zanim będzie za późno!

Rozejście mięśnia prostego brzucha – jak wygląda rehabilitacja i kiedy się na nią udać? Tłumaczy Pani Fizjotrener

istockphoto.com

Jak jest w końcu z tym sikaniem? Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk postanowiła to wyjaśnić

„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe

Instagram

Młoda matka pokazała inny rodzaj macierzyństwa. W komentarzach zawrzało

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie, ból podczas stosunku – to objawy obniżenia się narządów rodnych. Jak tego uniknąć? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

istockphoto.com

Nie wciągaj brzucha! Ten nawyk grozi poważnymi konsekwencjami

Fizjoterapia tancerzy klasycznych – jak to wygląda? „Tancerz musi ocenić, czy jest na tyle silny i przygotowany, by zatańczyć 10 spektakli” – mówi Paulina Mira

kobiety na siłowni

„Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień”. Fizjoterapeutka tłumaczy, czym jest DOMS

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Wciągasz stale brzuch? Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, dlaczego nie jest to dobry pomysł

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku