Przejdź do treści

Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać

Gosia Włodarczyk
zdjęcie: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Facebook.com
„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie
Unsplash
Dlaczego warto jeść tłuste ryby? Specjaliści z „Czytamy etykiety” wyjaśniają
Chcesz podkręcić swój seksualny apetyt? Sprawdź, czy twoja dieta jest bogata w tę witaminę
5 sygnałów, że należy zbadać cukier we krwi
istockphoto
„Że Niby Fit” na Instagramie: 5 kroków, jak nie przytyć w wakacje

– Jednym z problemów pojawiających się w ciągu dnia jest brzuch przypominający balon – pisze fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk. Same w redakcji przyznajemy, że nie trzeba być w ciąży, aby przypominać ciężarną. Czasem wystarczy zjeść śniadanie i popić kawą albo nawet nic nie zjeść, aby „nabrać kształtów”. Najczęściej określamy to „ciążą spożywczą”, jednak okazuje się, że przyczyn takiego zjawiska może być znacznie więcej. 

Gosia Włodarczyk jest fizjoterapeutką i trenerką personalną, która chętnie dzieli się medyczną wiedzą w mediach społecznościowych. Ostatnio na swoim profilu na Instagramie @pani_fizjotrener poruszyła szczególnie dla nas ważny temat: wygląd brzucha. I mowa nie tylko o jego kondycji czy kształcie, ale o przyczynach, przez które nasz brzuch może przypominać balon.

Zadajmy więc pytanie, dlaczego nasz brzuch przypomina balon? 

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Dlaczego brzuch przypomina balon?🎈 Duży brzuch pojawiający się dopiero w ciągu dnia, jest często problemem po ciąży. Jednak jeśli nie byłaś w ciąży, ten tekst może Ci się również przydać. Wstajesz rano – piękny i płaski, wieczorem – wyglądasz jak 10kg na plusie 😱 Możliwe przyczyny: – Rozejście mięśni prostych brzucha (koniecznie do sprawdzenia u specjalisty) – Osłabienie mięśni dna miednicy – Zły wzorzec oddechowy ❗️ – naprawdę to jest powszechny i ogromny problem, nawet u bardzo aktywnych osób, jest bardzo duży problem z prawidłowym torem oddychania, warto poradzić się fizjoterapeuty, ale po porodzie trzeba zwrócić szczególną uwagę na pracę przepony i postawę⬇️ – Postawa ciała – poprawa ustawienia miednicy i żeber (miednica neutralnie, żebra w dół) usprawnia pracę tłoczni brzusznej – Słaby mięsień poprzeczny brzucha – jeden z ważniejszych elementów układanki 🧩 tej balonowej historii – w ciąży jest baaaardzo rozciągnięty, a to on jest naszym gorsetem mięśniowym trzymającym nasze trzewia i stabilizującym tułów. Po porodzie trzeba pracować nad jego wzmocnieniem (ale nie robiąc planki) – Dieta – jeśli żaden z powyższych elementów nie pasuje do Ciebie to warto zwrócić uwagę na to co wkładasz do ust (zakładając że już wykluczyłaś produkty, których nie tolerujesz- to też warto sprawdzić). Dania powinny być jak najprostsze, złożone z kilku składników i lekkostrawne. Wielu osobom pomaga jedzenie w regularnych odstępach czasu i nie podjadanie między posiłkami oraz dieta rozdzielna węglowodanów od białek (nie łączymy w jednym posiłku) Zazwyczaj jest tak, że przyczyn jest kilka naraz! Co o tym myślicie? Co robiłyście, by pozbyć się baloniastego brzucha? 🎈😊 #fizjoterapeutka #fizjoterapiakobiet #plaskibrzuch #brzuchpoporodzie #zdrowybrzuszek #miesniednamiednicy #rmpb #oddech #wzorzecruchowy #miednica #cialopociazy #cialopoporodzie #brzuchpociazy #terapia #miesniebrzucha #miesnieglebokie #gorset

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Rozejście mięśni prostych brzucha

Jedną z przyczyn takiego zjawiska być rozejście się mięśni prostych brzucha. Występuje ono u kobiet podczas trwania ciąży i niekiedy pozostaje po urodzeniu dziecka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Rozejście mięśnia prostego brzucha występuje u kobiet podczas trwania ciąży i często pozostaje po urodzeniu dziecka. Na zdjęciach poniżej- brzuszek pacjentki po 4 miesiącach od urodzenia dziecka. 🤰🤰🤰… 1zdjęcie- rozejście mięśnia prostego brzucha było na 1,5 palca. Pacjentka była pod moja stała kontrola podczas trwania ciąży i od razu po porodzie. 2 zdjęcie- tą aplikację kinesiotapingu stosowałam przez kolejne 2 miesiace + indywidualnie opracowany konspekt ćwiczeń do domu, ktory otrzymała ode mnie pacjentka 3 zdjęcie- rozejście na 1 palec po dwóch miesiącach ćwiczeń i oklejaniu plastrami 👌👏 Co może spowodować rozejście mięśnia prostego brzucha? ❗️problemy z kręgosłupem ❗️problemy mięśni dna miednicy ❗️nietrzymanie moczu ❗️powstanie przepukliny brzusznej #mięsieńprostybrzucha #muscle #body #pregnant #ciąża #zdrowa #mama #szczesliwa #mama #fizjoterapia #feelingfizjo #warszawa #

Post udostępniony przez feelingfizjo (@feelingfizjo)

Mięśnie brzucha

Mięśnie brzucha dzielą się na dwie grupy mięśniowe: mięśnie ściany przednio-bocznej oraz mięśnie ściany tylnej brzucha. Mięśnie z grupy przednio-bocznej tworzą mięsień prosty brzucha, mięsień skośny zewnętrzny i wewnętrzny brzucha oraz mięsień poprzeczny i piramidowy brzucha. Grupę tylną budują mięśnie: czworoboczny lędźwi, lędźwiowy większy i mniejszy oraz biodrowy.

Mięśnie brzucha pełnią funkcje ochronne narządów wewnętrznych oraz kręgosłupa, a także pełnią funkcje mięśni posturalnych odpowiedzialnych za stabilizację sylwetki: biorą udział w procesie oddychania (podczas wdechu i wydechu, zwężania i rozszerzania klatki piersiowej) i zwiększania ciśnienia w jamie brzusznej.

Osłabienie mięśni dna miednicy

Mięśnie dna miednicy jest to grupa 14 mięśni poprzeplatanych nerwami, otoczonych tkanką łączną, które podtrzymują narządy jamy brzusznej, pęcherz, narządy rozrodcze oraz pełnią funkcję podporową dla całego ciała. Wpływają na prawidłowe funkcjonowanie, zapewniając odpowiednie ciśnienie śródbrzuszne, stabilizację kompleksu biodrowo-lędźwiowo-miedniczego i podtrzymanie pęcherza moczowego, odbytu i narządów rodnych.

Co źle wpływa na pracę mięśni dna miednicy?

– Ograniczenie ruchomości przepony oraz zły wzorzec oddechowy
– Wady postawy: pogłębiona lordoza, kifoza, zniesienie krzywizn, skoliozy
– Ograniczenie ruchomości w kręgosłupie i stawach biodrowych i krzyżowo – biodrowych: brak mobilności
– Zbyt słaby lub zbyt duży tonus mięśniowy w miednicy, ale też w okolicy: pośladkach, biodrach, mięśniach tułowia
– Praca mięśni brzucha – brak elastyczności mięśni i spontanicznej pracy mięśni głębokich

Zły wzorzec oddechowy

Jest bardzo duży problem z prawidłowym torem oddychania, dlatego warto poradzić się fizjoterapeuty. Po porodzie trzeba zwrócić szczególną uwagę na pracę przepony.

radzi fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Postawa ciała

Jeśli twój brzuch w ciągu dnia przypomina balon, warto zwrócić uwagę na poprawne ustawienie miednicy i żeber. Usprawni to pracę tłoczni brzusznej.

Dieta

Ciąża spożywcza” to żartobliwy termin określający wzdęcia, czyli uczucie rozpierania i dyskomfortu w jamie brzusznej. Jest to zaburzenie czucia. Polega na tym, że ta sama objętość gazów, która w jelitach zdrowego człowieka nie wywołuje żadnych dolegliwości, u osoby nadwrażliwej będzie odczuwana jako znaczny dyskomfort. Wyjściem z sytuacji jest ograniczenie obecności gazów w jelitach i tutaj istotne są dwa aspekty – pierwszy z nich to ograniczenie połykania powietrza, czyli: jemy w spokoju, nie pijemy gazowanych napojów, ograniczamy żucie gumy. Druga sprawa to ograniczenie spożycia produktów wzmagających produkcję gazów przez bakterie jelitowe. Warto obserwować swoją reakcję na takie produkty, jak: rośliny strączkowe, pieczywo, makrony, owoce.

Jeśli żaden z powyższych elementów nie pasuje do Ciebie to warto zwrócić uwagę na to co wkładasz do ust (zakładając że już wykluczyłaś produkty, których nie tolerujesz- to też warto sprawdzić). Dania powinny być jak najprostsze, złożone z kilku składników i lekkostrawne. Wielu osobom pomaga jedzenie w regularnych odstępach czasu i nie podjadanie między posiłkami oraz dieta rozdzielna węglowodanów od białek.

radzi fizjoterapeutka

Słaby mięsień poprzeczny brzucha

Brzuch w trakcie ciąży ulega rozciągnięciu się. Aby wrócił do kondycji sprzed ciąży, należy pracować nad jego wzmocnieniem.

Brzuch w ciąży jest bardzo rozciągnięty, a to on jest naszym gorsetem mięśniowym trzymającym nasze trzewia i stabilizującym tułów. Po porodzie trzeba pracować nad jego wzmocnieniem (ale nie robiąc planki)

pisze na swoim profilu @pani_fizjotrener Gosia Włodarczyk

A wy jak często macie poczucie, że wasz brzuch jest za duży?

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Nie wciągaj brzucha! Ten nawyk grozi poważnymi konsekwencjami

„Tancerz musi ocenić, czy jest na tyle silny i przygotowany, by zatańczyć 10 spektakli czy zakręcić 32 wymyślne piruety podczas jednej wariacji baletowej” – mówi Paulina Mira, fizjoterapeutka tancerzy klasycznych

kobiety na siłowni

„Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień”. Fizjoterapeutka tłumaczy, czym jest DOMS

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Wciągasz stale brzuch? Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, dlaczego nie jest to dobry pomysł

Co słychać? O dziwnych odgłosach organizmu

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Wzdęty brzuch. Skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Napięte mięśnie barków i szyi, zimne dłonie, bezwładne wypadanie przedmiotów z rąk. O TOS pisze fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Chcesz skutecznie popracować nad mięśniami brzucha? Kasia Bigos prezentuje najlepsze ćwiczenia

Masaż – jak wybrać najlepszy?

Masz ochotę na masaż? Sprawdź, który będzie odpowiedni dla ciebie

Bonus dla ABS

Ćwiczenia na mięśnie brzucha z hantlami – bonus dla ABS

Ćwiczenia na brzuch z piłką

Ćwiczenia na brzuch z piłką. Pomogą w utrzymaniu prawidłowej postawy

„Dopada mnie z tego powodu smutek, że nigdy nie pokażę tego brzucha na plaży”. Rozstępy na brzuchu po ciąży – czy to oznacza pożegnanie z bikini?

Kasia Bigos kettlebell

Domowe ćwiczenia z kettlebells. Ten mały sprzęt może czynić prawdziwe cuda

jak być fit na wakacjach

Jak być fit na wakacjach?

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Dlaczego zapominamy

Dlaczego zapominamy?

Google Doodle

Google Doodle z René Favaloro! To on jako pierwszy wszczepił bypassy kobiecie

Centymetr i waga

Jak dokonywać pomiarów ciała? Tłumaczy trenerka, Kasia Bigos

„Polki pozwalają, żeby bez końca dokładać im obowiązków. A zdrowy egoizm jest po to, żeby czasem powiedzieć nie” – mówi Karolina Cwalina-Stępniak, autorka książki „#girlstalk Dziewczyny, rozmowy, życie”

nuda

Kiepska pogoda pokrzyżowała twoje plany urlopowe? Zobacz, jak nudzić się w kreatywny sposób

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu