Przejdź do treści

Czym (i dla kogo) jest NEAT, czyli spontaniczna aktywność fizyczna? Dietetyczka wyjaśnia

Fot: Unsplash
Fot: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu
Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał
5 największych kuchennych mitów
Twitter.com
W kobietach siła! 10-letnia alpinistka zdobyła siedmiotysięcznik. „To jak być królową świata” – mówi
Jabłka na patyku. Uważaj, ten deser może uzależnić!

Porzuć diety cud i postaw na NEAT (non exercise activity thermogenesis), czyli na spontaniczną aktywność fizyczną. „To energia (czyli kalorie), jaką spalasz na każdy ruch poza zaplanowanym treningiem. Do NEAT zalicza się zatem skubanie się po uchu, poruszanie nogą pod biurkiem, odkurzanie i chodzenie po schodach” – wyjaśnia Barbara Dąbrowska, dietetyczka.  

Dieta Dukana, dieta śródziemnomorska, dieta Kwaśniewskiego… co roku inna dieta cud staje się tą najbardziej popularną. Wszystko zależy od tego, którą dietę akurat wybierze popularna w sieci influencerka. I nic dziwnego. Wiele z nas chce w łatwy i przyjemny zrzucić kilka kilogramów w tydzień. I chociaż wiemy, że to nierealne, dalej czytamy artykuły typu „Schudniesz 5 kg w 2 tygodnie!”, ślepo w nie wierząc.

NEAT – co to jest?

Nie dajmy się zwariować! Wystarczy zdrowa, zbilansowana dieta i odpowiednia dawka ruchu, by w łatwy sposób schudnąć. Jak?

„Spontaniczna aktywność fizyczna częściowo zależy od twojego usposobienia, czyli tzw. wrodzonej ruchliwości. Tą cechę ciężko jest zmodyfikować! Śmiało możesz jednak celowo dążyć do tego, by podnieść NEAT w ciągu dnia metodą „baby steps”.

NEAT może odpowiadać za 4% twoich wydatków energetycznych, ale u niektórych wartość ta wzrasta nawet do 17%. Mówiąc językiem korzyści i przyjemności, im więcej spontanicznego ruchu, tym więcej możesz zjeść. Szacuje się, że osoby mało ruchliwe przejmując styl poruszania się tych, co nie mogą ustać w miejscu, mogą zwiększyć wydatek energetyczny nawet o 350 kcal dziennie!

Mało tego, zwiększając NEAT może się okazać, że nie musisz się katować 40 minutowym, nudnym, jak flaki z olejem treningiem cardio. Dla twojego zdrowia ruch 4 razy po 10 minut będzie miał podobne znaczenie”

– pisze Barbara Dąbrowska, dietetyczka prowadząca swoje konto na Instagramie.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Będzie o seksie!😂😂😂 ➡️Czy wiesz, czym jest NEAT (non exercice activity thermogenesis)? Po polsku pojęcie to tłumaczy się jako – spontaniczna aktywność fizyczna! To energia (czyli kalorie), jaką spalasz na każdy ruch poza zaplanowanym treningiem. Do NEAT zalicza się zatem skubanie się po uchu, poruszanie nogą pod biurkiem, odkurzanie i chodzenie po schodach. ➡️Spontaniczna aktywność fizyczna częściowo zależy od twojego usposobienia, czyli tzw. wrodzonej ruchliwości. Tą cechę ciężko jest zmodyfikować! Śmiało możesz jednak celowo dążyć do tego, by podnieść NEAT w ciągu dnia metodą „baby steps”. NEAT może odpowiadać za 4% twoich wydatków energetycznych, ale u niektórych wartość ta wzrasta nawet do 17%. Mówiąc językiem korzyści i przyjemności, im więcej spontanicznego ruchu, tym więcej możesz zjeść. ➡️Szacuje się, że osoby mało ruchliwe przejmując styl poruszania się tych, co nie mogą ustać w miejscu mogą zwiększyć wydatek energetyczny nawet o 350 kcal dziennie! ➡️Mało tego, zwiększając NEAT może się okazać, że nie musisz się katować 40 minutowym, nudnym, jak flaki z olejem treningiem cardio. Dla twojego zdrowia ruch 4 razy po 10 minut będzie miał podobne znaczenie. ➡️Wiesz, jaki jest najprostszy sposób, by zwiększyć spontaniczną aktywność fizyczną? To, co możesz rób na stojąco! Nie siadaj w tramwaju i metrze, rozmawiaj ze znajomymi stojąc. Dąż do tego, by stać przez minimum 2,5 godziny dziennie. A najlepszy sposób na podniesienie NEAT? Wiadomo…seks! 😂 ➡️NEAT ma też drugą stronę medalu. Jeśli drastycznie zmniejszasz ilość kalorii (kcal) w diecie lub trenujesz zbyt intensywnie wtedy twoje ciało dąży do tego, żeby obciąć spontaniczny ruch, bo zwyczajnie nie masz na to siły! To kolejny argument, by porzucić diety cud! #neat #nonexerciceactivitythermogenesis #spalanie #trening #spalaniekalorii #kalorie #termogeneza #metabolizm #przemianamaterii #barbaradabrowska

Post udostępniony przez Barbara Dąbrowska-Górska (@barbaradabrowska.pl)

Nie siadaj w tramwaju czy metrze

Jaki jest najprostszy sposób, by zwiększyć spontaniczną aktywność fizyczną? Jak tłumaczy ekspertka: to, co możemy, róbmy na stojąco.

„Nie siadaj w tramwaju i metrze, rozmawiaj ze znajomymi stojąc. Dąż do tego, by stać przez minimum 2,5 godziny dziennie. A najlepszy sposób na podniesienie NEAT? Wiadomo… seks!”

– dodaje dietetyczka.

Umówiłaś się z dawno niewidzianą koleżanką na kawę? Bierzcie swoje latte na wynos i idźcie na długi spacer. Po pracy nie siadaj przed telewizorem, wskakuj na rower! Nie odmawiaj sobie też seksu, nawet gdy boli cię głowa. To najlepszy (i naturalny!) środek przeciwbólowy.

Podziękujesz, gdy po miesiącu twoja waga będzie wskazywać kilogram mniej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Zainteresują cię również:

istockphoto

„Że Niby Fit” na Instagramie: 5 kroków, jak nie przytyć w wakacje

Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa

Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”

jak być fit na wakacjach

Jak być fit na wakacjach?

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Kobiety bez diety

„W życiu wybieramy osoby z większą ilością tkanki tłuszczowej. Intuicja podpowiada nam, że takie kobiety urodzą dziecko, a mężczyźni będą w stanie rąbać drewno” – mówi Agata Ziemnicka, założycielka fundacji Kobiety bez diety

Chcesz przejść na dietę? Sprawdź, jakie badania powinnaś wykonać, zanim zaczniesz się odchudzać

Jak ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na metabolizm?

Jak schudnąć, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Jak bezpiecznie i skutecznie się odchudzać, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Mrożone batony z malinami

Najczęstsze błędy żywieniowe wg trenerki Kasi Bigos

cellulit

„Kilogramy łatwiej jest zredukować niż cellulit. Czasem schudnięcie nie wystarcza”. O tym, co łączy cellulit i dobre samopoczucie, mówi endokrynolog

Zdrowe lody na patyku

Wegański krem sezamowy z owocami lata

Kąski batata z guacamole i chipsem z jarmużu

Zdrowa, szybka przekąska z batatów i chipsy z jarmużu

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegański jogurt kokosowy z figami

Chipsy z liści kalafiora – lekkie i chrupiące

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Jedzenie na blacie

Największe błędy odchudzania. Rozmowa z dietetyczką Aliną Olczak

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Cała prawda o interwałach. Trener wyjaśnia w jaki sposób z nich korzystać