Przejdź do treści

Czym (i dla kogo) jest NEAT, czyli spontaniczna aktywność fizyczna? Dietetyczka wyjaśnia

Fot: Unsplash
Fot: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym
„Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym
Chwalenie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska / Unsplash
Komplementowanie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska
Pierwsza miesiączka/Pexels
„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. Seksuolożka o tym, jak nie rozmawiać z dzieckiem o menstruacji
Edyta Pazura
Edyta Pazura krytycznie o kobietach, które skarżą się na trudy macierzyństwa. „To sztuczne i upozowane” – twierdzi
Indyjskie superfoods na zdrową jesień
Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Porzuć diety cud i postaw na NEAT (non exercise activity thermogenesis), czyli na spontaniczną aktywność fizyczną. „To energia (czyli kalorie), jaką spalasz na każdy ruch poza zaplanowanym treningiem. Do NEAT zalicza się zatem skubanie się po uchu, poruszanie nogą pod biurkiem, odkurzanie i chodzenie po schodach” – wyjaśnia Barbara Dąbrowska, dietetyczka.  

Dieta Dukana, dieta śródziemnomorska, dieta Kwaśniewskiego… co roku inna dieta cud staje się tą najbardziej popularną. Wszystko zależy od tego, którą dietę akurat wybierze popularna w sieci influencerka. I nic dziwnego. Wiele z nas chce w łatwy i przyjemny zrzucić kilka kilogramów w tydzień. I chociaż wiemy, że to nierealne, dalej czytamy artykuły typu „Schudniesz 5 kg w 2 tygodnie!”, ślepo w nie wierząc.

NEAT – co to jest?

Nie dajmy się zwariować! Wystarczy zdrowa, zbilansowana dieta i odpowiednia dawka ruchu, by w łatwy sposób schudnąć. Jak?

„Spontaniczna aktywność fizyczna częściowo zależy od twojego usposobienia, czyli tzw. wrodzonej ruchliwości. Tą cechę ciężko jest zmodyfikować! Śmiało możesz jednak celowo dążyć do tego, by podnieść NEAT w ciągu dnia metodą „baby steps”.

NEAT może odpowiadać za 4% twoich wydatków energetycznych, ale u niektórych wartość ta wzrasta nawet do 17%. Mówiąc językiem korzyści i przyjemności, im więcej spontanicznego ruchu, tym więcej możesz zjeść. Szacuje się, że osoby mało ruchliwe przejmując styl poruszania się tych, co nie mogą ustać w miejscu, mogą zwiększyć wydatek energetyczny nawet o 350 kcal dziennie!

Mało tego, zwiększając NEAT może się okazać, że nie musisz się katować 40 minutowym, nudnym, jak flaki z olejem treningiem cardio. Dla twojego zdrowia ruch 4 razy po 10 minut będzie miał podobne znaczenie”

– pisze Barbara Dąbrowska, dietetyczka prowadząca swoje konto na Instagramie.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Będzie o seksie!😂😂😂 ➡️Czy wiesz, czym jest NEAT (non exercice activity thermogenesis)? Po polsku pojęcie to tłumaczy się jako – spontaniczna aktywność fizyczna! To energia (czyli kalorie), jaką spalasz na każdy ruch poza zaplanowanym treningiem. Do NEAT zalicza się zatem skubanie się po uchu, poruszanie nogą pod biurkiem, odkurzanie i chodzenie po schodach. ➡️Spontaniczna aktywność fizyczna częściowo zależy od twojego usposobienia, czyli tzw. wrodzonej ruchliwości. Tą cechę ciężko jest zmodyfikować! Śmiało możesz jednak celowo dążyć do tego, by podnieść NEAT w ciągu dnia metodą „baby steps”. NEAT może odpowiadać za 4% twoich wydatków energetycznych, ale u niektórych wartość ta wzrasta nawet do 17%. Mówiąc językiem korzyści i przyjemności, im więcej spontanicznego ruchu, tym więcej możesz zjeść. ➡️Szacuje się, że osoby mało ruchliwe przejmując styl poruszania się tych, co nie mogą ustać w miejscu mogą zwiększyć wydatek energetyczny nawet o 350 kcal dziennie! ➡️Mało tego, zwiększając NEAT może się okazać, że nie musisz się katować 40 minutowym, nudnym, jak flaki z olejem treningiem cardio. Dla twojego zdrowia ruch 4 razy po 10 minut będzie miał podobne znaczenie. ➡️Wiesz, jaki jest najprostszy sposób, by zwiększyć spontaniczną aktywność fizyczną? To, co możesz rób na stojąco! Nie siadaj w tramwaju i metrze, rozmawiaj ze znajomymi stojąc. Dąż do tego, by stać przez minimum 2,5 godziny dziennie. A najlepszy sposób na podniesienie NEAT? Wiadomo…seks! 😂 ➡️NEAT ma też drugą stronę medalu. Jeśli drastycznie zmniejszasz ilość kalorii (kcal) w diecie lub trenujesz zbyt intensywnie wtedy twoje ciało dąży do tego, żeby obciąć spontaniczny ruch, bo zwyczajnie nie masz na to siły! To kolejny argument, by porzucić diety cud! #neat #nonexerciceactivitythermogenesis #spalanie #trening #spalaniekalorii #kalorie #termogeneza #metabolizm #przemianamaterii #barbaradabrowska

Post udostępniony przez Barbara Dąbrowska-Górska (@barbaradabrowska.pl)

Nie siadaj w tramwaju czy metrze

Jaki jest najprostszy sposób, by zwiększyć spontaniczną aktywność fizyczną? Jak tłumaczy ekspertka: to, co możemy, róbmy na stojąco.

„Nie siadaj w tramwaju i metrze, rozmawiaj ze znajomymi stojąc. Dąż do tego, by stać przez minimum 2,5 godziny dziennie. A najlepszy sposób na podniesienie NEAT? Wiadomo… seks!”

– dodaje dietetyczka.

Umówiłaś się z dawno niewidzianą koleżanką na kawę? Bierzcie swoje latte na wynos i idźcie na długi spacer. Po pracy nie siadaj przed telewizorem, wskakuj na rower! Nie odmawiaj sobie też seksu, nawet gdy boli cię głowa. To najlepszy (i naturalny!) środek przeciwbólowy.

Podziękujesz, gdy po miesiącu twoja waga będzie wskazywać kilogram mniej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

płaski brzuch

„Jaka dieta na taki brzuch?” Dietetyczka Anna Reguła obnaża manipulacje kolegów z branży na Instagramie

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Szczupła kobieta

Dieta norweska, czyli monotonny jadłospis, efekt na chwilę i skutki uboczne

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Emocje mogą mieć ścisły związek z tym, na co w danym momencie mamy apetyt

Ostre jedzenie jest zdrowe!

Ostre jedzenie jest zdrowe!

7 pokarmów bogatych w minerały. Warto włączyć je do diety

Liposukcja kawitacyjna — zabieg, efekty, cena

Liposukcja kawitacyjna – na czym polega zabieg? Jakie daje efekty?

Glukoza w ciąży - ważne badanie dla przyszłej mamy

Glukoza w ciąży – ważne badanie dla przyszłej mamy

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Można schudnąć bez diety? Tak, jeśli zastosujesz się do tych wskazówek

Napoje gazowane mogą uzależniać. Jakie są objawy?

Tendencja do tycia? Dietetyczka wyjaśnia, co tak naprawdę za tym stoi

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Badanie moczu pokaże, czy dobrze się odżywiasz

Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia

Miksujemy: koktajl na odchudzanie

Koktajle odchudzające – przepisy. Jak zrobić koktajl na odchudzanie?

Odchudzanie po ciąży – przestańmy sobie to robić

8 niskokalorycznych potraw, które powinnaś wprowadzić do swojego jadłospisu

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjedzenie pleśni – czym grozi? Objawy zatrucia pleśnią

Nie tylko pieprz cayenne. 7 produktów, które pomagają spalić tłuszcz

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?