Przejdź do treści

Dieta Clarka

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Inne nazwy: nowa/bezpieczna dieta wysokobiałkowa.

Zasady: dieta została opracowana przez brytyjskiego chirurga i jego żonę na początku lat XXI w. w prywatnej klinice w Devonshire Place jako sposób na życie. To menu niskowęglowodanowe, wysokobiałkowe i o umiarkowanym spożyciu tłuszczu. Jest podobne, choć mniej restrykcyjne od diety Atkinsa, dozwolona jest m.in. kromka razowego pieczywa dziennie, więcej warzyw i nabiał. Wyklucza się wszelkie węglowodany oczyszczone (cukier, biała mąka, biały ryż), a razem z nimi – szkodliwe tłuszcze; ogranicza się owoce, nabiał, nasiona roślin strączkowych, naturalne produkty zbożowe i kawę, a dopuszcza – ograniczone ilości masła, majonezu, śmietany, sera, jaj, alkoholu. Dieta bazuje na produktach białkowych pochodzenia zwierzęcego (mięso, ryby, owoce morza, podroby) i świeżych warzywach, poza tymi wysokoskrobiowymi. Spożywa się trzy posiłki dziennie, ew. przekąskę mogą stanowić orzechy. Dieta składa się z dwóch faz – chudnięcia i utrzymania wagi. W pierwszej należy spożywać 40–60 g węglowodanów dziennie, dozwolona jest tylko jedna pomarańcza lub cytryna. Po osiągnięciu zamierzonej wagi zwiększa się spożycie węglowodanów, wprowadzając pełne ziarna, owoce, warzywa korzeniowe, ziemniaki – do momentu, aż waga będzie stała.

Dla kogo: dla zdrowych osób, które są w stanie na zawsze zrezygnować z pewnych produktów (słodycze, komercyjne wypieki i fast food), ale cenią smaczne posiłki. Dieta nie jest zalecana dla osób z zaburzeniami pracy nerek, wątroby i układu krążenia, kobiet w ciąży i karmiących, dzieci i osób starszych; nie nadaje się dla wegetarian i wegan.

Plusy: dieta jest łatwiejsza w stosowaniu niż inne metody tego typu. Nie wymaga liczenia kalorii i zezwala na dowolne dawkowanie chudych produktów zwierzęcych i pewnych warzyw. Niekoniecznie jest niskokaloryczna, dzięki czemu zapewnia większe ilości składników odżywczych niż diety restrykcyjne pod tym względem. Z uwagi na wysoką zawartość białka dieta pomaga zachować więcej masy mięśniowej, a posiłki są bardziej sycące. W diecie ogranicza się niezdrowe produkty wysokoprzetworzone i szkodliwe tłuszcze, m.in. zawierające izomery trans. Niezalecane jest chudnięcie w zbyt szybkim tempie (na początku powinno ono wynosić 1–1,5 kg tygodniowo, potem stale po 1 kg na tydzień), co ułatwia utrzymanie niższej wagi. Dieta pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi i zmniejszyć apetyt na słodycze. Pomimo ograniczeń pozostaje zróżnicowana, a dzięki dodatkom tłuszczowym umożliwia przygotowanie smacznego jedzenia i zapewnia większe wchłanianie składników odżywczych z produktów roślinnych. W diecie promuje się zdrowe sposoby przygotowania posiłków i styl życia, np. min. trzy godzinne treningi tygodniowo.

Minusy: możliwe są niedobory pewnych składników, m.in. wapnia z nabiału. Nie u wszystkich zalecana dawka 60 g węglowodanów dziennie może zapobiec nagromadzeniu związków ketonowych w organizmie, co może dać skutki typowe dla diet wysokobiałkowych (osłabienie, zaparcia, przykra woń z ust i ciała, bóle brzucha, zaparcia, zaburzenia pracy nerek i wątroby). Dieta jest dość kosztowna, wymaga ostrej selekcji składników i przygotowania posiłków w domu. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

plaża

Opalanie: natryskowe, w solarium, w ciąży. Bezpieczne opalanie

stopy

Jak leczyć płaskostopie? Klasyczne i innowacyjne metody na płaskostopie

Dlaczego tyjemy jesienią i zimą?

Jesień i zima to najtrudniejszy czas dla organizmu. Brak słońca, zimno, deszcz na zmianę ze śniegiem, mróz. Pojawiają się przeziębienia, ale często też dodatkowe kilogramy. Dlaczego gdy robi się chłodniej, zaczynamy przybierać na wadze? Przecież nie musimy magazynować tkanki tłuszczowej, aby zapaść w zimowy sen. Więc jaki w tym sens?

Migdały z czekoladą i miodem – połączenie nieziemsko dobre i zdrowe

To będzie przepis dla każdego, kto lubi słodkie przekąski, a nie przepada za zbyt długim ich przygotowywaniem. Ten deser będzie także zdrowym wyborem i przede wszystkim smacznym. Bo czy może być coś lepszego od połączenia płatków migdałowych, miodu, czekolady i pomarańczy?

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Tych rzeczy nie jedz przed randką!

Dieta dr Dąbrowskiej – wady i zalety

Dziewczyna tańczu podczas zajęć fitness

Wskaźnik BMR. Przy odchudzaniu niezbędny

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Pizza, frytki i pierogi w wersji dietetycznej? To możliwe!

kobieta, mająca ból brzucha

Zapalenie żołądka – dieta przy uszkodzeniach błony śluzowej

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Dziecko jedzące czekoladę

Jak świadomie zmienić nawyki żywieniowe dziecka? Psycholog wyjaśnia

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

zdrowa dieta

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Kobieta trzyma się za brzuch z powodu bólu brzucha

Skąd się bierze ból żołądka po jedzeniu i jak mu zapobiegać?

Co jeść, gdy masz łuszczycę

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy chorujesz