Przejdź do treści

Dieta Diamondów

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczepionka
Szczepienie przeciw grypie – dlaczego warto się szczepić?
Kobieta biegnie ulicą w parku. Jest ubrana w sportowe ciuchy. Dookoła są liście, widać, że jest jesień
Jak wzmacniać odporność jesienią? Farmaceutka Zofia Winczewska podpowiada
kobieta
Jak mieć lepszy seks? 7 sposobów, żeby czerpać jeszcze więcej przyjemności w łóżku
Trądzik - jak go wyleczyć? / istockphoto.com
Dlaczego leczenie przeciwtrądzikowe nie zawsze działa? Dermatolożki z Dermatolook odpowiadają
Monika Grzegorzewicz / Instagram.com
Jesteś po porodzie i chcesz wrócić do wzmożonej aktywności fizycznej? Uważaj. Fizjoterapeutka uroginekologiczna wymienia ćwiczenia zakazane

Inne nazwy: dieta Fit for Life.

Zasady: dieta stworzona jako sposób na życie w latach 80. ub. wieku przez Harveya i Marilyn Diamondów, zwolenników medycyny naturalnej z dyplomami szkoły korespondencyjnej. To dieta bardzo niskotłuszczowa, która zapewnia 10 proc. energii z tłuszczów, 30 proc. z białek i 60 proc. z węglowodanów, a przy tym kładzie większy nacisk na to, jak i kiedy się je, niż na to, co się je i w jakiej ilości. Teoria zakłada istnienie trzech faz w dobowym cyklu biologicznym organizmu: od 12 do 20 odbywa się zaopatrzenie (jedzenie i trawienie), w godz. 20-4 następuje przyswajanie i wykorzystanie składników odżywczych, a od 4 do 12 organizm oczyszcza się z produktów ubocznych. Dlatego też do południa wolno jeść tylko owoce lub pić soki owocowe. Tylko owoce są też dozwolone między trzema głównymi posiłkami, ale w odstępie trzech godzin. Nie wolno ich łączyć z żadnymi produktami. Do każdego posiłku je się warzywa, ale nie wolno pić wody ani też łączyć produktów węglowodanowych z białkowymi. Produkty bogate w te składniki można jeść tylko z dodatkiem warzyw. Należy całkiem zrezygnować z nabiału, cukru, alkoholu, a nawet octu. Co najmniej 70 proc. menu powinny stanowić produkty o wysokiej zawartości wody, jak warzywa i owoce. W większości składa się ono z produktów roślinnych; dozwolone są ograniczone ilości tych zwierzęcych oraz wybranych zbóż. Efekty odchudzania to w pierwszym tygodniu nawet 0,5 kg dziennie mniej, co jest związane głównie z utratą wody; później spadek wagi wynosi zwykle do 2 kg tygodniowo.

Dla kogo:dieta nadaje się dla osób, które nie są rano głodne. Będzie wygodna dla wegetarian, a także tych, którym pasuje dostosowanie się do ściśle wyznaczonych reguł. Metoda nie nadaje się dla osób prowadzących aktywny tryb życia, zwłaszcza rano, a także dla tych z zaburzeniami regulacji poziomu cukru we krwi – przy spożywaniu na czczo jedynie produktów zapewniających cukry proste może powodować mdłości i złe samopoczucie. Dieta jest niewskazana dla osób z cukrzycą i wszystkich tych, którzy cierpią na problemy zdrowotne, a także dla dzieci i młodzieży, kobiet w ciąży i karmiących piersią, osób starszych i z niedoborami pokarmowymi.

Plusy:dieta nie wymaga liczenia kalorii, jedynie dostosowania się do reguł, które są dość proste. Kładzie się w niej nacisk na wysokie spożycie zdrowych produktów roślinnych, m.in. warzyw i owoców, dzięki czemu jest bogata w błonnik, antyoksydanty i inne fitozwiązki. Autor zaleca aktywność fizyczną. Przez jeden dzień w tygodniu, zawsze ten sam, dopuszcza się mniej restrykcyjne menu, co ułatwia stosowanie się do zaleceń diety przez resztę czasu.

Minusy: twierdzenia o korzyściach ze stosowania diety Diamondów nie zostały poparte żadnymi badaniami. Pomimo kontrowersyjnych zaleceń (m.in. spożywania nabiału z surowego mleka, który może zawierać patogenną mikroflorę) nie ma też dowodów na bezpieczeństwo stosowania tej metody. Wiele wykorzystanych przez nią teorii nie ma podstaw naukowych, jak np. idea niełączenia produktów, istnienia pokarmów żywych i martwych czy też gnicia jedzenia w układzie pokarmowym przy nieprawidłowym zestawieniu składników posiłku. Wiele prezentowanych poglądów jest też przestarzałych, dziwnych i sprzecznych z ogólnie przyjętymi normami. W najnowszej wersji, wydanej po roku 2000, metoda Diamondów uwzględnia spersonalizowany program kontroli wagi, respektujący wskaźniki biochemiczne, typ metaboliczny i predyspozycje genetyczne. Do dziś jednak dziedziny te nie są na tyle przebadane, by dokonane odkrycia stanowiły solidną bazę dla dietetycznych teorii. W dzisiejszej postaci dieta ma charakter komercyjny, m.in. towarzyszy jej linia suplementów diety.

Dieta Diamondów jest uważana za niezdrową i nie jest zalecana przez dietetyków. Wyklucza bowiem całe grupy produktów i sprzyja niedoborom składników pokarmowych, m.in. wit. B2, B12, D, wapnia, żelaza, cynku. Mało uwagi poświęca się w niej rozróżnieniu różnych typów tłuszczów, odpowiedniemu spożyciu wody i błonnika czy też znaczeniu aktywności fizycznej. Autorzy zalecają dietę wszystkim – pomimo tego, że jest niedoborowa, a przy tym nie bierze pod uwagę zmiennych potrzeb żywieniowych w różnych okresach życia. Mniej restrykcyjne menu przez jeden dzień w tygodniu może sprzyjać dokonywaniu gorszych wyborów żywieniowych i z jednej strony zmniejszać jej efekty, a z drugiej – pogłębiać niedobory składników odżywczych.

Dieta jest trudna do przestrzegania – może być mało sycąca ze względu na niski poziom białka (z tego powodu może też szczególnie sprzyjać utracie masy mięśniowej), spożywanie cukrów prostych bez dodatków spowalniających ich wykorzystanie oraz zmienne wielkości porcji jedzenia. Stosowanie diety sprzyja nasilonej tendencji do odzyskiwania wagi (z nawiązką) po zakończeniu odchudzania. Z uwagi na wysoką zawartość błonnika menu może być z początku przyczyną dolegliwości gastrycznych.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

kobieta szykująca posiłek

Co należy uwzględnić przygotowując się do zmiany diety? Podpowiada dietetyczka, Paulina Jamrozik

Danie z łososiem

Dieta a depresja. Dietetyczka wymienia składniki, które wpływają na nasz nastrój

kobieta pijąca koktajl

„Czysta micha” wcale nie taka czysta! Dlaczego trend „clean eating” przynosi więcej szkody niż pożytku?

Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego

„Udowodniono, że kawa wykazuje szereg prozdrowotnych działań na pracę organizmu, dlatego znalazła się piramidzie prawidłowego żywienia”- mówi dr Agnieszka Jarosz

„Odchudzam się, a nie chudnę!”. Brzmi znajomo? Dowiedz się, z czego to może wynikać

Dieta kopenhaska - jej wady i zalety

„Z odchudzaniem dietami cud jest jak z lotto. Rozsądni ludzie grają, choć wiedzą, że szanse na wygraną są znikome. Tak samo jest z dietą kopenhaską” – mówi Justyna Markowska, dietetyczka i psychodietetyczka

Darmowe diety NFZ okiem dietetyka. Czy warto je stosować?

dziewczyna je słodycze i popija je herbatką

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

Trawa pszeniczna – zielony superfood

Trawa pszeniczna – zielony superfood

awokado

Chorujesz na astmę? Dietetyczka wymienia składniki, które mogą zaostrzać objawy

węglowodany makaron

Węglowodany nie takie straszne

Chciałbyś przybrać na wadze, ale nie wiesz, co jeść? Dietetyczka podpowiada, jak przytyć skutecznie i zdrowo

Zwracasz uwagę na to, co je twoje dziecko? Te zdjęcia pokazują, co jedzą dzieci z całego świata. Różnorodność jest niesamowita!

Z cholesterolem walcz dietą

Z cholesterolem walcz dietą

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Dieta Kopenhaska

Dieta kopenhaska – na czym polega i jakich efektów możesz się spodziewać?

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

„Życie człowieka, którym się zajmuję, nie może zależeć od tego czy mi smutno, czy jestem zły, czy się boję” – mówi Mateusz Sieradzan, znany na FB jako Pan Pielęgniarka