Przejdź do treści

Dieta dr Dąbrowskiej – wady i zalety

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
koronawirus, pandemia
Główny Inspektor Sanitarny o COVID-10: spodziewamy się wzrostów zachorowań w ciągu najbliższego miesiąca
Froteryzm, czyli erotyczne ocieractwo. Na czym polega i czy można je leczyć? Tłumaczy seksuolożka Katarzyna Koczułap
Domowe sposoby na katar u dziecka/Pexels
Katar u dziecka? Naturopatka podpowiada, jak z nim walczyć domowymi sposobami
Dynia - królowa jesieni
Dynia jest pełna dobra. Poznaj jej rodzaje i właściwości
Przedłużanie rzęs. Poznaj wszystkie „za” i „przeciw”/Unsplash
Przedłużanie rzęs. Poznaj wszystkie „za” i „przeciw”

O diecie dr Dąbrowskiej stało się głośno, gdy kolejne gwiazdy przyznawały się, że to właśnie dzięki niej schudły kilka, a nawet kilkanaście kilogramów. Tak było np. z Karoliną Szostak. Ale czy ten restrykcyjny detoks naprawdę jest zdrowy dla organizmu?

Autorką diety jest dr Ewa Dąbrowska. Jej celem było stworzenie takiego jadłospisu, który zmusi organizm do korzystania ze zmagazynowanej energii przy jednoczesnym wydaleniu nadmiaru wody. Taki częściowy post ma pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie organizmu. Osoba na detoksie lepiej śpi, ma więcej energii. Poprawia się też stan jej włosów, skóry i paznokci.

Dietetycy i lekarze od dawna spierają się, czy dieta dr Dąbrowskiej wykazuje pozytywny wpływ na organizm. Dlaczego?

Kaloryczność

Nadrzędną zasadą diety dr Dąbrowskiej jest spożywanie warzyw o niskiej zawartości skrobi i tylko niektórych owoców. Polecane jest jedzenie zup bez soli, cukru i tłuszczu, picie soków i sięganie po surowe, kiszone bądź gotowane warzywa. Dzienny bilans kaloryczny wynosi ok. 400-600 kcal. Według niektórych jest to zdecydowanie za mało, by wszystkie funkcje organizmu prawidłowo pracowały. Osoba silnie odczuwa brak kwasów tłuszczowych, które mają duży wpływ np. na układ nerwowy.

– Z drugiej strony obniżenie energetyczności dziennych posiłków to według wielu nowych doniesień metoda na wydłużenia życia czy też na zapobiegnięcie chorobom cywilizacyjnym – wyjaśnia Joanna Skałecka, dietetyk i autorka bloga „Trenerka Zdrowej Diety”.

Liczba posiłków

Dr Dąbrowska zaleca, by podczas detoksu spożywać tylko 3 posiłki – śniadanie o godz. 9:00 (najwcześniej 2 godziny po przebudzeniu!), obiad o godz. 14:00 i kolację o godz. 19:00. Specjaliści uważają, że tylko 3 posiłki w ciągu dnia to zdecydowanie za mało. Wadą diety dr Dąbrowskiej jest także brak śniadania przed wyjściem na uczelnię czy do pracy oraz brak możliwości jedzenia mniejszych porcji, ale częściej. W początkowej fazie detoksu doprowadza to często do zawrotów głowy, osłabienia, a u wrażliwszych osób – nawet do omdleń.

Problem z metabolizmem

Kolejna wada? Po kilku tygodniach detoksu dr Dąbrowskiej osoba, która wraca do poprzednich nawyków żywieniowych, często spotyka się z efektem jo-jo. To rezultat rozregulowania metabolizmu. Nierzadko zdarzają się też problemy z trawieniem – pojawiają się zaparcia i wzdęcia po produktach, które wcześniej nie były żadnym problemem. Dr Dąbrowska radzi też, by podczas diety ograniczyć aktywność fizyczną.

Szybki spadek wagi

Czas na zalety. Faktem jest, że na diecie dr Dąbrowskiej schudło już wiele osób. Możemy o tym przeczytać na forach internetowych. Nie jest to zwyczajna dieta odchudzająca, a oczyszczenie całego organizmu. Już w pierwszym tygodniu detoksu zauważalna jest różnica w centymetrach w talii czy na wadze. Osoby, które były na diecie dr Dąbrowskiej, mówią też, że ich cera poprawiła się, a wyniki badań jasno wykazały spadek poziomu cholesterolu czy zanik wrzodów na żołądku. To efekt tzw. zmiany na zastępcze odżywianie wewnątrz organizmu.
Diety dr Dąbrowskiej nie powinniśmy traktować jako szybkiego sposobu na schudnięcie. Należy pamiętać, że nie jest to typowa dieta redukcyjna – komentuje dietetyczka.

Leczy wiele dolegliwości

Obniżenie poziomu cholesterolu czy pozbycie się trądziku to nie jedyne pozytywne skutki diety dr Dąbrowskiej. Osoby, które podjęły się tej próby, mówią o wzmocnieniu odporności. Wszystko dlatego, ponieważ oczyszczenie organizmu z toksyn oraz powrót wewnętrznej harmonii hamuje rozwój alergii, astmy, migreny, nietolerancji pokarmowych czy chorób autoimmunologicznych, jak np. tak często występujące teraz Hashimoto. Kobiety wskazują także na inny pozytywny efekt diety, związany z miesiączkowaniem. Dieta sprawia, że ból miesiączkowy zanika, tak samo jak uciążliwe objawy wchodzenia w stan menopauzy.
– Podczas terapii może towarzyszyć nam prawdziwie złe samopoczucie. Jest to nazywany przez dr Dąbrowską „proces ozdrowieńczy”. Nie każdy potrafi przetrwać ten krytyczny moment. Jeśli więc decydujemy się na przejście postu, musimy wybrać odpowiedni moment w naszym życiu. Najlepiej taki, w którym towarzyszy nam jak najwięcej spokoju i relaksu – dodaje dietetyczka.

Łatwa w przygotowaniu

Za co jeszcze internauci chwalą dietę dr Dąbrowskiej? Za łatwość jej przygotowania. Obecnie niewiele osób ma czas na codzienne przyrządzanie dwudaniowych obiadów czy kolacji na ciepło. Jadamy na mieście – wszystko, by jak najszybciej zaspokoić głód. W diecie dr Dąbrowskiej nie trzeba spędzać wielu godzin w kuchni. Wystarczy tylko kilka minut na obranie i pokrojenie warzyw czy owoców. Zupy-krem, warzywne lecza czy bigosy przygotowuje się bardzo szybko.

Czy dieta dr Dąbrowskiej jest niebezpieczna? Wszystko zależy od stanu zdrowia osoby, która chce na nią przejść. Autorka diety zaleca, by przed detoksem zrobić szereg podstawowych badań (morfologia czy badanie moczu), a następnie zinterpretować je u swojego lekarza rodzinnego. Istnieje bowiem wiele przeciwwskazań, dla których detoks dr Dąbrowskiej nie jest wskazany. To np. cukrzyca insulinozależna, stan po walce z rakiem, ciąża i czas karmienia piersią, gruźlica i choroby psychiczne. Dieta nie jest także odpowiednia dla dzieci i nastolatków.

Post może trwać maksymalnie 42 dni. W celach leczniczych wystarczy 2 tygodnie – to tak, aby się oczyścić. Nie jest to zatem sposób na codzienny sposób odżywiania– komentuje Joanna Skałecka.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Czosnek w garnku

Co jeść, żeby wspomóc odporność? Wymieniają dietetycy z Czytamy Etykiety

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – rola, skutki nadmiaru i niedoboru, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

L-karnityna

L-karnityna – rola w organizmie, niedobór, suplementacja

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Co pić latem? Sprawdź nasz miniprzewodnik po letnich napojach

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

orzechy brazylijskie

Selen – rola, skutki niedoboru i przedawkowania, źródła

Produkty bogate w molibden

Molibden – rola w organizmie, zapotrzebowanie, niedobór

Miedź

Miedź – rola w organizmie, nadmiar i niedobór, źródła

suplement diety

Mangan – rola, nadmiar, niedobór, źródła w pokarmie

Czy można jeść surowe brokuły? Może warto przekonać się do ich smaku?

Nawyki żywieniowe dziecka - jak je zmienić?

Nawyki żywieniowe dzieci – dobre i złe. Zmiana nawyków na zdrowe

Fakty i mity: margaryna i masło

Margaryna czy masło na cholesterol? Co go obniży? Skład

owoce morza

Kobalt – właściwości, niedobór, źródła, alergia na kobalt

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?