Przejdź do treści

Dieta garstkowa

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczynka w różowymswetrze siedzi na podłodze w przedszkolu i bawi się klockami
Smog – oczyszczacze powietrza w poznańskich żłobkach
Mrożone jeżyny i maliny
Mrożonki – co można mrozić, a czego lepiej nie
Położna trzyma rękę na brzuchu ciężarnej kobiety
Nowe standardy opieki okołoporodowej już od stycznia
Czy odchudzanie do świąt ma sens? Dietetyk odpowiada
mierzenie obwodu brzucha
RFM – nowy sposób pomiaru tkanki tłuszczowej

Inne nazwy: dieta garściowa, dieta pięciu garstek.

Zasady: dieta odchudzająca oparta na kontroli ilości i wielkości porcji pożywienia. Przewiduje spożywanie pięciu porcji jedzenia dziennie, które powinny mieć objętość garści stosującej je osoby. To zwykle ok. 150 ml czy 150 g, a maksymalnie 250 ml czy 250 g. Jeść należy regularnie o stałych porach i wybierać przede wszystkim wysokiej jakości nieprzetworzone produkty o niskim indeksie glikemicznym i niskiej zawartości tłuszczu. Dozwolone są chude produkty białkowe, ale również łosoś i steki, pełne ziarna zbóż, a przede wszystkim warzywa. Należy pić zwiększone ilości wody i zieloną herbatę. W odróżnieniu od diety garstkowej lansowanej w mediach autorka mało popularnej i niedopracowanej książki „Five Hands Diet” Emily Callowdic formułuje inne zalecenia. To raczej z nich korzystała Victoria Beckham, dzięki której metoda ujrzała światło dzienne. Według autorki menu powinno składać się z pięciu posiłków białkowo-warzywnych oraz przekąsek, a wykluczać m.in. produkty zbożowe. W każdym posiłku stosunek ilości węglowodanów do białka powinien wynosić 2:1, dlatego porcja produktu białkowego może mieć grubość i wielkość dłoni, a objętość warzyw waha się między jedną a dwiema garściami. W takiej odmianie dieta garściowa stanowi raczej wysokobiałkową i niskowęglowodanową dietę w stylu metody Dukana, tyle że jeszcze bardziej restrykcyjną; ma więc podobne działanie, wady i zalety; pozwala zrzucić nawet powyżej 5 kg w dwa tygodnie. W popularnej wersji dieta garstkowa zapewnia poniżej 1000 kcal dziennie i powoduje spadek wagi rzędu 2 kg tygodniowo, ale powinna być stosowana w równie krótkim terminie, najlepiej nie dłużej niż dwa tygodnie.

Dla kogo: dieta spodoba się osobom przyzwyczajonym do małych porcji jedzenia, dla których odczuwanie głodu przy odchudzaniu nie jest problemem i które lubią proste zalecenia oraz rozwiązania. Przeciwwskazaniem do stosowania jest uprawianie sportów, wszelkie problemy zdrowotne (dla wersji książkowej – zwłaszcza niewydolność nerek i wątroby, osteoporoza), nie nadaje się dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, dzieci i młodzieży, osób niedożywionych, starszych.

Plusy: dieta daje szybkie efekty, ma proste zasady i nie wymaga spędzania dużych ilości czasu w kuchni ani też wydawania znacznych sum na zakupy spożywcze.

Minusy: dieta garściowa jest trudna do przebrnięcia, bo w obu wersjach zapewnia bardzo niską podaż kalorii, co przekłada się na wysoki poziom głodu. Co prawda może on osłabnąć na kilka dni pod wpływem zatrucia ustroju ciałami ketonowymi przy diecie wysokobiałkowej, ale stan ten jest niekorzystny dla zdrowia. Dieta jest niezbilansowana i niedoborowa pomimo poprawnych wyborów produktów, bo dostarcza ich w zbyt małych ilościach – dotyczy to zwłaszcza warzyw i owoców, których spożycie powinno wynosić prawidłowo min. 0,5 kg dziennie. Stosowanie jej wywołuje osłabienie, rozkojarzenie, a często też zaparcia. Jeśli poszczególne produkty spożywa się osobno, prowadzi to do zmniejszonego wchłaniania składników odżywczych z produktów roślinnych, np. witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. W tej rozłącznej odmianie dieta powoduje największy spadek masy mięśniowej i tempa metabolizmu, zwłaszcza że z uwagi na niedobór energii odradza się wtedy aktywność fizyczną. Sprzyja więc tyciu nawet po krótkim czasie stosowania i wymaga bardzo umiejętnego, powolnego powrotu do normalnego menu. W odmianie wysokobiałkowej spadek tempa przemiany materii jest mniejszy, ale pojawia się więcej możliwych działań ubocznych, takich jak bóle głowy, kamica żółciowa, dna moczanowa, niewydolność nerek i wątroby, a przy dłuższym stosowaniu – niedobory pokarmowe.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

mężczyzna umiera

Rak płuc – objawy, przyczyny, leczenie

Kilka faktów o (nie)przytulaniu

„Przytulanie jest zdrowe”! Jest ważniejsze od seksu, zachwyca naukowców, a świat stawia je na piedestale. Lecz czasem nie chcemy przytulać się w związku. Czy to my powinniśmy się martwić, że coś z nami nie tak, czy może świat zachłysnął się kultem przytulania? Sprawdźmy.
Frytki z batatów z domowym sosem aioli

Zdrowa przekąska na wieczór! Frytki z batatów z domowym sosem aioli

Sezon zimowy nie rozpieszcza z wyborem warzyw. Na szczęście przestajemy się bać nowości i coraz częściej sięgamy po pyszne bataty. Jeśli chodzi o frytki, to spokojnie mogą konkurować z ziemniakami. Przekonajcie się!

9 oznak niedoboru żelaza

Brak siły, szybkie męczenie się, podenerwowanie, blada cera… To wcale nie musi być przesilenie jesienno-zimowe. Zamiast czekać, aż samo przejdzie, zrób badania krwi – może brakować ci żelaza. Zobacz, jakie jeszcze sygnały mogą o tym świadczyć.

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Pizza, frytki i pierogi w wersji dietetycznej? To możliwe!

kobieta, mająca ból brzucha

Zapalenie żołądka – dieta przy uszkodzeniach błony śluzowej

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Dziecko jedzące czekoladę

Jak świadomie zmienić nawyki żywieniowe dziecka? Psycholog wyjaśnia

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

zdrowa dieta

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Kobieta trzyma się za brzuch z powodu bólu brzucha

Skąd się bierze ból żołądka po jedzeniu i jak mu zapobiegać?

Co jeść, gdy masz łuszczycę

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy chorujesz

Na stole kromki chleba, bochenek chleba

Dieta wysokowęglowodanowa wydłuża życie? Najnowsze badania a opinia dietetyka

Kobieta smarująca twarz kremem w łazience

Niedobór witamin widać na skórze. Dietetyk radzi, jak zadbać o odpowiednie odżywienie

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba