Przejdź do treści

Dieta jajeczna – bezpieczna i skuteczna, czy szkodliwa i monotonna?

Dieta jajeczna – bezpieczna i skuteczna, czy szkodliwa i monotonna? Kelly Neil/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
koronawirus, śmiertelność
Co 15 sekund umiera osoba zakażona koronawirusem
profilaktyka próchnicy u dzieci
Pasty bez fluoru lepsze dla dzieci? „Szkodliwa to jest niewiedza i jej bezmyślne szerzenie!”
Religa i Zembala znowu przy stole operacyjnym. Synowie poszli w ślady znanych ojców
Mamy największe szkody w historii edukacji. Wszystko przez pandemię koronawirusa
Policjantki
95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym

Pracując w zawodzie dietetyka codziennie odpowiadam na wiele pytań dotyczących diet odchudzających. Wśród moich podopiecznych, od wielu miesięcy, dużą popularnością cieszy się dieta jajeczna, która jak sama nazwa wskazuje bazuje na jajkach. Jadasz 6 sztuk jajek na twardo dziennie, podzielonych na 3 posiłki. Czy taka dieta jest skuteczna i bezpieczna? Przeczytaj opinię dietetyka.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Barbara Dąbrowska
Dietetyk

Zasady diety jajecznej

Dieta jajeczna zalicza się do tzw. monodiet. Monodiety to proste diety odchudzające, których jadłospis komponuje się w oparciu o tylko jeden składnik. Pozostałe produkty żywnościowe stanowią tylko uzupełnienie diety i jada się je w małych ilościach. Z pewnością słyszałaś o wielu monodietach np. diecie jabłkowej, diecie kapuścianej czy diecie grejpfrutowej. Bazowe składniki monodiet są zazwyczaj niskokaloryczne, dlatego też cały jadłospis ma bardzo mało kalorii (często poniżej 1000 kcal). To właśnie dlatego stosując monodietę możesz schudnąć bardzo szybko.

Dieta jajeczna to typowa monodieta o bardzo niskiej kaloryczności. Nie wiadomo, kto jest autorem tego sposobu na odchudzania, a Internet pełen jest różnych odmian tej diety. Najważniejsza jest jedna zasada: codziennie jedz 6 jajek na twardo (po 2 do każdego posiłku). Jajka uzupełniaj niewielką ilością warzyw czy owoców i (w niektórych odmianach) małą porcją chudego mięsa.

 

Jadłospis diety jajecznej

Zobacz przykładowy jadłospis diety jajecznej.

  • Śniadanie: 2 jajka na twardo, banan, szklanka świeżych truskawek
  • Obiad: 2 jajka na twardo, 50 g grillowanej piersi z kurczaka, pomidor, ogórek kiszony i garść liści szpinaku
  • Kolacja: 2 jajka na twardo, surówka z marchewki i kiszonej kapusty

Dieta jajeczna efekty

Jak sama widzisz jadłospis diety jajecznej jest niezwykle rygorystyczny. Wartość kaloryczna diety nie przekracza 800 kcal na dobę, a to oznacza, że tak naprawdę masz do czynienia z półgłodówką, a nie ze zbilansowaną dietą odchudzającą.

Stosując tak drastyczne ograniczenia w kaloryczności z pewnością schudniesz szybko, nawet 3-4 kg tygodniowo – tylko pytanie brzmi, co dalej? Pod żadnym pozorem nie stosuj diety jajecznej dłużej niż tydzień, ale przede wszystkim zastanów się, czy w ogóle chcesz ją rozpoczynać.

Adele - na czym polega dieta Adele? / gettyimages

Skutki uboczne diety jajecznej

Przy tak niskiej kaloryczności na diecie jajecznej z pewnością poczujesz się osłabiona. Będziesz bardzo głodna i poirytowana. Jajka zawierają dużą ilość pełnowartościowego białka, a do tego sporo tłuszczu. Te dwa czynniki sprawiają, że zazwyczaj po daniu z jajkami jesteś najedzona. Jednak nie w tym przypadku. Zwróć uwagę na mikroskopijne porcje i posiłki, w których nie ma w ogóle węglowodanów złożonych (kasze, makaron, ryż, pieczywo) – składnika, który zapewnia utrzymanie wysokiego poziomu energii.

Niewielka ilość węglowodanów sprawia także, że twój mózg nie dostaje odpowiedniej ilości glukozy – swojego podstawowego paliwa, a co za tym idzie Twoja koncentracja, kreatywność i zdolność do logicznego myślenia są obniżone. Stosując dietę jajeczną zapomnij o wyzwaniach w pracy!

Zgodnie z zaleceniami polskiej Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób dorosłych jajka są wartościowych produktem i można je jeść kilka razy w tygodniu, ale nie codziennie w ilości 6 sztuk. Zaleca się, aby nie zjadać więcej niż 7-10 jajek tygodniowo. W diecie jajecznej w ciągu 7 dni spożywasz ich aż 42 sztuki!

Pamiętaj, że jajka zawierają dużo cholesterolu pokarmowego. Choć wiemy już, że większa część cholesterolu w organizmie produkowana jest przez wątrobę, to jednak źródła pokarmowe nie są bez znaczenia. Tak duża dawka cholesterolu w ciągu tygodnia może wpłynąć na wyniki lipidogramu. Czy tak się stanie zależy od wielu różnych czynników, jednym z ważniejszych jest obciążenie genetyczne. Jednak, czy zaczynając dietę odchudzającą robisz wcześniej badania genetyczne? Z pewnością nie.

Jajka to także produkt dość tłusty – to koncentracja energii, składników pokarmowych i odżywczych, z której powstaje nowe życie. Właśnie dlatego jest w nich sporo tłuszczu, który jest składnikiem pokarmowym o najwyższej kaloryczności (1 g – 9 kcal, 1 g białek i węglowodanów to 4 kcal). Jajka na twardo są także dość ciężkostrawne. Oba te czynniki mogą zadziałać obciążająco na wątrobę i sprawić, że na diecie jajecznej będziesz odczuwała ciężkość, niestrawność i wzdęcia.

Jednak, jeśli twoje myśli wciąż krążą wokół straconych (potencjalnie) kilogramów to być może przekona cię fakt, że dieta jajeczna to pewny efekt jo-jo. Szybki spadek masy ciała w dużej mierze wynika z odwodnienia, a nie utraty tkanki tłuszczowej. Głód jest tak dotkliwy, że zaraz po skończonej diecie dopadnie cię wilczy apetyt i będziesz jeść znacznie więcej, co jest prawidłową reakcją organizmu, którzy krzyczy o energię (w końcu zafundowałaś mu półgłodówkę!). Na końcu tej historii skończysz w wagą większą niż ta, którą miałaś przed rozpoczęciem diety jajecznej.

Jeśli wciąż nie czujesz się przekonana to wiedz, że opinie dietetyków są zgodne. Dieta jajeczna to monotonna, szkodliwa, niedoborowa półgłodówka. Dodatkowym skutkiem jej stosowania będzie… obrzydzenie do jajek. Dobrnęłaś do końca tego artykułu? To już wiesz, że o diecie jajecznej możesz raz na zawsze zapomnieć.

Bibliografia:

Ciborowska Helena, Rudnicka Anna, „Dietetyka. Żywienia zdrowego i chorego człowieka”, wydawnictwo PZWL

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób dorosłych, opracowana pod kierunkiem: prof. dra hab. med. Mirosława Jarosza, Instytut Żywności i Żywienia

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Miksujemy: koktajl na odchudzanie

Koktajle odchudzające – przepisy. Jak zrobić koktajl na odchudzanie?

Nie tylko pieprz cayenne. 7 produktów, które pomagają spalić tłuszcz

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

11 błędów, które popełniamy, robiąc jajecznicę. A to przecież taka banalna potrawa

Inulina – cukier, który pomaga schudnąć. Poznaj jej 5 największych zalet

Jak przyśpieszyć metabolizm? Wypróbuj te trzy sposoby

spaghetti

500 kcal „na masę” i „na redukcję”. Zobacz, czym różnią się proponowane przez dietetyka posiłki

Dlaczego najtrudniej jest zrzucić kilka ostatnich kilogramów? Naukowcy mają odpowiedź

Czym jest rotacja węglowodanami i jaki ma wpływ na naszą sylwetkę?

Zmieniłaś dietę, bo chcesz schudnąć? Te objawy mogą świadczyć o tym, że coś poszło nie tak

10 sezonowych owoców i warzyw, które pomogą ci schudnąć. Na które postawić?

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Owoce i warzywa

Czy dieta witariańska jest zdrowa? Wyjaśniają żywieniowcy z profilu „Dietetyka nie na żarty”

„Nie sądziłam, że jestem w stanie stworzyć takie miejsce w sieci. Cieszę się, że społeczność bloga tworzą osoby życzliwe, potrafiące z szacunkiem myśleć o drugim człowieku” – mówi Janina Bąk, znana jako Janina Daily

Jak nie popełniać błędów dotyczących porcji jedzenia? Podpowiadamy

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Tych produktów lepiej unikaj. Na bank sprawią, że przytyjesz

Kobieta z koktajlem owocowym

Chcesz schudnąć? Te produkty pomogą ci stłumić apetyt

Chcesz przejść na dietę ketogeniczną? Sprawdź, jakie zagrożenia może nieść za sobą

6 produktów, których lepiej nie jeść przed 10 rano, jeśli dbasz o linię

Czy można mrozić jajka?

Czy można mrozić jajka? Wszystko zależy od tego, jak to robimy

Jajecznica to banalna potrawa? Możesz sprawić, że będzie idealna

Mleko bez laktozy

Co to jest laktoza? Czy produkty bez laktozy są zdrowsze?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami