Przejdź do treści

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna
Dieta ketogeniczna Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Złote mleko
Złote mleko – co to jest i dlaczego warto je pić? Mówi dietetyczka Alicja Kalińska
siatka na zakupy
Dieta powinna być dobrze przemyślana. „Odżywiaj się zdrowo, nie modnie” – apeluje dietetyczka Anna Reguła
Leczenie endometriozy / gettyimages
W Polsce nie ma żadnego programu leczenia endometriozy. Trwa akcja, której celem jest wpłynięcie na Ministerstwo Zdrowia. Cierpią miliony Polek
Oto Miss Niemiec 2020. Ma 35 lat, jest mamą i prowadzi sklep internetowy
Dieta a płodność / freepik.com
Płodność – czy da się wspierać ją zdrowym odżywianiem? Dietetyczka odpowiada

Dieta ketogeniczna jest coraz bardziej popularna. Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną? Jakie są jej efekty i czy rzeczywiście jest to niezawodny sposób na schudnięcie? Sprawdzamy opinie ekspertów o diecie ketogenicznej.

Dieta ketogeniczna – zasady

Jak wprowadzić w życie dietę ketogeniczną? Na czym polega ten sposób żywienia?

Dietetyk Piotr Żeberkiewicz wyjaśnia: – Zacznijmy od tego, czym jest dieta ketogeniczna: jest to dieta oparta na tłuszczach, z zerową lub minimalną ilością węglowodanów (do 30 gramów) oraz ilością białka nie większa niż 1,3 grama na kilogram masy ciała. Wszystkie te elementy niezbędne są do właściwej produkcji ketonów.

Dietetyk Eliza Szyszko mówi: Dieta niskowęglowodanowa, a właściwie pozbawiona węglowodanów (dopuszczalna ilość to 30-50g/dzień) oraz o zawartości tłuszczu nawet do 80 proc. to tak zwana dieta ketogeniczna (ketogenna).

Począwszy od 2018 roku dieta ketogeniczna to jeden z najczęściej wyszukiwanych sposobów żywienia.

Czy ketoza to remedium na otyłość? Większość osób stosuje tę dietę, aby schudnąć, a nie ze względu na wskazania medyczne.

Ze względu na znikomy „dowóz” szybko dostępnej energii w postaci glukozy, dieta o tak dużej zawartości tłuszczu powoduje zahamowanie szlaków metabolicznych związanych ze spalaniem glukozy pochodzącej z pożywienia. Spalaniu ulega glikogen zgromadzony w organizmie (około 400g), następnie tłuszcz. Jednak w związku z wyczerpanymi zapasami glikogenu i glukozy („tłuszcz spala się w ogniu węglowodanów”), tłuszcz nie ulega całkowitemu spaleniu, wobec czego w wątrobie powstają tzw. ciała ketonowe, które jak się okazuje mogą zastąpić glukozę jako źródło energii – tłumaczy dietetyk Eliza Szyszko.

Zaznaczam, że ciała ketonowe znajdujące się w moczu nie oznaczają, że organizm jest w stanie ich używać, więc najpopularniejsza metoda sprawdzania „czy jestem w ketozie” jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto – podkreśla Piotr Żeberkiewicz.

"Dieta na masę"

Dieta ketogeniczna – jakie są efekty

Wiele osób chwali sobie dietę ketogeniczną jako sposób na szybkie chudnięcie bez uczucia głodu. Czy rzeczywiście jest tak skuteczna, a przede wszystkim bezpieczna?

Plusami diety ketogenicznej jest oczywiście utrata tkanki tłuszczowej, wyrównanie glikemii, spotkałem się z przypadkami „wyleczenia” z migren czy polepszeniem jakości życia przy reumatoidalnym zapaleniu stawów, lecz ten sam efekt mają odpowiednio dobrane diety zbilansowane – zauważa dietetyk Piotr Żeberkiewicz.

Neurolodzy we współpracy z dietetykami stosują dietę ketogeniczną u pacjentów z padaczką. Uważa się, że to jedna z najskuteczniejszych metod niefarmakologicznych pomocnych u osób z epilepsją. Niezbędna jest jednak kontrola specjalistów. Niedopuszczalne jest odstawienie leków bez konsultacji lekarskiej.

Dietetyk Eliza Szyszko mówi: – Już ponad 100 lat temu udokumentowane zostało dobroczynne działanie tej diety jako leczenie padaczki lekoopornej u dzieci, ostatnio rozważa się też wprowadzanie diety ketogenicznej przy chorobie Alzheimera, chorobie Parkinsona i autyzmie.

Monika Prześlakowska

Dieta ketogeniczna – jakie są opinie

Dietetyk Eliza Szyszko wymienia zalety i wady diety ketogenicznej: – Kluczową zaletą, dla wielu osób, jest to, że dieta ketogenna pozwala schudnąć dosyć szybko i bez większego wysiłku. Co najważniejsze stan ketozy powoduje, że nie czujemy się głodni, a odczucie głodu jest częstym powodem niepowodzeń podczas stosowania diet normo- i wysokowęglowodanowych.

Inne zalety diety obserwowane przez osoby, które ją stosowały, to uczucie lekkości, świeżość umysłu i euforia. Może to wynikać ze stabilnego poziomu glukozy we krwi, który nie ulega ciągłym wahaniom tak jak ma to miejsce przy spożywaniu posiłków bogatych w węglowodany, zwłaszcza proste, czyli słodycze, produkty przetworzone, białe pieczywo – zauważa dietetyczka Eliza Szyszko.

Chociaż może brzmieć to bardzo zachęcająco, decydując się na dietę ketogeniczną, należy zachować daleko idącą ostrożność. Dlaczego?

Na pewno nie jest to sposób żywienia, który powinien być stosowany przez całe życie. Znikoma ilość węglowodanów, a co za tym idzie owoców, warzyw i produktów zbożowych sprzyja powstawaniu niedoborów wielu witamin i minerałów odpowiada Eliza Szyszko. – Aby temu zapobiec, wskazana jest suplementacja. W doborze właściwych preparatów poradź się wykwalifikowanego dietetyka. 

Piotr Żeberkiewicz zaleca stosowanie diety ketogenicznej przez maksymalnie sześć miesięcy, po czym zrobienie również sześciomiesięcznej przerwy. – Eliminując węglowodany z diety, eliminujemy też witaminy i minerały w nich zawarte. Oczywiście suplementacja przychodzi z pomocą, lecz według mnie jedzenie owoców i warzyw w sezonie ma też swoje zalety – podkreśla dietetyk.

Jak wygląda dieta ketogiczna okiem kogoś, kto ją praktykuje? Paulina Augustyniak stosuje dietę ketogeniczną u syna, którego życie i żywienie opisuje na blogu „Czarujący świat„. Paulina przyznaje, że faktem jest, iż mniejsze porcje są wystarczające, aby się najeść. Natomiast zauważa również minusy takiego jedzenia.

Niestety jest to dieta droższa, w porównaniu z poprzednim sposobem żywienia – dodaje Paulina. – Dobry jakościowo tłuszcz jest wielokrotnie droższy od węglowodanów, dobre białko też. W diecie ketogenicznej liczy się jakość produktów, bo z założenia jest to dieta lecznicza. Oczywiście można wybierać i podawać produkty tańsze np. tanie jajka z marketu zamiast ekologicznych, tańszy olej ze sklepowej półki zamiast z eko gospodarstwa, parówki zamiast dobrej ryby czy wołowiny, ale mając świadomość różnic w jakości, osobiście wykluczyliśmy takie produkty. Dodatkowy koszt to niezbędna suplementacja.

Paulina zauważa kolejny mankament: – To również dieta czasochłonna. Każdorazowe przygotowywanie posiłku wymaga odważania wszystkich składników co do grama na specjalnej jubilerskiej wadze. To zajmuje czasami prawie godzinę. Z czasem niektóre rzeczy można zorganizować szybciej, np. przygotować na zapas gotowe porcje potraw, do których wystarczy dodać przed podaniem odmierzoną ilość tłuszczów – olejów albo masła klarowanego.

To nie koniec trudności związanych z dietą ketogeniczną: – Dodatkowo trzeba dbać o różnorodność, co nie jest wcale łatwe, bo jest dość ograniczona ilość produktów do zastosowania w tej diecie – przyznaje Paulina Augustyniak.

Pętla wisielcza z żelka

Dieta ketogeniczna okiem eksperta

Jest dużo plusów diety ketogenicznej – potwierdza dietetyk Piotr Żeberkiewicz. – Lecz niewiele osób jest w stanie wyliczyć odpowiednio stosunki kwasów tłuszczowych omega 3 do omega 6 oraz kwasów nasyconych do jednonienasyconych i wielonienasyconych – zauważa specjalista. Wyjaśnia, jakie mogą być konsekwencje nieprawidłowości w diecie ketogenicznej: – Przy dużej ilości tłuszczy w diecie może się to nie udać lub spowodować, że nasze zdrowie i samopoczucie się pogorszy. Zacznie się od wysokiego cholesterolu i rozchwianej frakcji HDL do LDL, a w która stronę pójdzie dalej, to zależy od tego, ile błędów popełniliśmy i jak długo będzie to trwało. Jeżeli cierpimy na problemy z wątrobą, drogami żółciowymi lub na kamicę nerkową, wówczas moim zdaniem dieta ta nie powinna być stosowana – ostrzega Piotr Żeberkiewicz.

Eliza Szyszko, dietetyk, podpowiada: – Jeśli jesteśmy zdrowi i chcemy wypróbować dietę ketogeniczną, powinniśmy poszukać specjalisty, który ma doświadczenie w prowadzeniu osób na diecie wysokotłuszczowej. 

Dlaczego nie można samodzielnie wprowadzić takich planów dietetycznych w życie?

Rozpoczynając dietę na własną rękę możemy szybko doświadczyć działań niepożądanych, w postaci zaparć, nudności i uogólnionego pogorszenia samopoczucia. Przy długotrwałym stosowaniu może dojść do niedoborów, które mogą prowadzić do pogorszenia stanu skóry, wypadania włosów, czy nawet stanów depresyjnych. Według ostatnich doniesień diety o małej zawartości węglowodanów mogą mieć związek z migotaniem przedsionków, co sprzyja rozwinięciu niewydolności serca oraz pięciokrotnie zwiększa ryzyko udaru mózgu. Dieta ketogeniczna może być jednak szczególnie niebezpieczna w przypadku osób z niewydolnością nerek lub wątroby. Również osoby cierpiące na zaparcia powinny rozważnie podchodzić do diet o tak niewielkiej ilości błonnika – Eliza Szyszko wymienia przeciwwskazania.

Diety ketogenicznej nie można stosować bez konsultacji medycznej. Jeśli rozważamy ją tylko dlatego, że chcemy schudnąć, warto pomyśleć o alternatywach – mniej ryzykownych, mniej czasochłonnych i tańszych. Ruch, regularne posiłki i zdrowy rozsądek – oto prosty, choć może mniej spektakularny przepis na utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

Babulinka.pl na Instagramie

Figura po ciąży – blogerka zamieściła ważny wpis. „Z mojego brzucha mam troje nowych ludzi na świecie, jak mogłabym go nie lubić?”

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Kobieta / freepik.com

5 największych mitów o metabolizmie

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

kobieta, święta

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

święta

Czy odchudzanie do świąt ma sens? Dietetyk odpowiada

Operacyjne zmniejszenie żołądka sposobem na nadwagę?

Operacyjne zmniejszenie żołądka sposobem na nadwagę?

Produkty o niskim indeksie glikemicznym — sprawdź czym są i jakie korzyści dają

Produkty o niskim indeksie glikemicznym – sprawdź co jeść, a czego lepiej unikać

Liposukcja kawitacyjna — zabieg, efekty, cena

Liposukcja kawitacyjna – na czym polega zabieg? Jakie daje efekty i jaka jest jego cena?

płatki śniadaniowe

7 „odchudzających” produktów, które… nie odchudzają!

Jessica Meinhard, autorka książki "Jak jeść słodycze i nie tyć"

„Często miałam łzy w oczach, kiedy rozmiarówka kończyła się na L, a ja nosiłam XXL. Do tego doprowadziłam się poprzez zajadanie smutków słodyczami” – mówi Jessica Meinhard, autorka książki „Jak jeść słodycze i nie tyć”

kobieta jedząca babeczkę

„Jedzenie jest dla nas rozwiązaniem zarówno na okoliczność smutku, jak i radości. Tymczasem powinno służyć zaspokajaniu podstawowych potrzeb” – mówi Anna Sasin, psychodietetyk, autorka książki „Głodne emocje”

kobieta pijąca koktajl

„Czysta micha” wcale nie taka czysta! Dlaczego trend „clean eating” przynosi więcej szkody niż pożytku?

Na czym polega dieta baletnicy?

Na czym polega dieta baletnicy?

Kapsaicyna - właściwości odchudzające i lecznicze

Kapsaicyna – właściwości odchudzające i lecznicze

„Odchudzam się, a nie chudnę!”. Brzmi znajomo? Dowiedz się, z czego to może wynikać

Tabletki na odchudzanie - skuteczna pomoc w spalaniu zbędnych kilogramów czy zwykłe placebo?

Tabletki na odchudzanie – skuteczna pomoc w spalaniu zbędnych kilogramów czy zwykłe placebo?

Dieta 1000 kcal - rygorystyczna dieta, ale czy skuteczna?

Dieta 1000 kcal – rygorystyczna dieta, ale czy skuteczna?

Dieta kapuściana - podstawowe zasady i możliwe efekty

Dieta kapuściana – podstawowe zasady i możliwe efekty

węglowodany makaron

Węglowodany nie takie straszne

6 rzeczy, które dzieją się z twoim organizmem, gdy w kółko chudniesz i tyjesz

6 rzeczy, które dzieją się z twoim organizmem, gdy w kółko chudniesz i tyjesz

Chrom (źródło - unsplash.com)

Chrom, a odchudzanie. Jakie są skutki przedawkowania chromu?

Piperyna występuje w pieprzu (źródło - https://www.gettyimages.com)

Piperyna – czym jest i jaki ma wpływ na człowieka

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

8 sposobów na podniesienie libido

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Orgazm? Proszę bardzo!

Orgazm? Proszę bardzo! Poznaj 10 sposobów, aby łatwiej go osiągnąć

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?