Przejdź do treści

Dieta Kwaśniewskiego – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta Kwaśniewskiego
Dieta Kwaśniewskiego
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
stres trening
Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy
Nadmierna potliwość – o czym świadczy, jakie są przyczyny?
Szczepionka
Szczepionka na gruźlicę może uchronić nas przed koronawirusem?
Kobieta trzyma się za szyję
Ból i zesztywnienie mięśni karku – przyczyny, leczenie
Kobieta czesząca włosy
Problemy z włosami: łupież, wypadanie włosów, przetłuszczanie się. Co robić?

Dieta Kwaśniewskiego opracowana ponad ćwierć wieku temu przez lekarza Jana Kwaśniewskiego jest wysokotłuszczowa, o bardzo niskim udziale węglowodanów.

 

Inne nazwy: dieta optymalna, żywienie optymalne.

Dieta Kwaśniewskiego – zasady

Zasady: model żywienia opracowany ponad ćwierć wieku temu przez lekarza Jana Kwaśniewskiego zaleca dietę wysokotłuszczową o bardzo niskim udziale węglowodanów. Został opracowany na podstawie obliczeń teoretycznych i przewiduje spożywanie białka, tłuszczu i węglowodanów w proporcjach (1) do (1,5–3,5) do (0,5), przy czym zmieniają się one zależnie od stanu wyjściowego organizmu i zaawansowania kuracji. Dobowe spożycie białka pozostaje dość niskie, ale zaleca się tylko najwartościowsze jego źródła, których potrzeba jest mniej. W diecie nie ogranicza się kalorii, ale w praktyce na początku dieta pozostaje niskokaloryczna, a przy późniejszym jedzeniu do syta zapewnia do 3 tys. kcal dziennie. Menu zaleca od jednego do trzech posiłków dziennie i bazuje na produktach zwierzęcych, zwłaszcza tych najbogatszych w nasycone kwasy tłuszczowe. Jego podstawą są jaja (min. cztery sztuki dziennie), szpik kostny, łój, smalec, słonina, masło, boczek, podgardle, tłuste mięsa i sery, ryby i konserwy, ew. oliwa i olej słonecznikowy, niektóre orzechy, z produktów niezwierzęcych grzyby. Natomiast produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, owoce i większość warzyw uznaje za niejadalne, a witaminy i błonnik – za niepotrzebne. Węglowodany dozwolone są tylko z tłuszczem, np. w postaci frytek, kremów, lodów na śmietanie.

Dieta Kwaśniewskiego – przeznaczenie

Dla kogo: dla osób zdrowych, które chcą szybko schudnąć, lubią jeść tłusto, mało i rzadko, nie przeszkadza im monotonia jadłospisu i brak większej części normalnie spożywanych produktów oraz zastosują dietę na własne ryzyko. Jest ona szczególnie niewskazana (choć ma rzekomo leczyć te schorzenia) przy zaburzeniach pracy nerek, wątroby i układu krążenia, a także dla kobiet w ciąży i karmiących, dzieci, młodzieży, osób starszych. Nie nadaje się dla wegetarian i wegan.

Dieta Kwaśniewskiego – zalety, efekty

Plusy: daje szybkie efekty – pozwala stracić 3,5 kg w dwa tygodnie; na przestrzeni roku jest jednak niewiele lepsza od diety niskotłuszczowej. Jest jednak atrakcyjna kulinarnie, bo zawiera normalnie zakazane produkty, smaczne ze względu na obecność tłuszczu. Menu pokrywa zapotrzebowanie na żelazo i wit. A – składniki deficytowe w innych dietach. Bywa, że hamuje produkcję cholesterolu w organizmie, bo tak może działać wysokie jego spożycie w diecie przy jednoczesnym ograniczeniu węglowodanów i kalorii. W opisanych przypadkach cukrzycy, nieprawidłowego lipidogramu, miażdżycy czy otyłości poprawa parametrów krwi była spowodowana w głównej mierze utratą masy ciała oraz drastycznym ograniczeniem spożycia węglowodanów.

Dieta Kwaśniewskiego – przeciwwskazania

Minusy: dieta została uznana przez środowisko lekarskie za wysoce szkodliwą dla zdrowia; w badaniach już po roku pogorszyła wszystkie badane biochemiczne wskaźniki procesu miażdżycowego. Metoda bazuje na błędnych założeniach teoretycznych, nieaktualnej wiedzy i badaniach na zwierzętach, nie została przebadana w dłuższej perspektywie czasu i na dużej grupie osób – z tych powodów nie powinna być zalecana. Powoduje skutki uboczne – krótkofalowe to odwodnienie, skurcze, zaparcia (zaleca się niezdrowe środki przeczyszczające), bóle brzucha, kamica żółciowa, spadek ciśnienia, zawroty głowy; długofalowe – to rozwój chorób serca, kamica nerkowa, osteoporoza, zapalenie trzustki. Dieta poleca maksymalnie przetworzone jedzenie, by „odciążyć” organizm, niezdrowe techniki (smażenie) i składniki – głównie nadmiar produktów mięsnych, który działa kwasotwórczo i rakotwórczo. Poleca się w niej niepełnowartościowe i niezbyt zdrowe podroby, np. wątróbki, które gromadzą toksyny oraz wit. A i w dłuższej perspektywie mogą uszkadzać wątrobę. Menu zapewnia nadmiar sodu, a przy tym wywołuje niedobory wit. E, której potrzeba więcej przy menu wysokotłuszczowym, a także wit. C, niektórych wit. z grupy B, pierwiastków alkalicznych: magnezu, wapnia, potasu; miedzi, błonnika czy antyoksydantów. Dieta jest trudna do stosowania, a ponieważ balansuje się na granicy ketozy, łatwo wejść w ten niekorzystny stan – objawy to acetonowy zapach ciała, cuchnący oddech. Działania uboczne mogą być poważniejsze przy nieprawidłowym stosowaniu, np. przebiałczeniu, zbyt niskim lub wysokim spożyciu węglowodanów. Z uwagi na wysoką zawartość tłuszczu dla niektórych osób dieta będzie niesmaczna. Jest też monotonna, bo ograniczenie liczby składników, przepisów i technik kulinarnych jest w niej wręcz zalecane, a przy tym niezwykle uciążliwa – wymaga ciągłych obliczeń matematycznych, ważenia produktów, codziennych bilansów wszystkich składników odżywczych. Wiele osób będzie się na niej czuć głodnych, bo porcje są małe i je się rzadko, co ma bilansować wysoką cenę składników diety i ograniczać jej koszty.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Dieta FODMAP - na czym polega, produkty, tabela, przepisy

Dieta FODMAP – na czym polega? Czy każdy może skorzystać?

Czy alkohol tuczy?

Czy alkohol tuczy? Zbyt częste spożywanie alkoholu pogarsza wydolność, ale co ze spalaniem tkanki tłuszczowej?

Białko źródłem zdrowia? Nie zawsze! Tak samo jak w przypadku tłuszczów, są dobre i złe źródła białka

Białko źródłem zdrowia? Nie zawsze! Tak samo jak w przypadku tłuszczów, są dobre i złe źródła białka

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Pektyny w diecie i medycynie

Pektyny w diecie i medycynie

Dieta białkowa - dla kogo jest przeznaczona?

Dieta białkowa – dla kogo? Wyjaśniamy też jej efekty i skutki uboczne

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę