Przejdź do treści

Dieta Montignaca

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie
Masaż blizn. Mama Kosmetolog pokazuje jak go wykonywać prawidłowo
Zadbaj o własne piersi. Ruszyła kampania Fundacji Rak’n’Roll
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne? Dr Michał Lipa uspokaja

Inne nazwy: dieta MM, metoda Michaela Montignaca.

Zasady: dieta odchudzająca i sposób żywienia autorstwa francuskiego lekarza Michaela Montignaca opracowane pod koniec lat 80. XX w. To jedna z pierwszych diet niskoglikemicznych – bazujących na produktach węglowodanowych o niskim indeksie glikemicznym (IG poniżej 50), co pozwala ograniczyć wydzielanie insuliny i ułatwia chudnięcie. Jadłospis zawiera wysoki poziom białka, a niski węglowodanów i nasyconych kwasów tłuszczowych. Zaleca się jedzenie trzech posiłków dziennie oraz unikanie cukrów prostych i węglowodanów oczyszczonych, zwłaszcza w połączeniu z tłuszczami. Dieta składa się z dwóch faz – pierwsza trwa zwykle od dwóch do kilku miesięcy, aż do utraty nadwagi, a wymaga jedzenia produktów o IG poniżej 35 i odpowiedniego łączenia ich w dozwolone konfiguracje: zestawy węglowodanowo-białkowe i białkowo-tłuszczowe; z powodu tych ograniczeń menu pozostaje niskokaloryczne. Druga faza pozwala na ustabilizowanie masy ciała i polega na trwałej zmianie nawyków żywieniowych; dopuszcza jedzenie produktów o wyższym IG i pewne odstępstwa od reguł fazy I. Uzupełnieniem diety powinna być aktywność.

Dla kogo: dla osób, którym łatwo na stałe zrezygnować z produktów słodzonych, wysokoprzetworzonych, pełnotłustego nabiału i nieodtłuszczonych produktów mięsnych, a przy tym znacznie ograniczyć spożycie produktów skrobiowych, m.in. pieczywa i ziemniaków. Po konsultacji lekarskiej dieta może być korzystna dla osób z cukrzycą typu 2 i tych z podwyższonym poziomem cholesterolu LDL we krwi; zgody lekarza wymaga też stosowanie zaleceń diety MM (faza druga bez odchudzania) w ciąży i podczas karmienia piersią. Ze względu na wysoki poziom białka jest niewskazana dla osób z zaburzeniami pracy nerek i wątroby oraz chorych. Nie jest zalecana dla dzieci i młodzieży.

Plusy: dieta jest skuteczna i łatwa w stosowaniu, m.in. nie wymaga liczenia kalorii i pozwala jeść do syta. Ułatwia pozbycie się tkanki tłuszczowej, zwłaszcza z okolic brzucha, i zachowanie niższej masy ciała, m.in. dzięki ograniczeniu apetytu, szczególnie na produkty słodkie i mączne. Urozmaicona zapewnia odpowiednie ilości wszystkich składników odżywczych i stanowi bezpieczny sposób jedzenia w dłuższym terminie.

Minusy: zalecenia diety dotyczące sposobu łączenia produktów spożywczych mogą wydawać się nienaturalne, a ich wdrożenie wymaga czasu i praktyki. Pierwsza faza diety, w której ogranicza się również wartościowe produkty roślinne, może sprzyjać powstawaniu niedoborów składników odżywczych. Przy długofalowym stosowaniu mało urozmaiconej diety w stylu MM może brakować wit. A, D i żelaza wskutek eliminacji nieodtłuszczonego nabiału i czerwonego mięsa.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

10 zagrożeń drastycznych diet

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca