Przejdź do treści

Dieta niskotłuszczowa

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Odchudzone wersje świątecznych dań
Chora kobieta stoi z kubkiem w ręku i chusta na głowie i patrzy przez okno
Przełom w leczeniu chorób nowotworowych. „Ostatnia nadzieja dla pacjentów bez nadziei”
Kobieta w ciąży trzyma w ręku zdjęcie z badania USG
Rezygnacja z Banku Tkanek Germinalnych. Czy jest szansa dla kobiet chorych na raka?
kobieta używająca mikroskopu
Leki na cukrzycę i nadciśnienie sposobem na raka?
wegański stek wydrukowany w drukarce 3D
Wegański stek z drukarki 3D

Inne nazwy: dieta low fat.

Zasady: dieta odchudzająca o limitowanej zawartości tłuszczu do poziomu, przy którym zapewnia do 30 proc. energii menu, przy czym diety bardzo niskotłuszczowe, jak dieta Ornisha czy Diamondów, zapewniają w tej postaci tylko 10–15 proc. energii; w słynnej diecie Scarsdale tłuszcz zapewnia ok. 20 proc. kalorii. Diety typu niskotłuszczowego są przeważnie ubogie w nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol, a przy tym restrykcyjne pod względem podaży kalorii, ubogie w białko, a bogate w węglowodany. Koncepcja niskotłuszczowego menu, stworzona w latach 70. ub. wieku, zakładała wykluczenie wysokotłuszczowych produktów (pełnotłusty nabiał, czerwone mięso, sery, masło, śmietana, dania smażone, tłuste sosy i przekąski) i bazowanie na produktach beztłuszczowych. Zależnie od kaloryczności, diety tego typu pozwalają chudnąć w tempie 2–3 kg tygodniowo, ale ich zastosowanie jest krótkoterminowe.

Dla kogo:dieta będzie atrakcyjna dla osób, które nie lubią tłuszczu i na co dzień ograniczają jego spożycie. Może być korzystna dla osób z kamicą żółciową, zaburzeniami pracy woreczka żółciowego i wątroby, ale także zaburzeniami gastrycznymi, m.in. ZDJ. Tak jak w przypadku wszelkich problemów zdrowotnych, również przy tych zaburzeniach należy skonsultować stosowanie diety z lekarzem. Menu niskotłuszczowe jest nieodpowiednie dla dzieci, zwłaszcza poniżej drugiego roku życia, kobiet ciężarnych i karmiących piersią, osób starszych i innych o specjalnych potrzebach żywieniowych.

Plusy:metoda jest skuteczna, bo tłuszcz to najbardziej energetyczny składnik diety – 1 g zapewnia ponad dwa razy więcej kalorii niż tyle samo węglowodanów czy białka, więc zmniejszając jego spożycie, łatwo stworzyć deficyt energii w menu.

Zbilansowana dieta low fat o umiarkowanie obniżonej podaży tłuszczu też może być efektywna, a przy tym zdrowa. Jest też wygodna, bo umożliwia podejmowanie samodzielnych decyzji, które źródła tłuszczu chce się ograniczyć w największym stopniu.

Minusy: dieta jest trudna do przestrzegania – restrykcyjna, mało sycąca i mało atrakcyjna ze względu na niski poziom tłuszczu, który nie tylko opóźnia opróżnianie żołądka i wydłuża uczucie sytości, ale jest też nośnikiem związków smakowych. Umożliwia ponadto wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i innych związków odżywczych, dlatego zbyt niski jego poziom w diecie skutkuje często niedoborami m.in. wit. A, D, E, K. W badaniach dieta niskotłuszczowa nie zapewniała lepszych efektów niż inne typy diet, a miała przy tym wiele wad. W porównaniu z metodą niskowęglowodanową i niskoglikemiczną powodowała największe spadki tempa metabolizmu, a więc w największym stopniu sprzyjała efektowi jo-jo; jej stosowanie skutkowało też gorszymi parametrami metabolicznymi, m.in. wyższym poziomem trójglicerydów we krwi, a niższym – „dobrego” cholesterolu HDL.

Błędnym założeniem diet low fat jest uznanie tłuszczów zwierzęcych za szkodliwe, podczas gdy skład ich kwasów tłuszczowych zależy zwykle od sposobu hodowli zwierząt, a według najnowszych badań nasycone kwasy tłuszczowe charakterystyczne dla nabiału mają korzystny wpływ na zdrowie. Wiele diet tego typu ogranicza również spożycie zdrowych tłuszczów, np. tych z ryb (źródło omega-3), a także orzechów czy olejów, a to prosta droga do niedoboru niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Promuje przy tym produkty niskotłuszczowe, które poza naturalnym nabiałem są zwykle wysokoprzetworzone, a więc niekorzystne dla zdrowia.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Dieta dr Dąbrowskiej – wady i zalety

Dziewczyna tańczu podczas zajęć fitness

Wskaźnik BMR. Przy odchudzaniu niezbędny

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Pizza, frytki i pierogi w wersji dietetycznej? To możliwe!

kobieta, mająca ból brzucha

Zapalenie żołądka – dieta przy uszkodzeniach błony śluzowej

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Dziecko jedzące czekoladę

Jak świadomie zmienić nawyki żywieniowe dziecka? Psycholog wyjaśnia

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

zdrowa dieta

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Kobieta trzyma się za brzuch z powodu bólu brzucha

Skąd się bierze ból żołądka po jedzeniu i jak mu zapobiegać?

Co jeść, gdy masz łuszczycę

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy chorujesz

Na stole kromki chleba, bochenek chleba

Dieta wysokowęglowodanowa wydłuża życie? Najnowsze badania a opinia dietetyka