Przejdź do treści

Dieta Ornisha

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer
Amy Schumer jest w ciąży. Zdradziła to w niecodzienny sposób
Marta Lech-Maciejewska: kto rozsiewa mit o tym, że macierzyństwo to bułka z masłem?
Krwawią, pocą się i mają próchnicę. Fantomy pacjentów pomagają w nauce medycyny
kobieta myjąca zęby
Dbaj o zęby! Higiena jamy ustnej wpływa też na ciśnienie krwi
Tabletki
Dobre wiadomości dla chorych na szpiczaka, nadciśnienie płucne i łuszczycę

Inne nazwy: dieta Eat More Weigh Less.

Zasady: dieta stworzona w latach 80. ub. wieku przez profesora medycyny dr Deana Ornisha jako metoda odwracania zmian miażdżycowych w arteriach. To niskotłuszczowa dieta wegetariańska, w której produkty spożywcze dzieli się na trzy grupy: te, które powinny być jedzone przez większość czasu, jak np. nasiona roślin strączkowych, owoce, pełne ziarna zbóż i warzywa; do produktów, które powinny być jedzone z umiarem, należy odtłuszczony nabiał, białka jaja i beztłuszczowe albo bardzo niskotłuszczowe gotowe dania; nigdy nie powinno się spożywać pozostałych produktów mlecznych, mięsa, ryb, olejów, orzechów, pestek, awokado, oliwek, a także cukrów, alkoholu oraz produktów przetworzonych innych niż zalecane. Dzięki takim wyborom dieta zawiera bardzo niski poziom tłuszczu, który zapewnia do 10 proc. jej kalorii; ok. 20 proc. zapotrzebowania na energię pokrywa białko, a aż 70 proc. – węglowodany. W badaniach przeprowadzonych przez autora dieta pomagała stracić co najmniej 4 kg w trzy miesiące i średnio 4,4 proc. tkanki tłuszczowej na przestrzeni roku.

Dla kogo:dieta nadaje się dla osób zmotywowanych i zdyscyplinowanych, bo wymaga całkowitej zmiany sposobu komponowania posiłków i trzymania się restrykcyjnych zasad. Stosowanie jej powinno być łatwiejsze dla wegetarian, osób odżywiających się tylko surowymi produktami oraz tych, które nie chcą dokonywać wielu wyborów żywieniowych i nie przeszkadza im monotonny jadłospis. Dieta nie nadaje się dla dzieci i młodzieży, kobiet ciężarnych i karmiących piersią, a także osób starszych, chorych i wszystkich o specjalnych wymogach żywieniowych.

Plusy:dieta pozwala jeść do syta, gdy tylko jest się głodnym; zaleca produkty naturalne, najlepiej ekologiczne, które zapewniają obfitość antyoksydantów i innych bioaktywnych związków, a także błonnika pokarmowego. Częste posiłki i wysokie spożycie złożonych węglowodanów pomagają stabilizować poziom cukru we krwi i regulować apetyt.

Autor propaguje zdrowy styl życia – zaleca m.in. co najmniej 30 min umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie lub 60 min trzy razy w tygodniu, a ponadto techniki antystresowe i rzucenie palenia. W nowszych odmianach diety Ornisha rozróżniane są korzystne i niekorzystne rodzaje kwasów tłuszczowych i dostępne są różne typy diet, m.in. zapobiegająca chorobom serca, która dopuszcza niewielkie spożycie ryb i mięsa. Skuteczność diety cofającej zmiany miażdżycowe została potwierdzona w badaniach.

Minusy: metoda Ornisha jest trudna w zastosowaniu, bo restrykcyjna i monotonna. Wyklucza wiele grup produktów spożywczych, a przez to sprzyja niedoborom składników odżywczych, takich jak wit. B12, B2, D, kwasy tłuszczowe omega-3, wapń, żelazo, cynk czy selen. Ogranicza nie tylko spożycie tłuszczów zwierzęcych, w tym rybnych (ale przy tym zaleca spożywanie suplementu z olejem rybim), ale też roślinnych, będących źródłem kwasów tłuszczowych zmniejszających ryzyko rozwoju chorób serca.

Autor zaleca spożywanie gotowych dań, podczas gdy żywność przetworzona jest uboga w związki odżywcze, zawiera niekorzystny nadmiar sodu i soli, izomery trans kwasów tłuszczowych (szkodliwe nawet w niewielkich ilościach) oraz liczne dodatki do żywności. Zarówno ekologiczne produkty, jak i gotowe dania mogą podnosić koszt diety pomimo eliminacji z niej również drogich, jakościowych produktów zwierzęcych czy orzechów.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

10 zagrożeń drastycznych diet

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca